Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 19 jan 2017 10:16
Da's nog maar 25 jaar geleden.synapse schreef:Op de één of andere manier doet deze discussie mij af en toe terugdenken aan ongeveer 30 jaar geleden toen Shimano met STI kwam.
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Da's nog maar 25 jaar geleden.synapse schreef:Op de één of andere manier doet deze discussie mij af en toe terugdenken aan ongeveer 30 jaar geleden toen Shimano met STI kwam.
Jongens, jongens, je kan natuurlijk remmen wat je wilt met schijfremmen of velgremmen maar het is uiteindelijk de band/weg wrijving die bepaalt of je wel of niet op tijd stil staat of onderuit glijdt en si dus zeker geen onzin verhaal.eonderde schreef:Ik snap dat wel, maar volgens Mark Veenstra is dat niet zo, want is de band weg wrijving bepalend. Dus hij denkt dat het niet uitmaakt of je grote of kleiene schijven hebt of een velgrem. Beste Karl, ik ben blij dat je met me mee eens bent dat Mark onzin verkondigd. Natuurlijk rem je met een 160mm schijf harder dan met een 140 mm schijf of dan met een velgremKarl66 schreef:Eonderde, waarom denk je dat een 160mm remschijf meer remkracht heeft dan een 140mm remschijf? En reken dat dan eens door naar een remschijf met de diameter van het wiel...
Jongens, jongens, je kan natuurlijk remmen wat je wilt met schijfremmen of velgremmen maar het is uiteindelijk de band/weg wrijving die bepaalt of je wel of niet op tijd stil staat of onderuit glijdt en is dus zeker geen onzin verhaal.eonderde schreef:Ik snap dat wel, maar volgens Mark Veenstra is dat niet zo, want is de band weg wrijving bepalend. Dus hij denkt dat het niet uitmaakt of je grote of kleiene schijven hebt of een velgrem. Beste Karl, ik ben blij dat je met me mee eens bent dat Mark onzin verkondigd. Natuurlijk rem je met een 160mm schijf harder dan met een 140 mm schijf of dan met een velgremKarl66 schreef:Eonderde, waarom denk je dat een 160mm remschijf meer remkracht heeft dan een 140mm remschijf? En reken dat dan eens door naar een remschijf met de diameter van het wiel...
Dat gevoel heb ik niet. De STI heeft het schakelen zeer veel verbeterd, comfortabeler en veiliger gemaakt. Bij de laatste trends, met name elektronisch schakelen en schijfremmen voor de racefiets, heb ik veel meer het gevoel dat het zoeken is naar een oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat, vooral opgewekt vanuit het oogpunt van de commerce.Keezx schreef:Da's nog maar 25 jaar geleden.synapse schreef:Op de één of andere manier doet deze discussie mij af en toe terugdenken aan ongeveer 30 jaar geleden toen Shimano met STI kwam.
MarkVeenstra schreef:Een velg heeft een remrand. Hoe is dat niet ontworpen om te remmen?
Een velgrem is als een schijfrem met veel grotere diameter.
Lees nog eens terug svp.eonderde schreef:Ik snap dat wel, maar volgens Mark Veenstra is dat niet zo, want is de band weg wrijving bepalend. Dus hij denkt dat het niet uitmaakt of je grote of kleiene schijven hebt of een velgrem. Beste Karl, ik ben blij dat je met me mee eens bent dat Mark onzin verkondigd. Natuurlijk rem je met een 160mm schijf harder dan met een 140 mm schijf of dan met een velgremKarl66 schreef: schreef:
Eonderde, waarom denk je dat een 160mm remschijf meer remkracht heeft dan een 140mm remschijf? En reken dat dan eens door naar een remschijf met de diameter van het wiel...
Ik weet niet of je formule zelf ook bekeken hebt, maar de straal van de remschijf is een nogal belangrijke variabele in die vergelijking en laat een velgrem nou ook een schijfrem zijn, maar dan eentje met de velg als schijf en dus met een veel grotere straal dan de remschijf.eonderde schreef:En voor de formule liefhebbers http://www.engineeringtoolbox.com/disk- ... _1808.html
Staat wel een plaatje bij van een auto schijfrem, maar de formules gelden voor elk type schijfrem met remblokken aan beide kanten.
MTB zomer of winter.. bij gebruik in de bossen, even aannemende dat dit het normale gebruik is.., zou ik ook geen sneller slijtende blokken verwachten (of maar marginaal). Je rijdt immers altijd in het vuil.Bospaadje schreef:Als ik in deze maanden (kou, regen, etc) op mijn racefiets stap en moet afremmen, heb ik hier toch behoorlijk meer moeite mee, dan op mijn mtb.
Wat volgens mij te wijten is aan:
Koude handen
Vuil iop velgen
vuil op remblokjes
vuil in remkabels
alles zeiknat....
Sneller slijtende blokjes
Op de mtb heb ik van meeste zaken geen last