Over kinderen en thuis werken..,
Wij werken normaal beiden 4 dagen per week.., dus 32u (34 volgens mijn contract, maar dat compenseer ik met vakantieuren). Kinderen (1 en 3) gaan 2 dagen per week naar de opvang. Dan blijft er nog 1 weekdag over waar opa/oma of tantes oppassen.
Nu werken we beiden 5 dagen per week, 6u per dag.., en dan komen we dus al uren te kort. Dus komt de zaterdagochtend om de hoek kijken.
Die 6u werken we niet tegelijkertijd, want als de 1 werkt, moet de ander op de kinderen passen, behalve als ze per ongeluk tegelijk een middag slaap hebben.
Dan hebben we wel nog afgesproken als gezin te lunchen en avondeten (ontbijt niet, dan zit 1 van ons al te werken).
Reken dan uit dat er weinig tijd over blijft op je dag...
Reistijd scheelt in ons geval een 30 minuten per dag... waarin vaak het boodschappen verwerkt zit, wat nu iets minder frequent, maar wel apart gebeuren moet.
Uiteraard kan je ook beredeneren dat we nu veel meer quality time met de kinderen hebben. Dat is zeker waar, en dat is ook prima, wij gaan ook niet van full time opvang naar full time thuis. Mijn vrouw spreek ik overigens momenteel minder vaak.., gezien ons estaffette schema... die vooral rond de verscheidene online meetings met collega's gepland worden.
Dat is de impact.., en daar moeten we maar even mee dealen.
Hebben verder ook niets te klagen, allebei een stabiele werkgever die dit wel gaan overleven. Geen mantelzorg die we nu niet zouden kunnen doen. En dat sporten wat er nu bij inschiet, gaan we aan werken om in te vullen.