Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.
-
NoChain
- Forum-lid
NoChain
25 nov 2013 12:21
dqs schreef:NoChain schreef:
Ondersteunt deze tot boven de 25?
Ik zou het niet weten ik heb nooit op een elektrische fiets gereden. Schakelen die dingen uit bij een bepaalde snelheid? Fiets weegt wel 20 kilo....
Je hebt 2 'soorten' elektrische fietsen, degene die stoppen aan een ondersteuning van 25 per uur, en degene die zogezegd ongelimiteerd zijn wat in praktijk neerkomt op fietsen die tot 40 a 45 per uur ondersteunen naargelang hoe groot het grootste verzet is.
Fietsen die tot 25 per uur ondersteunen zijn goed voor weekendfietsers maar uiteraard niet voor iemand die 30 gemiddeld wil rijden naar zijn werk, boven de 25 moet je een loodzware fiets vooruit duwen.
Wil je met een elektrische fiets snel op je werk zijn moet je dus naar een highspeed zoals dat bij Flyer heet. Dan ben je evenwel vlot 3000 euro kwijt. Ik heb al geregeld met een highspeed van Flyer gereden en die ondersteunt tot zo'n 45 per uur. Op een behoorlijke afstand zoals die jij moet aflopen bespaar je zo toch serieus op je reistijd, om effeectief tegen 45 per uur te fietsen moet je zelf ook nog redelijk duwen hoor. Als je op je gemak rijd rij zo'n 35 per uur.
Bij die scott staat een actieradius van 140km, dat ga je halen als je amper ondersteuning vraagt en tegen 18 per uur rijd. Met zo'n Flyer op full speed zeg maar haal ik een 55km, en die batterij is 15.4ah terwijl die scott maar 11.6ah is.
http://www.flyer-fietsen.nl/elektrische-fietsen/tserie/
http://www.stevensbikes.de/2014/index.p ... lang=nl_NL
-
michiel831
- Forum-lid
michiel831
25 nov 2013 13:12
Ik vind het nogal enge apparaten.
Op weg naar werk kom ik soms een elektrische fietser tegen, wel in fietspak maar zonder helm.
Hij scheurt je of over het fietspad vol voorbij (ik fiets dan ook +-30km/u dus hij moet ruim 40 gaan).
En als hij me een stukje verderop inhaalt rijd hij volle bak over de weg waar dat echt niet kan. Verlichting zit er goddank wel op.
Maar een echte fietser zal het wel niet zijn, want als hij een bocht aansnijden of correct remmen kan hij ook niet.
Vind het maar gevaarlijke dingen in handen van die mensen.
-
NoChain
- Forum-lid
NoChain
25 nov 2013 13:31
michiel831 schreef:Ik vind het nogal enge apparaten.
Op weg naar werk kom ik soms een elektrische fietser tegen, wel in fietspak maar zonder helm.
Hij scheurt je of over het fietspad vol voorbij (ik fiets dan ook +-30km/u dus hij moet ruim 40 gaan).
En als hij me een stukje verderop inhaalt rijd hij volle bak over de weg waar dat echt niet kan. Verlichting zit er goddank wel op.
Maar een echte fietser zal het wel niet zijn, want als hij een bocht aansnijden of correct remmen kan hij ook niet.
Vind het maar gevaarlijke dingen in handen van die mensen.
Geef diezelfde persoon een moto of een auto en hij rijdt wrs ook als een zot hé. Als wielertoerist schaam ik me soms ook voor anderen als ze weer eens vol door het rood rijden, zie dat hun gemiddelde zou zakken ...
In de bebouwde kom waar je op het fietspad zit en te maken hebt met andere fietsers, auto's die plots het fietspad kunnen oprijden, voetgangers etc is het gewoon onverantwoord om boven de 30 te rijden. Daar rij je dus eigenlijk niet sneller als met de gewone fiets. Ik moet enkele kilometers tussen de velden door en daar rij ik vol door, daar waar het kan.
Smorgens kom ik wel is een elektrische brommer tegen, die knalt je ook plots voorbij tegen 40 en uiteraard heb je die totaal niet horen komen. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als met een elektrische fiets.
-
michiel831
- Forum-lid
michiel831
26 nov 2013 06:59
Ik heb het voordeel dat ik om 6.00 op de fiets stap ondanks dat ik door leiden-wassenaar-den haag fiets is er dan nog zo beperkt volk op de been dat ik op de racer vaak veel ruimte heb.
-
dqs
- Forum-lid
dqs
26 nov 2013 12:36
Bedankt voor de uitgebreide input. Ik heb lange stukken polder erin zitten, van de 50 km is zeker drie kwart door de polder of langs een provinciale weg. Wel aan de prijs, maar zeker in zomermaanden verdien ik zo 400e per maand terug aan kilometervergoeding...
Ik heb wel een beetje mijn twijfels over hoe lang zo een elektromotor meegaat bij dergelijke belasting, je hebt het toch over een goede 2000 kilometer per maand.
-
cannae
- Forum-lid
cannae
28 nov 2013 12:33
Voor minder kun je ook een ligfiets kopen, dan rij je zeer relax 30km/h.
Zelf heb ik er ook een gehad, challenge hurricanne, nadeel van deze is wel dat hij 20" wielen heeft en wel heel laag is. Momenteel zijn er meerdere hoge modellen met beter overzicht, normale schakel verhoudingen ed.
Ik ben nu bezig om een M5 M-racer op te bouwen met 26" voor en 28" achter voor woon-werk, deze komt naast mijn 2 racefietsen te staan.
Gemiddelden van halverwege 30 worden dan de norm
.
enjoy the ride
-
dickw
- Forum-lid
dickw
28 nov 2013 15:33
Dit onderwerp deed me herinneren aan dit topic
Snelle fiets, ook voor in de stad. Vooral de Specialized Turbo.
"Iets" duurder, maar wel een gave bike. Al moet aan de andere kant zeggen dat ik voor dat geld wel iets anders zou kopen...
-
martijnm
- Forum-lid
martijnm
28 nov 2013 16:19
De ligfietsers die ik op mijn woon-werk route tegen kom gaan niet zo gek hard.. 30 gem. halen ze zeker niet..
Een snelle e-bike zal toch een stuk vlotter gaan denk ik zo.
-
cannae
- Forum-lid
cannae
29 nov 2013 11:49
martijnm schreef:De ligfietsers die ik op mijn woon-werk route tegen kom gaan niet zo gek hard.. 30 gem. halen ze zeker niet..
Racefietsers rijden ook niet allemaal hard, die paar ligfietsers die jij en ik tegen komen per maand zijn ook niet maat gevend.
Ligfietsen is zo anders, wedstrijdjes met tussen ligfietsen en racefietsen zijn gewoon kansloos naar mijn mening. Zelfs toen ik een matige conditie had kon ik alle racefietsers die ik tegen kwam op de ligfiets met gemak de baas.
enjoy the ride
-
depoldertoerist
- Forum-lid
-
Contact
depoldertoerist
29 nov 2013 12:05
cannae schreef:martijnm schreef:De ligfietsers die ik op mijn woon-werk route tegen kom gaan niet zo gek hard.. 30 gem. halen ze zeker niet..
Racefietsers rijden ook niet allemaal hard, die paar ligfietsers die jij en ik tegen komen per maand zijn ook niet maat gevend.
Ligfietsen is zo anders, wedstrijdjes met tussen ligfietsen en racefietsen zijn gewoon kansloos naar mijn mening. Zelfs toen ik een matige conditie had kon ik alle racefietsers die ik tegen kwam op de ligfiets met gemak de baas.
Ik kan op mijn racefiets ook (bijna) alle andere racefietsers makkelijk de baas, dus of dat echt de juist evergelijking is weet ik niet.
Maar wat ik wel weet is dat ik een aantal collega's heb die nogal in to het ligfietsen zijn zeg maar. Ik heb van hen begrepen dat je comfort fietsen hebt maar ook echte racers en in het laatste geval is een ligfiets toch echt wel efficenter.
Ik volg op Strava ook iemand die al zijn woon-werk ritjes upload, en die zit altijd boven de 30+
BIKE to Work.
Work to Eat. Eat to live.
Live to BIKE
-
cannae
- Forum-lid
cannae
29 nov 2013 14:21
Momenteel is mijn conditie ook zo dat ik op de racefiets bijna iedereen de baas ben, mag ook wel met de huidige staat van mijn conditie.
Binnenkort ga ik een M5 M-racer opbouwen, dit is gewoon een ligracefiets. Aangezien ik nu al veelal rond de 30 rij op WW zal dat 30+ standaard worden ongeacht de wind.
enjoy the ride
-
martijnm
- Forum-lid
martijnm
29 nov 2013 15:43
Ik wilde ook niet het voordeel van de ligfiets in twijfel trekken.. bovendien is dat een heel andere discussie..
Maar ik kom wel eens iemand op zo'n kalkoff met bosch motor tegen, In spijkerbroek, dikke winterjas, lekker rechtop zittend, en dan vrolijk 38 km/u trappen, zonder dat ik zweet op zn voorhoofd kan ontdekken..
Dat ga je volgens mij zonder electronische ondersteuning op de fiets niet redden, ongeacht de fietshouding.
Dus een ligfiets is een goeie optie, als je je gemiddelde met de zelfde inspanning wat omhoog wil schroeven, maar toch wat anders dan een snelle e-bike.