Energie topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb zonnepanelen, krijg in maart een uitbreiding.
Ondanks ben ik het eens met een afschaal regeling van het salderen, dat is namelijk de enige incentive om echt iets aan het miljeu te doen.
En naar een dymanisch contract met elkaar, dat zou de overheid moeten gaan verplichten doen ze nog iets nuttig en heel effectief.
Afgelopen zomer op bepaalde dagen was de stroom in een dynamisch contract 0,0 ct. Dat is echt wel een incentive om je EV op te laden en dus iets aan het milieu te doen.
De salderings afbouw zou ik alleen anders hebben gedaan. BV maximaal de terugverdientijd, of een x aantal jaar na aanschaf.
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......
Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen
Ondanks ben ik het eens met een afschaal regeling van het salderen, dat is namelijk de enige incentive om echt iets aan het miljeu te doen.
En naar een dymanisch contract met elkaar, dat zou de overheid moeten gaan verplichten doen ze nog iets nuttig en heel effectief.
Afgelopen zomer op bepaalde dagen was de stroom in een dynamisch contract 0,0 ct. Dat is echt wel een incentive om je EV op te laden en dus iets aan het milieu te doen.
De salderings afbouw zou ik alleen anders hebben gedaan. BV maximaal de terugverdientijd, of een x aantal jaar na aanschaf.
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......
Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen
Die energiereuzen vergissen zich. Via mijn Primaire Allocatie Punt koop ik over een paar jaar stroom van de goedkoopste leverancier. Via mijn Secundaire Allocatie Punt (“een tweede meter”) verkoop ik straks mijn overschot aan de hoogste bieder, bijv. een partij die grootschalig op elektrolyse inzet en zonnestroom gaat opslaan in een andere energiedrager.
hun fietsen.
Daarom hebben we die mensen dan ook gekozen. Die begrijpen zaken die wij niet kunnen bevatten. Anders kun je ook wel een referendum instellen.borgmonster schreef: ↑18 jan 2023 23:30 Wilders gaf aan dat hij het niet billijk vond dat de mensen die kortgeleden in PV panelen hadden geïnvesteerd hun investering niet meer terug konden verdienen. Exact wat ook mijn idee bij deze wet is. Overigens hebben PvdA en GL als bezwaar dat huurwoningen niet meer makkelijk van PV panelen zullen worden voorzien wat lagere inkomens treft. Ook heel begrijpelijk.
De kabinetspartijen vinden alles nog niet rap genoeg gaan, wat ik dan helemaal niet begrijp.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dit was absurd. Hele fraaie luxe dure auto's die uiteindelijk fors (in begin zelfs geen) bijtelling hadden, terwijl een normale medewerker in zijn Polo/Golf gewoon de volle mep kon betalen en geen keuze had voor zo'n 0% geval.wasbeer2006 schreef: ↑19 jan 2023 11:19
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......
Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen
Ik ken er genoeg die met hun 7% (later14%) Mitsubsidie of andere PHEV zelden tot nooit aan de stekker hingen en 100% benzine reden.
Die energiereuzen zullen echt wakker liggen van Bert.....
Hele volksstammen kunnen dat niet of hebben niet de kennis en vermogen om zoiets in te richten. Ik vind dus ook dat de overheid hier ernstig faalt in hun zorgplicht. Dynamische contracten zou serieus de energiebehoefte veel beter spreiden.
Less is bore
Salderingsregeling is natuurlijk leuk. Maar volgens mij gaat t wel spaken lopen als over jaartje of 5-10 'iedereen' panelen op t dak heeft. Op zonnige dagen gaat iedereen terugleveren aan energiemaatschappijen en die kunnen dat dan niet kwijt... (is nu ook al zo op zonnige+winderige dag) hen dan verplichten dat dan terug te kopen tegen zelfde tarief als waarvoor op zonloze dagen energie wordt geleverd is dan toch niet zo realistisch.
Zou het afbouwen daar mee te maken hebben?
Zou het afbouwen daar mee te maken hebben?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In Vlaanderen was het volgens mij nog net iets voordeliger.daniel1975 schreef: ↑19 jan 2023 13:01Dit was absurd. Hele fraaie luxe dure auto's die uiteindelijk fors (in begin zelfs geen) bijtelling hadden, terwijl een normale medewerker in zijn Polo/Golf gewoon de volle mep kon betalen en geen keuze had voor zo'n 0% geval.wasbeer2006 schreef: ↑19 jan 2023 11:19
De nederlandse overheid is er heel sterk in de subsidie uit te geven aan rijke mensen. Ook zo met de eerste EV,s
Een supercar voor een halve ton met 0% bijtelling......... dat was toch echt de limit......
Waarbij ik ook snap dat de rijkere vaak leidend zijn om het betaalbaar te maken. Maar iets eerlijker mogen we het wel verdelen
Ik ken er genoeg die met hun 7% (later14%) Mitsubsidie of andere PHEV zelden tot nooit aan de stekker hingen en 100% benzine reden.
Die energiereuzen zullen echt wakker liggen van Bert.....
Hele volksstammen kunnen dat niet of hebben niet de kennis en vermogen om zoiets in te richten. Ik vind dus ook dat de overheid hier ernstig faalt in hun zorgplicht. Dynamische contracten zou serieus de energiebehoefte veel beter spreiden.
Kort door de bocht mocht je een electrische auto in het begin voor 150% van de aankoopprijs inbrenegen in je belastingen.
Je kocht een Tesla van 80000 Euro en je mocht 150% van je aankoopbedrag, ofte 120000 Euro inbrengen in je belastingen.
Met onze hoogste aanslagvoet van +50% kostte je Tesla dus uiteindelijk minder dan 20000 Euro.
Goed geregeld door de "vertegenwoordigers van het volk".
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Misschien staan er nu juist wel overal laadpalen bij bedrijven omdat al die managers/directie met electrische auto reden. Waren alleen de peug 208e en golf-e door de overheid gesponserd dan hadden de beslissers misschien helemaal geen oog voor het plaatsen van laadpalen gehad. En had het gewone volk 6 straten verderop zn auto kunnen laden tijdens werktijd.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Tuurlijk dat zei ik ook al, je hebt rijke mensen/directie etc. nodig om het te promoten.
Maar het wel wel iets eerlijker verdeeld mogen worden vind ik.
Maar die tesla S voor 50K zonder bijtelling of in het geval in Belgie voor 40K was wel een beetje overdreven toch?
Maar het wel wel iets eerlijker verdeeld mogen worden vind ik.
Maar die tesla S voor 50K zonder bijtelling of in het geval in Belgie voor 40K was wel een beetje overdreven toch?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Gewoon even naar het benzinestation aan de rand van de stad gaat sneller
Less is bore
en die problemen hebben we niet als we het salderen stoppen?kxlight schreef: ↑19 jan 2023 13:31 Salderingsregeling is natuurlijk leuk. Maar volgens mij gaat t wel spaken lopen als over jaartje of 5-10 'iedereen' panelen op t dak heeft. Op zonnige dagen gaat iedereen terugleveren aan energiemaatschappijen en die kunnen dat dan niet kwijt... (is nu ook al zo op zonnige+winderige dag) hen dan verplichten dat dan terug te kopen tegen zelfde tarief als waarvoor op zonloze dagen energie wordt geleverd is dan toch niet zo realistisch.
Zou het afbouwen daar mee te maken hebben?
of als we straks allemaal gasloos zijn en op donkere wintermaanden met zn allen de warmtepomp op maximaal hebben draaien en daarnaast nog de EV aan het opladen zijn. Die netwerkbeheerders mogen ook eens gaan nadenken over de toekomst en gaan nadenken hoe er op duurzame manier te veel aan electra moet worden opgeslagen. Ik wil best iets meer aan netwerkkosten betalen/maken, als ik m'n te veel aan electra kan opslaan om te gebruiken op momenten dat ik geen opwekking heb, en het wel nodig heb.
dat soort opgaves vind ik thuishoren bij netwerkbeheerders/aanbieders, die kunnen veel centraler, groter en op kostenefficeiente manier dit bewerkstelligen ipv dit op het bordje van particulieren leggen.
Die salderingsafbouw(stop) is omdat de overheid op jaarbasis 410 miljoen eu aan energiebelasting inkomsten mist. De kassa moet weer gaan rinkelen in Den Haag.
Het verbaast me hier wel een beetje dat salderen bijna als een recht gezien wordt. Het is volgens mij vrijwel nergens in de markt zo dat als je bij een aanbieder van een product met eenzelf geproduceerd product aankomt, deze dan voor de verkoopprijs dit van jouw aankoopt. De bakker ziet me al aankomen...