Politiek
-
- Forum-lid HC
Maar ik vind het ook een (dure) fout. Je houd met het toeslagen systeem duizenden mensen aan het werk, dat kost heel veel geld.
Het is fraude gevoelig en soms ook nog eens slecht uitvoerbaar.
Dat je niet om sommige toeslagen heen kunt snap ik, maar dat ziekenfonds was zo slecht niet zeg ik dan.
Ook dat kan je zien als een vorm van toeslag, maar dat was simpel en kost weinig overhead.
Ik vind dat je met een minimumloon zou moeten kunnen leven, dat kan nu niet op veel plaatsen.
Er is al een norm dat je minimaal 1/3 van je loon moet verhuren in de sociale sector.
Het goede nieuws is dat iedereen dat nu wel haalt........ not.
Dat iets wat als primaire levensbehoefte word beschoud in een slecht geval vorig jaar x6 duurder werd moet niet kunnen, dat is je systeem stuk.
Het is fraude gevoelig en soms ook nog eens slecht uitvoerbaar.
Dat je niet om sommige toeslagen heen kunt snap ik, maar dat ziekenfonds was zo slecht niet zeg ik dan.
Ook dat kan je zien als een vorm van toeslag, maar dat was simpel en kost weinig overhead.
Ik vind dat je met een minimumloon zou moeten kunnen leven, dat kan nu niet op veel plaatsen.
Er is al een norm dat je minimaal 1/3 van je loon moet verhuren in de sociale sector.
Dat iets wat als primaire levensbehoefte word beschoud in een slecht geval vorig jaar x6 duurder werd moet niet kunnen, dat is je systeem stuk.
-
- Forum-lid
Het was een hele simpele en duidelijke vraag.Jans schreef: ↑31 aug 2023 14:14Wat voor structureels verwacht je van mij? De groep die op de bank zit financieel ondersteunen? Dat doe ik al via de belasting ( ja wij betalen ook nog voor een deel belasting in Nederland).Klein_Verzet schreef: ↑31 aug 2023 11:41Is dat voor jou een reden om er niets (structureels) aan te doen?
Maar ik hoor graag wat je van me verwacht.
Voor je meent te moeten grof en persoonlijk worden kan je je misschien beter eerst informeren. Lees de wereldsysteemtheorie van Wallerstein er op na en stel vast dat die bovengenoemd probleem op een naief eerlijke manier inschat. Als je wat bekend bent met economische strekking van bijvoorbeeld de universiteit van Berkeley dan weet je dat dit al uitgebreid uitgewerkt is. Zie bijvoorbeeld de kritiek van Brechin.
Voor armoede bestaan er verifieerbare parameters die ook met lokale omgevingsfactoren rekening houden en als meetbare waarden in economische modellen gebruikt kunnen worden.
Dit heeft uiteraard niets te maken met 'arm voelen'. Kon me niet voorstellen dat dat uitleg behoefde.
Het ziekenfonds was geen toeslag maar een vaste en inkomensafhankelijke bijdrage door werknemer en werkgever in algehele ziektekostenverzekering die werd geheven over inkomens tot een bepaald plafond, daarboven werd de werknemer verplicht het zelf bij een particulieren verzekering af te sluiten. Dat het ziekenfonds simpel en weinig overhead (kosten die een organisatie aan de eigen organisatie besteedt) kostte betwijfel ik te zeerste en was mijn inziens dan ook een van de reden om over te gaan naar een basisverzekering.wasbeer2006 schreef: ↑31 aug 2023 14:15 Dat je niet om sommige toeslagen heen kunt snap ik, maar dat ziekenfonds was zo slecht niet zeg ik dan.
Dat iets wat als primaire levensbehoefte wordt beschouwd in een slecht geval vorig jaar x6 duurder werd moet niet kunnen, dan is je systeem stuk.
Het minimumloon is in eerste instantie bedoelt om ervan te leven, maar zoals @Jans o.a. al heeft gezegd als de werknemer meer wensen heeft dan zijn inkomen zal er armoede ontstaan. Het verhogen van het minimumloon zal dat niet oplossen, alleen maar verschuiven.
Dat onze primaire levensbehoeften in een jaartijd 6x zo duur zijns geworden heeft niets met ons (politieke) systeem te maken en komt hoofdzakelijk door gevolgen buiten onze macht c.q. landsgrenzen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Mijn inziens moet jij eerst maar eens leren om in Algemeen Beschaafd Nederlands te communiceren alvorens met de door jouw aangeleverde literatuur en theorieën te strooien waar menigeen op dit forum geen kaas van heeft gegeten. Vertel liever in detail wat jij bedoelt in plaats van al die mooie praatjes.lugosi schreef: ↑31 aug 2023 14:50Voor je meent te moeten grof en persoonlijk worden kan je je misschien beter eerst informeren. Lees de wereldsysteemtheorie van Wallerstein er op na en stel vast dat die bovengenoemd probleem op een naief eerlijke manier inschat. Als je wat bekend bent met economische strekking van bijvoorbeeld de universiteit van Berkeley dan weet je dat dit al uitgebreid uitgewerkt is. Zie bijvoorbeeld de kritiek van Brechin.
Voor armoede bestaan er verifieerbare parameters die ook met lokale omgevingsfactoren rekening houden en als meetbare waarden in economische modellen gebruikt kunnen worden.
Dit heeft uiteraard niets te maken met 'arm voelen'. Kon me niet voorstellen dat dat uitleg behoefde.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
En niemand die zich afvraagt waarom deze mensen niet het Nederlandse niveau beheersen om zich staande te houden in deze maatschappij?MPolleke schreef: ↑31 aug 2023 11:07 Vandaag een goed artikel over armoede in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bdd2f413/
Of bij nu.nl:
https://www.nu.nl/uit-andere-media/6278 ... -rond.html
Mensen met een baan komen niet altijd meer rond. Ik vroeg me al tijden af hoe dat nu kan. Maar het blijkt dat het aanvragen van toeslagen en steun soms te ingewikkeld is. Het lukt mensen niet altijd om alles goed ingevuld te krijgen, of ze spreken geen Nederlands. Ook is er veel wantrouwen richting de overheid.
Het is natuurlijk ook de omgekeerde wereld. Je hebt een baan en zou daarmee rond moeten kunnen komen. Maar dat lukt niet en je moet alsnog bedelen bij de overheid. Het gevoel van armoede en afhankelijkheid wordt daarmee nog eens versterkt.
De meest simpele oplossing is het verhogen van het minimum loon, zodat mensen minder afhankelijk zijn van toeslagen om rond te komen.
Nederland heeft een giga belastingdruk (zelfs de Raad van State uitte zijn zorgen), een extra belastingverhoging is dus niet fatsoenlijk en middeninkomens worden daar de dupe van. Gewone mensen die fatsoenlijk hun best doen. Dat we een een sociaal land moeten blijven ben ik mee eens, maar dat we de grenzen daarvan bereiken mag wat mij betreft ook duidelijk zijn. De neoliberalisering is een belangrijk component van deze verarmings problematiek maar laten we niet vergeten wat 50 jaar een immigratie voor schade heeft aangericht. Met 200.000 werkloze statushouders en een instroom van 50 000 + per jaar moge duidelijk zijn dat de oplossing van het vraagstuk van armoede in ieder geval niet van onze politici moet komen. Mooi ook om te zien dat de overheid van gekkigheid niet meer weet waar ze het geld vandaan moeten halen. Nederland heeft een giga belastingdruk (de Raad van State heeft zich zelfs hierover uitgesproken) en kan zich door de immigratie ook niet meer uit de huizencrisis bouwen. Het is tijd voor grenzen, letterlijk en figuurlijk.
Rondom armoede worden twee problemen benoemd in deze discussie. Ten eerste dat mensen de weg naar toeslagen niet weten, of het lukt niet. Het andere is dat mensen meer wensen dan dat ze aan inkomen hebben, wat in alle loongroepen wel voorkomt.
Beide problemen vragen natuurlijk een verschillende oplossing.
En ja, wat meer Jip- en Janneketaal zou fijn zijn. Graag ook uitleg van wat die filosofen en denktanks dan precies zeggen, ik ga niet iedere week een boek doorwerken om hier mee te kunnen praten
Beide problemen vragen natuurlijk een verschillende oplossing.
En ja, wat meer Jip- en Janneketaal zou fijn zijn. Graag ook uitleg van wat die filosofen en denktanks dan precies zeggen, ik ga niet iedere week een boek doorwerken om hier mee te kunnen praten
Mijns inziens moet jij eerst maar eens leren om in Algemeen Beschaafd Nederlands te communiceren.Orlok schreef: ↑31 aug 2023 15:06 Mijn inziens moet jij eerst maar eens leren om in Algemeen Beschaafd Nederlands te communiceren alvorens met de door jouw aangeleverde literatuur en theorieën te strooien waar menigeen op dit forum geen kaas van heeft gegeten. Vertel liever in detail wat jij bedoelt in plaats van al die mooie praatjes.
Nou zeg, we kunnen ook zeuren om het zeuren.Babaloose schreef: ↑31 aug 2023 15:47MijnS inziens moet jij eerst maar eens leren om in Algemeen Beschaafd Nederlands te communiceren.Orlok schreef: ↑31 aug 2023 15:06 Mijn inziens moet jij eerst maar eens leren om in Algemeen Beschaafd Nederlands te communiceren alvorens met de door jouw aangeleverde literatuur en theorieën te strooien waar menigeen op dit forum geen kaas van heeft gegeten. Vertel liever in detail wat jij bedoelt in plaats van al die mooie praatjes.
Mag het wat minder lelijk en wat meer vriendelijk?
Mijns inziens zouden we af moeten stappen van het stelsel van toeslagen etc. Zorg er gewoon voor dat een ieder een inkomen heeft waar je goed van kunt leven en dat kinderen gelijke kansen biedt. Als mensen alleen hun hand op houden en niet werken kun je daar best een verplichting tegenover zetten om werkzaamheden te verrichten, een soort vrijwillige verplichting waar je meteen mee kunt stoppen als je een betaalde baan vindt. En uiteraard zijn er mensen die om medische redenen niet kunnen werken.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
<John Bercow modus>order, order, order<einde John Bercow modus>