Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 20 nov 2012 13:49

nu.nl schreef: 'Rabobank' voert interne druk op in dopingstrijd

HOOFDDORP - De leiding van de wielerploeg van Rabobank hult zich in stilzwijgen over de geluiden dat er een ‘zelfreinigend systeem’ tegen dopinggebruik ingevoerd zal worden. De ploeg geeft wel aan ‘geen lijken’ meer uit de kast te willen zien vallen.

In het nieuwste nummer van het magazine van NUsport spreken direct betrokkenen van de Nederlandse ploegen, KNWU en Nederlandse Dopingautoriteit over de invulling van de dopingschoonmaakacties in het Nederlandse wielrennen.
Duidelijk is dat de ploeg van Rabobank geen vrees kent voor harde, zuiverende maatregelen, mocht de wielersport daar bij gebaat zijn.

De formatie zoekt vanwege het aanstaande vertrek van Rabobank een nieuwe hoofdsponsor. "De mogelijk nieuwe sponsor vraagt natuurlijk ook: hoe zit het met de schone grond?", zegt Harold Knebel, directeur van de wielerploeg.
Uit gesprekken met betrokkenen valt op te maken dat er de angst heerst dat de ploeg het lachertje wordt van het peloton als de formatie die nu nog Rabobank heet eigenhandig gaat zuiveren en de rest van de wereld gewoon verder gaat waar ze voor de val van Lance Armstrong mee bezig was.

Doorbeuken

Volgens Knebel zit de ploeg tussen ‘de teams die terugblikken en teams die extreme maatregelen nemen.’

De handelwijze van Team Sky valt onder die laatste categorie. De werknemers van Sky moesten vorige maand een document ondertekenen waarin ze verklaarden nooit doping te hebben genomen. Ploegleider Steven de Jongh gaf toe doping te hebben gebruikt en werd ontslagen.

De leiding van het huidige Rabobank heeft ferm gereageerd tijdens interne besprekingen. Wat er ook gaat gebeuren, stelt ze, en wat andere ploegen ook doen, dit is hun lijn.

Wat verder opvalt is dat Rabobank het gevoel heeft dat het verstandig is mensen bedenktijd te geven, omdat de formatie weet dat het de vraag of er doping is gebruikt maar één keer kan stellen. En bovendien, zeggen die betrokkenen, moet het doel van de vraag duidelijk zijn. En dat doel is: de wielersport vooruit helpen.

“Dit gaat niet overwaaien”, zegt Merijn Zeeman stellig. De nieuwe ploegleider van Rabobank is niet bang voor negatieve publiciteit mochten er openbaringen volgen. Zeeman: “We moeten doorbeuken. Ze klampen zich aan elkaar vast, er brokkelt wel wat af, maar inderdaad, het stopt weer. Ze denken dat ze wat te verliezen hebben. Maar daar neem ik geen genoegen mee.”

Lees in het NUsport-magazine van deze week het uitgebreide verhaal over de dopingstrijd van de Nederlandse wielerploegen.

Door: NUsport/Nando Boers
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 nov 2012 21:31

Hahahaha.....deze is leuk

Quote van Sportwereld:

' De Kazachse ploeg Astana denkt erover na om toe te treden tot de Beweging voor een Geloofwaardig Wielrennen MPCC. Dat heeft ploegleider Giuseppe Martinelli gezegd aan de Zweedse afdeling van Europort. ‘Ik denk dat het een belangrijk signaal kan zijn', zegt hij. Ploegen die toetreden tot de MPCC leggen zichzelf vrijwillig strengere regels op inzake dopingbestrijding.

Astana kende in zijn korte geschiedenis positieve gevallen met Vinokourov, Kashechkin en Contador. Johan Buryneel was er ploegleider en Lance Armstrong maakte er zijn comeback. ‘Er is veel veranderd de jongste twee jaar', aldus Martinelli. ‘We hebben een streng intern controlesysteem en ik heb hier nog nooit dokter Ferrari zien rondlopen.'

Ferrari zie je ook nooit rondlopen. Ferrari is een spook. Mooie 'argumentatie' waarom Astana dan schoon zou zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

WdvB
Forum-lid

WdvB 23 nov 2012 22:31

De duivel... Wat een soap is het toch, lachwekkend enerzijds (de profsport), maar smullen tegelijkertijd hoe die narcist terecht door het slijk wordt gehaald.
Afbeelding

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 nov 2012 22:41

Die Narcist haalde zichzelf door het slijk. Tevens was Armstrong een sociopaat. Echt een ziek persoon die dacht dat de hele wereld om hem heen draaide. Nu brokkelt zijn voormalig imperium af en is er bijna niets meer over.
U2-11 O'Clock Tick Tock

WdvB
Forum-lid

WdvB 23 nov 2012 22:58

zorroi schreef:Die Narcist haalde zichzelf door het slijk. Tevens was Armstrong een sociopaat. Echt een ziek persoon die dacht dat de hele wereld om hem heen draaide. Nu brokkelt zijn voormalig imperium af en is er bijna niets meer over.
Ben overigens ook wel benieuwd naar het verhaal van die Betsy Andreu.

En die foto hierboven, over beeldtaal gesproken :), er groeien nog net geen hoorntjes uit zijn voorhoofd. Zelden zo'n zelfingenomen flutfiguur uit de sporthistorie meegemaakt.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 nov 2012 23:14

Het verhaal van Betsy Andreu is uitgemeten in het USADA Report. Tevens in 'Lance to Landis' (2007) van David Walsch en ook 'The Secret Race' (2012) door Tyler Hamilton en Daniel Coyle.

Vaak dezelde verklaringen dus niet uniek per vermelde bron. Beide boeken zijn het lezen waard in mijn optiek. 'Lance to Landis' moet en wil ik echter nog een keer lezen aangezien er veel referenties en namen in voorkomen.

Ook een goed boek en hetgeen ik nu aan het lezen ben is: 'Zero Dope' van Frank van de Winkel.
U2-11 O'Clock Tick Tock

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 26 nov 2012 22:59

Van de Poel zo even bij Nieuwsuur bij de uitreiking van de Gerrit Schulte trofee;
"We moeten naar de toekomst kijken en niet achterom... De media hebben het onheil over het wielrennen afgeroepen.."
En dat is dan bestuurder. Leblanc zit op dezelfde golflengte: "Armstrong was een bedrieger, maar ook een groot kampioen".
Er gaat niets veranderen als het aan die heren ligt. Het publiek mag bedonderd worden, als ze het maar niet in de gaten krijgen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 27 nov 2012 07:29

Groot verhaal in het AD: komt een waarheidscommissie zonder inmenging van Ram en co.
Gaaaap, doofpotcommissie bedoelen ze zeker....

-heeft u doping gebruikt?
* nee
-oke, bedankt. Volgende!?
Less is bore

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 nov 2012 09:12

oldandslow schreef:Van de Poel zo even bij Nieuwsuur bij de uitreiking van de Gerrit Schulte trofee;
"We moeten naar de toekomst kijken en niet achterom... De media hebben het onheil over het wielrennen afgeroepen.."
En dat is dan bestuurder. Leblanc zit op dezelfde golflengte: "Armstrong was een bedrieger, maar ook een groot kampioen".
Er gaat niets veranderen als het aan die heren ligt. Het publiek mag bedonderd worden, als ze het maar niet in de gaten krijgen.
Van der Poel moet de broodwinning van het gezin veiligstellen. Als het profwielrennen minder zou worden dan hebben z'n zoons de komende 10 jaar dadelijk geen werk meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tennisser
Forum-lid

tennisser 27 nov 2012 14:11

daniel1975 schreef:Groot verhaal in het AD: komt een waarheidscommissie zonder inmenging van Ram en co.
Gaaaap, doofpotcommissie bedoelen ze zeker....

-heeft u doping gebruikt?
* nee
-oke, bedankt. Volgende!?
Inderdaad jammer dat de Dopingautoriteit erbuiten gehouden wordt en dat ze eventuele 'openbaringen' ook uit de media willen houden. Dat staat m.i. dan ook gelijk aan een 'doofpot'. (Immers, geen sancties en niets wordt openbaar gemaakt). Toch verwacht ik wel degelijk dat een aantal renners gaat praten. Al zullen dit waarschijnlijk de kleine jongens zijn en blijven de grote vissen zwemmen, helaas. Veel renners is nooit eerder zo expliciet gevraagd naar wat ze hebben meegemaakt aan of weten van dopinggebruik binnen hun sport.

Het AD heeft verder alle Nederlandse profrenners die tussen 1998 en 2005 actief waren, gebeld en ze één vraag gesteld: "Heb je doping gebruikt?". Het is toch interessant te zien hoe (verschillend) men hierop reageert. Dat een aantal een direct 'nee' uit de weggaat duidt er m.i. op dat ze wel willen gaan praten, maar nog over de streep getrokken moeten/willen worden. Misschien door de onderzoekscommissie? Als je echt wil dat jouw dopinggebruik voor altijd verborgen blijft, dan geef je toch elke keer opnieuw het antwoord: "Nee, ik heb nooit doping gebruikt", lijkt mij. Boogerds antwoord was, zoals hij al eerder heeft gezegd: "Dat vind ik echt een belachelijke vraag. Ik heb echt al honderd keer gezegd dat ik geen doping heb gebruikt". En: "Als er een waarheidscommissie komt, dan ga ik daar eens goed voor zitten en dan zie je wel wat daar uitkomt". Het lijkt me niet dat je er 'eens goed voor gaat zitten' om slecht één zin, "Ik heb nooit doping gebruikt", uit te spreken.
Een aantal, waaronder Erik Dekker (verder Boven, Van Bon, Kroon, Voskamp), geeft aan het een 'waardeloze' vraag te vinden omdat ze toch niet geloofd worden. Lekker makkelijk, hoef je ook geen antwoord te geven en dus te liegen. Knaven en Hoffman gebruiken deze tactiek al jaren. Om er vervolgens ook nog aan toe te voegen dat "de media de wielersport zo kapot maakt". Zo ook Adrie van der Poel. Blijlevens wil helemaal niet meer liegen, hij bleef gewoon 'onbereikbaar' voor de vraag. Wat opmerkelijk was, was dat Aart Vierhouten eerst om een paar dagen bedenktijd vroeg. En Davy Dubbeldam antwoordde: "Ik heb hier eigenlijk niets op te melden. Ik zou nee kunnen zeggen, maar ik voel me er heel ongemakkelijk bij. Dat dit antwoord twijfels oproept? Dat is dan maar zo". Die laatste twee gaan dus echt wel praten voor de commissie, net als een aantal mindere goden, dat meldde 'wel dingen gehoord en/of gezien te hebben'. De vraag is alleen: Wat gaat zo'n commissie doen met de informatie die ze krijgt? Kunnen ze zaken structureel oplossen dan wel verbeteren in het huidige wielrennen?
De enige die ik eigenlijk miste was Danny Nelissen, maar die kunnen we wel in het rijtje Knaven/Hoffman/Voskamp zetten.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 27 nov 2012 14:26

tennisser schreef:De enige die ik eigenlijk miste was Danny Nelissen, maar die kunnen we wel in het rijtje Knaven/Hoffman/Voskamp zetten.
Kreeg die niet in begin 1998 hartproblemen? Dan valt hij waarschijnlijk net buiten de doelgroep van het AD.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 27 nov 2012 14:38

Als er al iets opgebiecht wordt dan zijn het inderdaad de mindere goden, en die zullen allemaal het platgetreden "eenmansactie" verhaal ophouden dat we al kennen van Lotz, Thomas Dekker en Steven de Jongh.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie