Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

derxx
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 jun 2024 09:36

Is het ook niet zo dat banden met een tan sidewall zowiezo meer zweten? Voor mijn Schwalbes kies ik ook altijd bewust voor de volledig rubber versie, vooral ook omdat ik dat persoonlijk mooier vind.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 19 jun 2024 11:43

Ligt er denk ik aan, bij de S-Works Turbo T2/T5 (dus niet de cotton versie) die ik op de racer gebruik merk ik geen verschil. Maar op de MTB met Schwalbe RaRa Evo wel, alleen daar wordt ook echt een andere dikte van de wangen gebruikt bij de tan wall versie, daar is het niet enkel een kleurtje maar echt een andere band met andere eigenschappen en andere naam (Super Race heeft altijd een tan wall en Super Ground is altijd zwart), dus dan is eventueel extra zweten wel te verklaren.

Hoe het met de Schwalbe (Pro) One zit weet ik niet maar ik dacht altijd dat het daar ook slechts een kleurtje is.

OT: Wat ik mooier vind is ook wel afhankelijk van je wielset, ik heb wielsets die ik mooier vind met zwart maar ook een (handgespaakte) wielset met een recht-toe-recht-aan velg die ik wat saai vind worden icm zwarte banden.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6188
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 19 jun 2024 12:19

derxx schreef: 19 jun 2024 09:36 Is het ook niet zo dat banden met een tan sidewall zowiezo meer zweten? Voor mijn Schwalbes kies ik ook altijd bewust voor de volledig rubber versie, vooral ook omdat ik dat persoonlijk mooier vind.
Inderdaad ook wat Kluus zegt: tan sidewall banden zweten enkel meer als ze op katoen basis gemaakt zijn. Volgens mij zijn dat :

Challenge - Veloflex - Vittoria - Ere.

Continental - Schwalbe - Vredestein - Pirelli - Michelin enz. leveren ook tan sidewall banden alleen zijn die op basis van een rubber compount ( ook nog eens gecoat ). Dus nagenoeg ongevoelig voor zweten, of ze moeten een heel erg dunne sidewall hebben.

De Vittoria Barzo Mezcal mountainbike banden van mijn vrouw zweten ook niet. Dunne tan sidewall maar perfecte coating zit daarin. Was ook prima tubeless te krijgen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

derxx
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 19 jun 2024 13:14

Ahh, weer wat geleerd. En ik snap wel dat mensen die tan sidewall mooier vinden. Ik hou gewoon van zwart :)
Afbeelding

1094
Forum-lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 jun 2024 13:21

Ik rijd nu met een skinwall voor en zwart achter, vind het allebei wat hebben

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12974
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jun 2024 16:18

Zweten moet je niet van schrikken. Daar is geen pijl op te trekken.
Heel veel lichte banden doen dat, zeker MTB banden.

De MTB banden met sidewall protectie uiteraard niet en daar rijd het gros mee, zeker buiten nederland.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 21 jun 2024 16:57

Wonderlijk geval:
- Schwalbe pro ones icm hooklessvelgen
- waren gewoon met vloerpomp op te pompen, bleven op druk zonder latex
- fiets stond 3-4 weken stil: druk was afgelopen van 4.5 naar 3.5 bar

Fiets gepakt naar kantoor, banden weer op 4,5 bar, alles goed.
Halverwege de ochtend naast mijn bureau: pssssss…. Witte smurrie spettert tussen band en velg. Geen schade, geen sporen op het frame (dus geen lekkage tijdens het rijden) en is na enig schudden ook weer gestopt, maar wel ongerust gevoel op terugweg….
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

esmeew
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 24 jun 2024 11:24

De band die langzaam leegliep naar 3 bar... had een nieuwe valve core nodig... Zoveel dingen geprobeerd en getest voor zoiets simpels. Volgende keer start ik bij hetgeen wat het minste werk is! (ipv banden eraf, nieuwe sealant, oude lijmresten weg poetsen, velglint controleren, nog een keer band erop en eraf, nog meer sealant...)

verhto
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 24 jun 2024 11:39

wat is niet wist is dat sleeved velgen niet luchtdicht zijn, er ontsnapte licht aan de lasnaad, en de banden stonden steeds plat bij installatie... uiteindelijk dan sealant in gedaan, en dan pas werden de velgen lichtdicht en bleven op druk (eerst kwam er ook wat latex uit de lasnaad)... was mijn eerste ervaring met alu velgen en tubeless maken

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5935
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jun 2024 11:55

verhto schreef: 24 jun 2024 11:39 wat is niet wist is dat sleeved velgen niet luchtdicht zijn, er ontsnapte licht aan de lasnaad, en de banden stonden steeds plat bij installatie... uiteindelijk dan sealant in gedaan, en dan pas werden de velgen lichtdicht en bleven op druk (eerst kwam er ook wat latex uit de lasnaad)... was mijn eerste ervaring met alu velgen en tubeless maken
Als je tubeless tape van rand tot rand plakt heb je geen probleem dat er lucht ontsnapt via de lasnaad. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

verhto
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 09 mar 2015 18:37

verhto 24 jun 2024 13:41

kwam van fabriek uit tubeless ready, dus lint werd voorzien, weinig zelf aan te zeggen ;)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4471
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 30 jun 2024 14:01

Iemand een tip voor ventiel kernen die wel werken?
Ik weet niet meer welke kernen ik had, die goed bleven, maar de Schwalbe en BBB variant doen dat niet. Gelijk na de eerste montage hebben ze het al moeilijk om knap lucht door te laten, zowel in de band als uit de band.

Plaats reactie