Het grote domme vragen topic
Ben in mn eerste jaren van mn hernieuwde recreatieve fietscarriere met 39 of 42 voor en gok 25 achter de keutenberg op gereden en stond daar bijna stil.
Ben wel benieuwd of iemand weet wat daar voor blad op zat, was een shimano biopace. Fiets uit de jaren 90
Ben wel benieuwd of iemand weet wat daar voor blad op zat, was een shimano biopace. Fiets uit de jaren 90
-
- Forum-lid
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Zelf ben ik bijna 10 kg zwaarder dan toen, het gevolg van te veel eten (en andere geneugten) en te weinig sporten, en te veel bezig met een tevergeefse poging om een clubteam beter te laten functioneren.
Mijn madam daarentegen weegt op dag van vandaag nog steeds hetzelfde als tijdens haar competitie periode. Zo zie je maar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Klopt volledig. Onder de 3 uur was respectabel, onder de 4 uur was nog net acceptabel.daniel1975 schreef: ↑01 sep 2024 13:09 Vroeger was een marathon iets waar serieus voor werd getraind en <4uur een doel was. Tegenwoordig bedenken ze het op zaterdagavond na 6 bier en is uitlopen het doel.
Nu lopen (?) ze zonder zweeffase meer dan 5 uur.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Zo zeg, dat van die marathon tijden wist ik niet. Dan zal die verbreding van de sport bij het fietsen ook wel zijn gekomen en verklaart dat wellicht de drang naar zulke verzetten van bijna 1 op 1.ColumsbusMJ schreef: ↑01 sep 2024 11:28 Ik weet niet in hoeverre de fietser met de marathonloper te vergelijken valt, maar de gemiddelde tijd voor een marathon is sinds 1986 van 3:52 toegenomen (of afgenomen) naar 4:32 in 2018. Het zal mij niet verbazen als een soortgelijk verval heeft plaatsgevonden bij de wielrenner. Behalve dat de bevolking als geheel zwaarder is geworden, kan het ook zijn dat er meer mensen zich hebben toegelegd op duursport en het niveau in de breedte wat gedaald is. Maar daar weet ik het fijne ook niet van.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39980
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bijna?? 105 heeft 34 x 36 in de standaard setup.borgmonster schreef: ↑02 sep 2024 00:37 Dan zal die verbreding van de sport bij het fietsen ook wel zijn gekomen en verklaart dat wellicht de drang naar zulke verzetten van bijna 1 op 1.
Less is bore
Zelf reed ik die ronde met 42x25 en mijn ex met 42x28 en nergens (oa Galibier, Ventoux, Vars, Izoard) aan het zwalken geweest.borgmonster schreef: ↑31 aug 2024 22:56 Toen ik zo’n 22 jaar was reed ik met Cycletours de Ronde van zuid Frankrijk. Volgens mij had niemand een verzet lager dan 42x28. En dat was goed te doen.
Ik ben echter niet van het loket vroeger was alles beter want ik leef - ondanks alle ellende - liever in de wereld van nu dan die van 10, 20, 30, 40 jaar geleden.
Vroeger was er bv geen fietsforum
Toch heeft het toerfietsen een ontwikkeling doorgemaakt waardoor het gemiddelde niveau is gezakt. Is dat erg? Nee.
Toen in in 1970 begon met wielrennen woonde ik in Overschie. Ik kende iedereen met een racefiets in Overschie!
Nu ken ik niet eens iedereen met een racefiets die bij mij in de straat wonen.
In de jaren 80 was een klassieker fietsen als wielertoerist per definitie de volledige afstand. Nu kan bij veel (Milaan-San Remo is denk nog de enige die vast houdt aan 300km) klassiekers al voor 75 km terecht.
75 km kan een ongetraind iemand fietsen en desnoods lopen ze een klimmetje.
Die korte afstanden van bv Amstel Gold en Vlaanderen hebben voor veel instroom gezorgd. Er zijn heel, heel, heel, heel veel meer toerfietsers dan bv in 1985.
Aan de Amstel Gold in 1985 (was toen alleen nog een alternatief) deden 1000 deelnemers mee maar 95% was prima is staat die 240km uit te fietsen.
Toen de eerste korte versies kwamen van klassiekers stond ik niet gelijk te juichen, maar ben daar toch anders naar gaan kijken. Die korte afstanden van populaire klassiekers zorgen dat er meer (mega meer) op de fiets zijn gestapt en dat is alleen maar goed.
Het bijeffect is dat de het niveau is gezakt.
Als ik zie met welk gemak ik in Parijs-Roubaix echt veel jonge gasten inhaal is dat ook maar een statistiek van niks. Ik reed zelf ook een kortere (wel met alle ellende) want na 54 jaar racefiets ga ik niet meer vroeg m'm bed uit!
Onder de douche na afloop stond ik te praten met een gast die had m'n kleinzoon kunnen zijn en ik was hem op Hem voorbijgereden.
Hij had de kortste afstand gedaan. Die gast fietst in en jaar minder dan ik in een goede maand maar hij was mega trots.
Druk met werk en studie afronden en probeerde toch een beetje te fietsen. Dus korte Vlaanderen en korte Roubaix
In de auto genoot ik eigenlijk meer van zijn verhaal dan dat ik zelf dat kunstje maar weer gedaan had.
Mijn vrouw heeft foto's gemaakt en hoewel ik zelf niet meer de slankste ben was het aantal dikke fietsers op de korte afstand enorm. Veel van die fietsers zouden niet deelnemen als er alleen een 240km editie zou zijn.
Goed voor het aantal fietsers en minder goed voor het gemiddelde.
Tegenwoordig is alles beter. Veel beter want er fietsen heel, heel, heel veel mensen meer dan vroeger.
Of door fatbikes en e-bikes voor schoolverkeer de aanwas in tact zal blijven is wel een zorg...................
Foto: Amstel Gold half jaren 80 met 42x25 op de Keutenberg. Foto met een Minox GT 35 (heb hem nog steeds)............maar na 36 foto's was het klaar. Nu heb ik een compact mee en kan ik 100en foto's maken..........vroeger was alles beter? Dit dus al zeker niet
Ik heb nooit die lange klassieker gereden. Ook nooit animo voor gehad. Ik dacht en denk nog altijd, ik ben geen prof. Ik heb niet het talent, noch de tijd om te trainen en ook niet de ambitie. Dus ik vond 150 km Vlaanderen goed genoeg. Ik had blaren op mijn handen een bidonhouder was los getrild.
Over die steeds kleinere verzetten. Tien, twintig jaar geleden reed ik al redelijk klein, tenminste voor die tijd. 34/27, 30/25. Velen wielertoeristen toen een tandje zwaarder. 30/23 vond men al klein genoeg. Ze harkten daarmee omhoog. Ik reed harder, kleiner en dus een hogere cadans. Ooit reed ik de Maratona onder de zes uur, gaat nu niet meer lukken. Nu fiets ik met een 34/28. Ietsie ouder, ietsie lichter verzet. En nog steeds haal ik veel volk in. Die goed getrainde jonge gasten kan ik niet bijhouden, dat dan weer niet.
De vraag is eigenlijk. Ik zie steeds lichtere verzetten voorbij komen en dus een hogere cadans. Maar echt rapper gaat het volgens mij niet. Wat is nu eigenlijk de theorie achter het 'klein' rijden?
Over die steeds kleinere verzetten. Tien, twintig jaar geleden reed ik al redelijk klein, tenminste voor die tijd. 34/27, 30/25. Velen wielertoeristen toen een tandje zwaarder. 30/23 vond men al klein genoeg. Ze harkten daarmee omhoog. Ik reed harder, kleiner en dus een hogere cadans. Ooit reed ik de Maratona onder de zes uur, gaat nu niet meer lukken. Nu fiets ik met een 34/28. Ietsie ouder, ietsie lichter verzet. En nog steeds haal ik veel volk in. Die goed getrainde jonge gasten kan ik niet bijhouden, dat dan weer niet.
De vraag is eigenlijk. Ik zie steeds lichtere verzetten voorbij komen en dus een hogere cadans. Maar echt rapper gaat het volgens mij niet. Wat is nu eigenlijk de theorie achter het 'klein' rijden?
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 1108
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Mijn natuurkundeknobbel, die groter is dan mijn pielverzetje, zegt: P = F x V. Korte verklaring. P is vermogen, watt anders? F is kracht, oftewel Force in Newton (kg m/s^2) en V is snelheid, in dit geval de snelheid waarmee je de pedalen (cranks) ronddraait. Met een relatief kleine kracht en hoge cadans (grotere V) kan je dus brute kracht compenseren. Uiteraard heeft dat mijn voorkeur: lijfsbehoud, minder sleet, preventie blessures, etc.
Ik heb meermaals een Parijs-Roubaix teaser georganiseerd. Zeker 10 keer. Nooit iemand met blaren. Ze namen wel mijn tips ter harte en geloof mij de kasseien in Vlaanderen zijn biljartlakens tov de Roubaix.
Tijd voor een andere FM. + 75 keer finale gereden. Huis staat vol met kasseien van de officiële tochten en nog nooit 1 onderdeel los getrild. Ook bijna nooit lek. Sowieso niet meer dan ergens anders. Ik rij lek omdat ik met een heel lage bandendruk rij tov mijn gewicht. 1 bar extra en ik rij daar nooit meer lek!
Afgelopen weken ineens vaak benaderd of ik weer een keer een PR-teaser (75-80 km en 15-18km kasseien) wil organiseren.
Ja maar per definitie NIET In het weekend. Dat vooral ivm de wielerbaan waar je een rondje wil rijden!
Dus een vrijdag.............. en Rob ik zie graag je PB zodat je voortaan zonder blaren over de kasseien kan
-
- Forum-lid
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Is ook meteen duidelijk wie verantwoordelijk is geweest voor de handverzorging van MvdP afgelopen voorjaar.