Pagina 512 van 516

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 18:36
door mao
borgmonster schreef: 02 sep 2024 00:37
ColumsbusMJ schreef: 01 sep 2024 11:28 Ik weet niet in hoeverre de fietser met de marathonloper te vergelijken valt, maar de gemiddelde tijd voor een marathon is sinds 1986 van 3:52 toegenomen (of afgenomen) naar 4:32 in 2018. Het zal mij niet verbazen als een soortgelijk verval heeft plaatsgevonden bij de wielrenner. Behalve dat de bevolking als geheel zwaarder is geworden, kan het ook zijn dat er meer mensen zich hebben toegelegd op duursport en het niveau in de breedte wat gedaald is. Maar daar weet ik het fijne ook niet van.
Zo zeg, dat van die marathon tijden wist ik niet. Dan zal die verbreding van de sport bij het fietsen ook wel zijn gekomen en verklaart dat wellicht de drang naar zulke verzetten van bijna 1 op 1.
Het gemiddelde gewicht werkt ook niet mee,

De afgelopen twintig jaar werd de gemiddelde man 5,6 kilogram en de vrouw 3,7 kilogram zwaarder.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2012/49 ... l-zwaarder

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 18:40
door CampaYolo
Mooi, kan ik mezelf ook eens bovengemiddeld noemen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 19:47
door Patrick VB
Wat betreft hellingen oprijden met een te groot verzet was het gisteren bingo.
We reden met onze club uit Marche een pittig gekruid ritje met plenty hoogtemeters.
In de laatste 25 km krijgen we deze klim voorgeschoteld:
https://climbfinder.com/nl/beklimmingen ... -forrieres
Een echt muurtje.
Aan de steilste stroken wil ik schakelen naar de 28 (voor 36) maar verder dan een knarsend geluid kom ik niet. Resultaat: met de 36/25 naar boven. Dat was knap lastig. Aan de haak schakelt de fiets alles probleemloos, in de praktijk onder volledige belasting blijkbaar niet. Die 28 heb ik (denk ik) de laatste keer in Mallorca op Sa Calobra gebruikt, enkele jaren terug.
Dat wordt dus dringend de AD wat bij regelen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 20:32
door thestudent
mao schreef: 02 sep 2024 18:36
borgmonster schreef: 02 sep 2024 00:37
ColumsbusMJ schreef: 01 sep 2024 11:28 Ik weet niet in hoeverre de fietser met de marathonloper te vergelijken valt, maar de gemiddelde tijd voor een marathon is sinds 1986 van 3:52 toegenomen (of afgenomen) naar 4:32 in 2018. Het zal mij niet verbazen als een soortgelijk verval heeft plaatsgevonden bij de wielrenner. Behalve dat de bevolking als geheel zwaarder is geworden, kan het ook zijn dat er meer mensen zich hebben toegelegd op duursport en het niveau in de breedte wat gedaald is. Maar daar weet ik het fijne ook niet van.
Zo zeg, dat van die marathon tijden wist ik niet. Dan zal die verbreding van de sport bij het fietsen ook wel zijn gekomen en verklaart dat wellicht de drang naar zulke verzetten van bijna 1 op 1.
Het gemiddelde gewicht werkt ook niet mee,

De afgelopen twintig jaar werd de gemiddelde man 5,6 kilogram en de vrouw 3,7 kilogram zwaarder.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2012/49 ... l-zwaarder
Ho even. Cijfers uit 2012. Dat is ook alweer 12 jaar geleden. Dus inmiddels is het nog weer wat erger geworden?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 20:38
door MPolleke
rob74 schreef: 02 sep 2024 16:35 De vraag is eigenlijk. Ik zie steeds lichtere verzetten voorbij komen en dus een hogere cadans. Maar echt rapper gaat het volgens mij niet. Wat is nu eigenlijk de theorie achter het 'klein' rijden?
Meerdere ideeen bij elkaar.

Het dode punt wil je korter maken. Zeker berg op verlies je veel snelheid op het dode punt. Met een heel lage cadans kun je dan "vierkant gaan draaien" en bijna geparkeerd komen te staan.

Wat je dan ook wilt is een klein molentje draaien. Dus bovenaan het pedaal naar voren duwen, dan naar beneden, en naar achteren. Waarna de andere voet het overneemt.
Wat ik ervan begrijp gebruik je hierbij meerdere spieren, niet enkel je quadriceps. Dat zou moeten leiden tot hogere snelheid en minder vermoeidheid.

Mijn ervaring met een lichte cadans ronddraaien, nadat ik weer eens merk dat ik zit te stoempen. Ik ga dan sneller en trap op mijn adem, terwijl mijn benen niet meer vermoeid voelen. Ik neem aan dat ik een andere bottleneck tegenkom, die van mijn adem.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 20:59
door mao
thestudent schreef: 02 sep 2024 20:32

Ho even. Cijfers uit 2012. Dat is ook alweer 12 jaar geleden. Dus inmiddels is het nog weer wat erger geworden?
Daar zal best wel 1 of 2 kg bij zijn gekomen….

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 21:17
door bakboord1
En 100 keer 70% van je kracht leveren is meer dan 70 keer 90% van je kracht leveren.
En is ook beter vol te houden voor je spieren.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 02 sep 2024 21:36
door mao
Daarom ben ik ook zo blij met m’n 30 voor en 29 achter 😇

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 03 sep 2024 11:29
door Sulla
mao schreef: 02 sep 2024 18:36
Het gemiddelde gewicht werkt ook niet mee,

De afgelopen twintig jaar werd de gemiddelde man 5,6 kilogram en de vrouw 3,7 kilogram zwaarder.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2012/49 ... l-zwaarder
En daarbij vermoed ik dat men aan de sportieve/fitte/health guru kant van het spectrum juist iets lichter is geworden maar dat het gemiddelde desondanks ontzettend omhoog gehaald wordt door mensen (zoals ik) die echt veel te zwaar zijn geworden.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 03 sep 2024 12:10
door mao
Ik zeg altijd sportief corpulent 😇

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 03 sep 2024 12:19
door ColumsbusMJ
Ik hoor het al, dit forum heeft een diëtist(e) nodig, of er wordt niet genoeg gefietst.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 03 sep 2024 12:24
door mao
Zeg maar gerust en en ,…