Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 14 jan 2016 23:04

53x11 schreef:Elk goed frame is een upgrade waard. Toevallig is de caad 10 een heel goed frame, dat toevallig van aluminium is. Een upgrade in wielen is misschien wel de veiligste optie,
3x met je eens. Elk goed frame is leuk om te upgraden, ik heb een caad10 gehad en het is een fantastisch frame en wielen kan je inderdaad weer meenenem (een groep uiteindelijk natuurlijk ook), maar de kosten van de geplande upgrade kunnen zodanig zijn dat je er gewoon simpelweg iets beters voor kan kopen.. dat is hier imho wel het geval. (bij emotionele hechting aan het frame is het natuurlijk weer een ander verhaal.. er worden duizenden euro's gestoken in het oplappen van nostalgische stalen frames. )

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 jan 2016 09:06

De wielen kunnen enkel mee naar de volgende fiets als je bij velgremmen blijft.

Best is om Chinese wielen te kopen die hier gespaakt worden. ik heb een setje van 60mm (U-shape) en daar is niks slap aan (in mijn aero frame is erg weinig plaats, dus bij de minste flex zouden de banden tegen het frame komen, bij de Shimano RX31 wielset die ik in de winter gebruik, gebeurt dit wel al eens, bij de Chinese wielen nooit)

Ik zou nog een jaartje blijven doorrijden en dan ineens een volledig nieuwe fiets kopen (met schijfremmen :-) )
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 jan 2016 09:40

Rowan1 schreef:Hallo mede Cannondale bezitters,

Ik lees al enige tijd mee op dit forum, maar plaats zelden berichten. Bij deze ga ik toch maar een poging wagen.

Ik ben al ruim een jaar (en 11.000km) in het bezit ben een Caad10 105 2015. Een heerlijke fiets moet ik zeggen! Op het stuur (3T Aeronova Team Stealth) en de slijtageonderdelen na is de fiets nog helemaal standaard. Komend voorjaar wil ik wat upgraden aan de fiets maar ik twijfel of het niet verstandig is het geld in de zak te houden en een jaartje doorsparen voor compleet nieuwe fiets.. Ik ben heel benieuwd hoe jullie er over denken..

Mijn overweging:
De groepset (shimano 105) vervangen voor een SRAM Red 22 groepset en de standaard wielset (Shimano RS11) vervangen voor een Campagnolo Shamal Mille Wielset.
Reden: ben heel benieuwd of een andere wielset veel verschil gaat maken tijdens het fietsen. Behalve dat de looks van de Shamal Mille me enorm aanspreken heb ik ook veel positiefs gehoord & gelezen over deze wielset. De Sram Red 22 vind ik een mooie vervanger voor mijn oude groepset, als ik de verhalen mag geloven op het internet is het een hele fijne groepset welke niet alleen enorm functioneel, & licht is, maar mij ook enorm aanspreek qua looks.

Al met al ben ik in totaal denk ik zo'n 2500,- kwijt aan deze upgrade. Hier heb ik wel een Caad10 voor terug met een hele mooie specs..
Inruilen op een Caad 12 voor je Caad 10 van 1 jaar oud krijg je waarschijnlijk wel een mooi prijsje voor.
Stappenbelt in Zwolle kun je raadplegen nette winkel met kennis en Edwin is zeer schappelijk en Cannondale dealer.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2016 09:53

Schijfremmen op een racefiets zijn volledig overbodig, dus dat is geen argument. Ik zou zelf nog steeds naar een upgrade neigen geloof ik. Tenzij je voor €2500,- een supersix of caad 12 koopt met vergelijkbare specs. Vraagje: wat kost zo'n fiets met red 22, en wat voor wielen zitten er dan in?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 jan 2016 10:12

feddek schreef:
JoostG schreef: Waarom niet beginnen met een chinees setje carbon onder je Caad? .
omdat hij vermoedelijk ook wielen wil die lekker rijden...
Hoe dan ook lijkt mij €2500 upgraden aan een alu fiets (hoe goed hij ook is) waanzin. Daar kan je inderdaad bij Canyon een heel mooi afgemonteerde carbon racer voor kopen, of zoals sharkman suggereert: spaar iets door en koop volgend jaar of over twee jaar een supersix.
WIl je toch voor een upgrade van de caad gaan: Koop bij hopmans een ultegra 6800 groepset voor 490 euro en een setje fulcrum racing 3 en bijvoorbeeld een paar zipp of ritchey wcs cmponenten en je hebt voor nog geen €1000 een 7,5 kg fiets met een uitstekende kwaliteit groepset en 1550 grams super wielen.
Rationeel gezien is iedere upgrade van €2500 aan een fiets idioot. Meer dan €2000 uitgeven aan een nieuwe fiets is dat ook, want hoeveel merk je nu van het verschil tussen een fiets van €2000 en het dubbele?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 15 jan 2016 10:38

amclassic-fan schreef:
feddek schreef:
JoostG schreef: Waarom niet beginnen met een chinees setje carbon onder je Caad? .
omdat hij vermoedelijk ook wielen wil die lekker rijden...
Hoe dan ook lijkt mij €2500 upgraden aan een alu fiets (hoe goed hij ook is) waanzin. Daar kan je inderdaad bij Canyon een heel mooi afgemonteerde carbon racer voor kopen, of zoals sharkman suggereert: spaar iets door en koop volgend jaar of over twee jaar een supersix.
WIl je toch voor een upgrade van de caad gaan: Koop bij hopmans een ultegra 6800 groepset voor 490 euro en een setje fulcrum racing 3 en bijvoorbeeld een paar zipp of ritchey wcs cmponenten en je hebt voor nog geen €1000 een 7,5 kg fiets met een uitstekende kwaliteit groepset en 1550 grams super wielen.
Rationeel gezien is iedere upgrade van €2500 aan een fiets idioot. Meer dan €2000 uitgeven aan een nieuwe fiets is dat ook, want hoeveel merk je nu van het verschil tussen een fiets van €2000 en het dubbele?
+1 ik ga uit van max € 2.500 bij een nieuwe fiets daarboven betaal je alleen maar voor het mindere gewicht m.i. (neemt niet weg dat ik me daar niet aan hou maar goed...)

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1756
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 jan 2016 13:12

53x11 schreef:Schijfremmen op een racefiets zijn volledig overbodig,
Ze zijn er nog die onder een steen geleefd lijken te hebben..............
Remmen kunnen in principe nooit goed/sterk genoeg zijn en de komst van schijfremmen is niet meer tegen te houden. Daarin loopt de MTB een stuk voorop en hobbelt het traditionele deel onder wielrenners achter aan.
Ja, ja : Kom maar op met pek en veren :lol:
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 15 jan 2016 13:16

53x11 schreef:Schijfremmen op een racefiets zijn volledig overbodig, dus dat is geen argument. Ik zou zelf nog steeds naar een upgrade neigen geloof ik. Tenzij je voor €2500,- een supersix of caad 12 koopt met vergelijkbare specs. Vraagje: wat kost zo'n fiets met red 22, en wat voor wielen zitten er dan in?
Velgremmen toch ook, een terugtraprem gaat toch ook perfect :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 jan 2016 13:39

Lesje basis fysica volgt binnenkort, maar niet in dit topic. Rollende oogjes-smileys of bijdehante opmerkingen mag je voor jezelf houden.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2016 14:01

Misschien kun je hem upgraden naar Sram Force en Fulcrum Racing 3. Dat scheelt al een hele hoop. Dan kun je nog een tijdje met deze fiets doen en rustig nadenken of je later eventueel wel op schijfremmen over wilt gaan.

Het is zonde om nu een dure wielset te kopen die je later niet naar een volgende fiets kunt meeverhuizen. En ondanks de basis fysica hebben schijven gewoon bepaalde voordelen, al is het niet perse sneller stilstaan. Met buiscommandeurs schakel je ook sneller van geheel links naar recht over je cassette dan met STI's/Ergopowers maar toch rijden daar niet zoveel mensen meer mee...

Ik heb mijn fietsen meestal geupgrade met tweedehands onderdelen. Hier op het forum komen regelmatig topgroepen en wielen in de verkoop van betrouwbare verkopers. Als die onderdelen niet ouder zijn dan wat er nu op je fiets zit blijft het een upgrade en een goed onderhouden racegroep gaat een eeuwigheid mee.
Campagnolo Ultra Dork

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 15 jan 2016 14:05

53x11 schreef:Lesje basis fysica volgt binnenkort, maar niet in dit topic. Rollende oogjes-smileys of bijdehante opmerkingen mag je voor jezelf houden.
Nee, hier komt er toch één. Het voordeel is er in de regen voor carbon velgen, je hebt direct remkracht en geen last van een carbonremrand. Kom maar met je fysica.

On topic: En de groep niet upgraden, ga voor een goede wielset. 50mm hoog, of een licht laag setje. Is zat te vinden op dit forum.
Ik zou geen upgrade naar FR3 o.i.d doen want goede kans dat, als je over 2 jaar een nieuwe (duurdere) fiets koopt, je gelijkwaardige wielen erbij krijgt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2016 14:39

Zo ongeveer de enige wielen die gelijkwaardig zijn aan R3's die je regelmatig bij een nieuwe fiets krijgt zijn Ksyrium Elite's. Dat zijn nou net de wielen die je niet wilt in dit prijssegment ;) .

Maar als je nu al een aversie tegen schijfremmen hebt ontwikkeld door dit forum kun je natuurlijk zo gek doen als je budget het toestaat met de wielen.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie