Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2024 09:45

Pluggen voor auto,s , motoren en fietsen zijn hetzelfde. Wat grover vaak voor de auto, maar principe is hetzelfde.

Ik merk nu ik er ruim een jaar mee rijd, dat Muc off vloeistof veel beter dicht dan notubes.
Op de MTB een aantal lekken die ik niet eens gemerkt heb.

Wel knap dat je een dynaplug door je (dikke) autoband hebt gekregen.
Ik heb zo,n auto pluggen setje ook altijd bij me op vakantie. paar tientjes en je staat nu uren langs de wegte wachten met een lekke band

Gebruikersavatar
Sowier
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar Sowier 22 jul 2024 21:10

Op reis tijdens een heel mooi ritje in de Pyreneeën miserie (weer!) met de Goodyear Eagle tubless. HIj had bij het installeren al pokkeveel sealant nodig om luchtdicht te blijven (ca .120 ml) en nu twee mooie gaatjes naast elkaar net tussen sidewall en thread. Onmogelijk luchtdicht te krijgen.
Twee Eagles hebben het elk geen 500 km volgehouden. Ok, één door een spijker maar de voorband was gewoon slecht.
Dit wordt het hem dus nooit meer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jul 2024 06:37

PufPuf 2e schreef: 17 jul 2024 20:44 Een tijdje geleden had ik een leegloper met mijn auto. Het was goed regenachtig weer zodoende zag ik waar de lucht ontsnapte. Er zat een lang dun stuk staal in. Ik denk van een onkruid poetsborstel waar de gemeente in Leeuwarden flink mee bezig is. Het koste wel wat moeite maar ik heb er een dynaplug ingeduwd. Verstandig of niet maar ik rijd er al een maand mee rond. Op de fiets heb ik ze nog niet nodig gehad.
Als een Dynaplug 8 bar kan houden dan lukt 2.5 bar ook wel zeker. Een fietsmaat van mij heeft op de Autoroute hetzelfde gedaan, daarna opgepompt met zijn Joe Blow pomp. Duurde even, maar kon zijn weg wel weer vervolgen Zuid-Spanje.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2342
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 23 jul 2024 07:01

PufPuf 2e schreef: 17 jul 2024 20:44 Een tijdje geleden had ik een leegloper met mijn auto. Het was goed regenachtig weer zodoende zag ik waar de lucht ontsnapte. Er zat een lang dun stuk staal in. Ik denk van een onkruid poetsborstel waar de gemeente in Leeuwarden flink mee bezig is. Het koste wel wat moeite maar ik heb er een dynaplug ingeduwd. Verstandig of niet maar ik rijd er al een maand mee rond. Op de fiets heb ik ze nog niet nodig gehad.
Als je de plug ruimschoots binnen het loopvlak hebt gezet dan is het een veilige reparatie. Bij autobanden niet te ver maar de zijkant gaan, daar is de kans op scheuren/klapband veel groter.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2024 10:24

Autoband met een plug vervang ik toch. Daarvoor rijd ik er geregeld te hard mee.
Maar het gaat er meer om dat je verder kan onderweg, naar bv je vakantiebestemming.
en niet op zondag middag ergens "strand"

PufPuf 2e
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2024 18:30

PufPuf 2e 23 jul 2024 13:42

De plug is inderdaad binnen het loopvlak gezet. Ik kwam op het internet afbeeldingen tegen met een zogenaamd blauw en rood gebied. En hij zit ruim binnen het blauwe veilige gebied.
De bedoeling was ook om de band daarna snel te vervangen echter hij zit er nog onder. De auto heeft er best al flink wat km,s mee gereden maar hij komt echter niet echt buiten de stad. Ik zie het nog even aan.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13377
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jul 2024 14:26

Daar hoef je je ook niet snel druk om te maken. Het gaat meer om echt hard.
Boven de 150 of hard door bochten en remmen.

Als je normaal doet in het verkeer kan er weinig tot niets gebeuren.

Radiator
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 09 jun 2024 22:14

Radiator 25 jul 2024 13:18

Zijn er meer mensen die moeite hebben met het tubeless maken van Roval Rapid CL wielen i.c.m. Corsa Pro Controle banden? Velgen zijn splinternieuw maar na het oppompen komt er gewoon lucht uit het gat aan de zijkant van de velg. Lijkt erop dat de velgtape uit de doos al niet goed is. Tubeless ventiel vervangen door een andere maar dat maakte geen verschil helaas.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jul 2024 14:09

Radiator schreef: 25 jul 2024 13:18 Zijn er meer mensen die moeite hebben met het tubeless maken van Roval Rapid CL wielen i.c.m. Corsa Pro Controle banden? Velgen zijn splinternieuw maar na het oppompen komt er gewoon lucht uit het gat aan de zijkant van de velg. Lijkt erop dat de velgtape uit de doos al niet goed is. Tubeless ventiel vervangen door een andere maar dat maakte geen verschil helaas.
Er ontsnapt dus lucht via de spaakgaten en/of tubeless ventiel. Oplossing is om een voldoende breed (van velgrand tot velgrand) tubeless velglint te plakken met juiste passing tubeless ventiel. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2938
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 25 jul 2024 14:14

Lucht door het gaatje aan de zijkant betekent dat het velgbed niet lucht is. Of het gaatje bij het ventiel is te groot/doorgescheurd of de tape zit ergens niet goed.
Vraag: heb je de band mbv bandenlinchters erop gekregen? Het kan dan zijn dat je de tape beschadigd hebt per ongeluk.

Edit: Orlok was me net voor

derxx
Forum-lid
Berichten: 1043
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 25 jul 2024 14:18

Wat is trouwens een goeie nette manier om een gaatje te maken voor het ventiel. Ik prik nu elke keer gewoon met een scherp iets een gaatje, en duw dan het ventiel erdoor (die dus zelf het gat maar groot genoeg maakt). Kans is natuurlijk best wel aanwezig dat dat scheurt, met alle ellende van dien.
Idealiter zou je natuurlijk een rond gat maken wat exact even groot is (of marginaal kleiner) dan de diameter van het ventiel, maar dat lijkt me nog niet zo gemakkelijk. Hoe doen jullie dat?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6006
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jul 2024 14:22

derxx schreef: 25 jul 2024 14:18 Wat is trouwens een goeie nette manier om een gaatje te maken voor het ventiel. Ik prik nu elke keer gewoon met een scherp iets een gaatje, en duw dan het ventiel erdoor (die dus zelf het gat maar groot genoeg maakt). Kans is natuurlijk best wel aanwezig dat dat scheurt, met alle ellende van dien.
Idealiter zou je natuurlijk een rond gat maken wat exact even groot is (of marginaal kleiner) dan de diameter van het ventiel, maar dat lijkt me nog niet zo gemakkelijk. Hoe doen jullie dat?
Een hete spijker, els of priem gebruiken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie