Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

lnnrtlnnrt
Forum-lid
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 nov 2011 14:48

lnnrtlnnrt 15 jan 2016 14:51

Wat is er mis met de Ksyrium Elite's? Ik heb ze, ben niks anders gewend, en ben zeer tevreden, maar blijkbaar mis ik dus iets.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2016 15:01

Zolang ze heel blijven zijn ze prima. Helaas is dat vaker dan gemiddeld niet altijd het geval en dan wil de service van Mavic het ook nog wil eens laten afweten.
Campagnolo Ultra Dork

Rowan1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 apr 2014 23:08

Rowan1 15 jan 2016 15:51

Allereerst bedankt voor de vele reacties & adviezen. Hier kan ik iets mee. Ben van plan voorlopig even te wachten met het vervangen van de groepset, met mijn de huidige kan ik als het moet nog wel zo'n 15k mee vooruit verwacht ik..
Wat betreft de wielset. In eerste instantie kwam ik dit topic tegen over de Shamal Mille wielset: http://weightweenies.starbike.com/forum ... &start=135. Hier waren ze zeer te spreken over deze set. Als ik echter goed doorzoek zie ik inderdaad dat er veel problemen zijn met de zwarte remrand. Jammer, de reden waarom ik deze wielset zo mooi vind is mede door de zwarte remrand. :(.

Misschien dat ik toch over ga stappen op een carbonnen wielset een neutrale velg (bijv. Mantel 38mm Full Carbon Clincher of een Kuiper FCT30). Ik zal me eens goed oriënteren buiten dit topic. Een aversie tegen schrijfremmen is er zeker niet, ik rij al jaren marathons op mijn mountainbike met schijfremmen en ik zie er de voordelen echt wel van in :). Mijn volgende racer zal hier zeker van voorzien zijn, al zal dat momenteel weinig invloed hebben op de keus voor een nieuwe wielset voor mijn huidige racer.

Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen van mijn fiets, want alleen maar tekst in een topic is ook zo saai. ;)

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 15 jan 2016 16:20

lnnrtlnnrt schreef:Wat is er mis met de Ksyrium Elite's? Ik heb ze, ben niks anders gewend, en ben zeer tevreden, maar blijkbaar mis ik dus iets.
Sinds vorig jaar is er een geheel nieuwe Ksyrium Elite op de markt.
Hoe die zich houd op termijn is even afwachten. Aangezien dit wiel een heel ander velgbed heeft verwacht ik dat het scheuren van de velgen zoals bij de vorige versie nu tot het verleden behoort.
Zelf heb ik een Synapse met de oude versie, die zijn eruit gegaan omdat naven en spaken minder werden, niet omdat de veld inscheurde bij de nippel.

Hoe de nieuwe zich houden weet ik nog niet, te weinig kilometers om er iets van te zeggen.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 15 jan 2016 16:26

Dat je bovengemiddeld vaak over klachten met de ksyrium elite te horen krijgt, komt vooral omdat deze set ook bovengemiddeld vaak in een fiets zit. Als je procentueel gaat kijken, dan betwijfel ik of deze set vaak problemen geeft dan een vergelijkbare set als bijvoorbeeld de R3. Het grootste probleem van Mavic is dat ze de naam tegen hebben.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1756
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 15 jan 2016 20:33

53x11 schreef:Lesje basis fysica volgt binnenkort, maar niet in dit topic. Rollende oogjes-smileys of bijdehante opmerkingen mag je voor jezelf houden.
Spannend, eens kijken waar je de wijsheid vandaan hebt om "Schijfremmen op een racefiets zijn volledig overbodig" te beweren.
Enne, zonder smiley zoals je dat liever hebt.
Los daarvan: Zou de EVO met disc nu eind van dit jaar leverbaar zijn? Dit nu de UCI eindelijk lijkt in te zien dat goede ontwikkelingen niet te stoppen zijn en wereldrecord "hakke in het zand zetten" niet werkt.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 15 jan 2016 21:53

Tsja, je hebt nu eenmaal niet veel meer aan al die potentiële remkracht van je schijven als je je wielen blokkeert en begint te slippen. Met de huidige velgremmen blokkeer je het hele boeltje ook met twee vingers. Wat moet je dan met al die extra remkracht ? Door de smalle racebandjes heb je maar een klein contactoppervlak met de weg, waarom dan met ankers rondrijden ? Het moet altijd lichter en meer aero worden maar voor schijven geldt dit dan weer niet meer?
Waarom moet het altijd gecompliceerder dan nodig gemaakt worden ?

Los daarvan, schijfremmen voor de racefiets zullen hoogstwaarschijnlijk gemeengoed worden. Ik moet ze zeker nog niet hebben, mijn grootste bekommernis is om zo snel mogelijk vooruit te gaan en mijn remmen zo weinig mogelijk aan te raken.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 16 jan 2016 00:12

Ik weet er niet te veel van. Maar denk niet dat alleen remkracht mee speelt.

Wellicht is er met schijven beter te doseren, of sneller op volle remkracht zitten en zulke zaken.

Daar zit misschien het verschil.


Maar het grote voordeel ligt voor amateurs als ik, dat je wielen niet beschadigen op de velgen. Dat vind ik toch een heel groot voordeel hoor.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jan 2016 07:05

Alhoewel ik er ook geen fan van ben, kun je toch moeilijk ontkennen dat ze in natte omstandigheden wel degelijk voordelen bieden. Ook voor slechte en/of zware dalers die graag met carbon in de bergen willen rijden zijn ze een uitkomst.

Aan de andere kant geldt de wet van behoud van ellende hier natuurlijk gewoon: geen voordelen zonder nadelen. En nadelen zijn er. Het is zwaarder. Er is nog geen algemeen geaccepteerde standaard voor de assen. En, het belangrijkste, het ziet er niet uit (en nee, in dit geval valt over smaak niet te twisten ;) ).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 16 jan 2016 09:38

En om Havana aan te vullen, het piept en kraakt.
Nu weet ik niet hoe dat bij jullie is maar ik hou niet van piepjes en kraakjes onderweg. Piepjes kunnen mijn humeur helemaal bederven en het plezier in lekker fietsen helemaal doen verdwijnen. Een piepje betekent dat er iets niet goed zit en als techneut zijnde MOET ik daar iets mee, ik kan dat niet negeren. Geluidjes uit de richting van de schijfremmen, dan loopt er dus iets aan of zit er iets verkeerd, en dus moet ik dan stoppen.
Voor mij dus geen schijfremmen op een racefiets.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 16 jan 2016 10:08

Ik rijd al dik 4000 km met schijven op de racefiets. Ik heb er tot op heden geen omkijken naar en er kraakt of piept helemaal niets. Kwestie van goed uitlijnen en afstellen. Het remt en doseert perfect. Het enige waar ik me aan stoor is het kortdurend 'aanlopen' als je door een plas (modder)water gefietst bent. Maar gelukkig duurt dat maar even en is het voor mij overkomelijk en acceptabel.

Behalve de racefiets met schijven heb ik ook nog twee andere 'gewone' racefietsen. Deze week heb ik een aantal keren woon-werk gedaan in de zeikende regen. Als je dan remt (chorus), word je eerst beloond met dat fantastische schurende geluid wat we allemaal wel kennen. Pas daarna beginnen de remmen echt goed te pakken.

Elk remsysteem kent mijns inziens zo zijn voor- en nadelen.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 16 jan 2016 12:00

Tsja, na bijna tweeduizend met hydraulische schijfremmen nog geen piepje of wat waargenomen.
Ben ik zeker een uitzondering.
Ik denk: gewoon alles goed afstellen/monteren en niet in de modder rijden met de racefiets.
Ga eens met gewone remmen door de modder rijden en remmen, dat geluid is denk ik veel erger en je wielen gaan er aan.
Ik heb ook fietsen met gewone remmen: remt goed maar niet zo goed als de schijven, beter doseren inderdaad met weinig kracht (alsof je rembekrachtiging hebt) en bij afdalen betere controle en véél veiliger gevoel. En je velgen worden niet loeiheet waardoor kans op klapband wat ik een keer had bij afdaling Mont Ventoux met 75 km per uur, wil je niet meemaken.
(Maar ik kan het mis hebben 8-) )

Plaats reactie