Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 jan 2016 19:02

Ik heb er 10.000km opzitten met mijn hydraulische schijven, in het droge piept er absoluut niets, compleet stil (na het mooi uitlijnen van de bevestiging van de remmen, want die stond standaard scheef wat veel lawaai geeft, Chinees frame hé)

Wanneer het regent, maken ze jammer genoeg soms wel eens schurend geluidje. Dat is dan ook het enige wat ik vervelend vind aan het systeem.

Zoals iemand al gezegd heeft, nu kan ik met een gerust hart mijn carbon wielen laten steken wanneer ik met mijn 90kg van een col naar beneden knal :-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
fredmtb-sport
Forum-lid
Berichten: 1767
Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
Locatie: Soest
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 16 jan 2016 19:24

Piepjes, kraakjes en schijfremmen kan inderdaad gebeuren, maar hoeft niet.
Ik rij nu met mijn CAADX deze winter met schijven en ideaal. Kan inderdaad eenvoudig wiel blokkeren (als ik dat wil), maar dat kan ik ook met mijn Flash (MTB) en ook mijn EVO.
Mijn volgende racefiets (redelijk kans op een Cannondale) heeft 100% zeker schijfremmen.
Maar als anderen met "touwtjes" willen blijven remmen, dan zal daar ook een markt voor blijven bestaan.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 16 jan 2016 21:08

dwangarbeider schreef:Tsja, je hebt nu eenmaal niet veel meer aan al die potentiële remkracht van je schijven als je je wielen blokkeert en begint te slippen. Met de huidige velgremmen blokkeer je het hele boeltje ook met twee vingers. Wat moet je dan met al die extra remkracht ? Door de smalle racebandjes heb je maar een klein contactoppervlak met de weg, waarom dan met ankers rondrijden ? Het moet altijd lichter en meer aero worden maar voor schijven geldt dit dan weer niet meer?
Waarom moet het altijd gecompliceerder dan nodig gemaakt worden ?

Los daarvan, schijfremmen voor de racefiets zullen hoogstwaarschijnlijk gemeengoed worden. Ik moet ze zeker nog niet hebben, mijn grootste bekommernis is om zo snel mogelijk vooruit te gaan en mijn remmen zo weinig mogelijk aan te raken.
Helemaal mee eens en eraan toegevoegd dat je in de regen ook maar beter wat minder remkracht hebt want als je net zo hard remt als op het droge lig je gegarandeerd op de grond. Je hebt welliswaar net zoveel remkracht in de regen echter lang niet zoveel grip.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16887
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2016 11:12

Het makkelijkere doseren is juist een groot voordeel in de regen. En omdat ze meteen werken remt het ook voorspelbaarder en sneller dan velgremmen in de regen. Te hard remmen is inderdaad mogelijk maar dat kan ook met velgremmen. Het is geen wondermiddel waarmee iedereen in iedere situatie in één keer op een dubbeltje mee kan stoppen, je hebt nog steeds de juiste remtechniek nodig maar het is zeker een verbetering.

Op een volbloed racefiets komen ze nog het minste tot hun recht en is de winst maar minimaal maar op een fiets met ruimte voor wat bredere banden is het zeker een groot voordeel. Het is ook nog eens zo dat je met schijven de mogelijkheid hebt om die ruimte voor bredere banden te creëren zonder dat je remkracht hoeft in te leveren en er zelfs meer remkracht voor terugkrijgt. Dat is bij cantilevers, mini v's en long reach remhoeven toch wat anders.

Voor degenen die lekker spartaans op 25mm bandjes willen rijden lijkt het mij prima dat de keuze blijft bestaan en mogen onverhoopt de velgremmen echt uitsterven dan weten we wie her de liefhebbers van klassieke raceietsen van de toekomst worden ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 17 jan 2016 14:49

25mm Spartaans? Haha 23mm zit er om mijn velgen, is prima voor de gladgestreken perfect geasfalteerde Nederlandse wegen. Zie de schijfremmen zeker van nut op 'comfortracers' met brede banden, 25/28/30mm, dan haal je er ook meer remkracht uit.
Ik zal echter de laatste zijn die er vrijwillig mee gaat rijden/koersen, vind het gewoon niet mooi op een racefiets.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 jan 2016 10:47

Voor mensen met schijfremmen en een CAAD 10/12 of Synapse.
Welk model heb je en kan je 32mm slicks monteren?

Voor woonwerk zit ik te kijken naar een wat snellere (mooiweer) fiets.
Mooiweer want smalle wielbasis dus geen spatborden ivm toe-overlap.

Raceben
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:59
Locatie: Almere

Raceben 18 jan 2016 11:28

Hoi, allemaal.

Ik heb een vraagje aan de experts:

Mijn Cannondale Quick II wil ik ombouwen van Sora/FSA naar volledig Tiagra.

De Quick II heeft een recht stuur. Mijn zithouding is blijkbaar met doorgestrekte ellebogen waardoor ze nu wat pijnlijk worden. Dat probeer ik weer te voorkomen door bewust met gebogen, dus opzij uitstekende ellebogen te rijden, maar dat is een beetje onhandig.

Ik bedacht dat een racestuur je dwingt je handen te draaien ten opzichte van een recht stuur, zodat je ellebogen vanzelf een meer gebogen houding aannemen. Meteen zit je dan iets meer gestroomlijnd op de fiets.

De fiets bevalt mij prima en een Tiagra-group kost ruwweg 350 Euro, afgezien van manuren, dus waarom niet? Ik moet dan het rechte stuur vervangen voor een race-versie.

Hoe kijken jullie aan tegen deze operatie?
Een sprinter zal ik niet worden. Dan maar klimmen met 34-32.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 18 jan 2016 11:45

De quick heeft een flatbar geometrie. Een racestuur monteren geeft je dan een langere zit.

Mocht je perse een dropbar/racestuur willen monteren, kies dan een compact (deze heeft minder reach) en monteer een iets kortere stuurpen.

Als het puur om handpositie gaat, waarom monteer je geen (good-old) bar-ends. Of anders zit hier wellicht wat voor je tussen. De clarence bar bijvoorbeeld.
http://www.somafab.com/parts/handlebar
http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMA/on-o ... -handlebar

Raceben
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:59
Locatie: Almere

Raceben 18 jan 2016 20:41

Dank, opperhoofd, je advies is heel goed. Ik realiseer me dat een kortere stuurpen waarschijnlijk noodzakelijk zal zijn. De stuurmodellen van Somafab kende ik niet maar er zitten veelbelovende modellen bij.

Een ander punt is die van de remmen. De voorvork van de Quick II kan denk ik een dual pivot remhoef accomoderen maar achter is er geen bevestigingspunt. Bestaan er hulpstukken om een remhoef montage mogelijk te maken? Hoewel ik niet echt een probleem heb met de huidige V-brakes. Maar ja, je wilt moderniseren toch?
Een sprinter zal ik niet worden. Dan maar klimmen met 34-32.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 19 jan 2016 11:21

Dat is inderdaad ook nog iets. De cable pull voor V-brakes is groter dan je met een brakeshifter kan trekken (in geval van een dropbar met bijbehorende brakeshifters) Dus dan heb je een travel adjuster nodig of je kan mini V-brakes monteren.

M'n vraag blijft trouwens ook nog steeds:
opperhoofd schreef:Voor mensen met schijfremmen en een CAAD 10/12 of Synapse.
Welk model heb je en kan je 32mm slicks monteren?

Voor woonwerk zit ik te kijken naar een wat snellere (mooiweer) fiets.
Mooiweer want smalle wielbasis dus geen spatborden ivm toe-overlap.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2016 12:09

Is een CAADX (cyclocross model) met gladde bandjes niet iets voor je dan? Ook schijven, en er passen gegarandeerd brede banden op. Ergens in dit topic heeft iemand plaatjes geplaatst van zijn CAADX. FF zoeken dus.

@Raceben: volgens mij is het veel slimmer om een dedicated raceframe te kopen (eventueel 2e-hands) en zoveel mogelijk onderdelen van je oude flatbar fiets over te zetten en de rest nieuw aan te schaffen? Nu moet je allerlei sub-optimale oplossingen gaan verzinnen omdat bijvoorbeeld geometrie en remsysteem niet bedacht zijn op racefietsen..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 19 jan 2016 12:19

53x11 schreef:Is een CAADX (cyclocross model) met gladde bandjes niet iets voor je dan? Ook schijven, en er passen gegarandeerd brede banden op. Ergens in dit topic heeft iemand plaatjes geplaatst van zijn CAADX. FF zoeken dus.
Een CAAD 10 met 32 banden die net passen is prima. Ik wil juist een wat aggressieve geo.

Een CAADX zit te dicht bij wat ik nu heb (Cotic Escapade)

Plaats reactie