Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 19 jan 2016 13:21

opperhoofd schreef:
53x11 schreef:Is een CAADX (cyclocross model) met gladde bandjes niet iets voor je dan? Ook schijven, en er passen gegarandeerd brede banden op. Ergens in dit topic heeft iemand plaatjes geplaatst van zijn CAADX. FF zoeken dus.
Een CAAD 10 met 32 banden die net passen is prima. Ik wil juist een wat aggressieve geo.

Een CAADX zit te dicht bij wat ik nu heb (Cotic Escapade)
32 mm banden gaan niet passen in een CAAD10

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16878
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jan 2016 15:38

De langste, laagste crosser met schijfremmen is volgens mij nog steeds de Focus Mares CX maar die mag ik hier in het Cannondale topic niet aanbevelen ;) .
Campagnolo Ultra Dork

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 19 jan 2016 23:38

Het probleem met het balhoofd is opgelost, dus door naar het volgende :?.

Het bottom bracket van mijn Supersix ziet er hetzelfde uit als die op onderstaande foto. Omdat ik graag mijn Ultegra 6800 crank wil gebruiken, heb ik de Praxis Works BB besteld. Nu lijkt het BB niet te passen en heel veel kracht durf ik niet om de 'huls' vanaf de niet-aandrijfzijde in het bracket te duwen.

Na het lezen van het volgende bericht op de site van Praxis Works begin ik te twijfelen of de boel wel gaat passen.
2014/2015 SuperSix EVO - Some 2015 fames are now ‘custom BB30’
which have a non-removable machined lip. This lip prevents BB
installation. SO INSPECT YOUR SPECIFIC FRAME FIRST.
Ik kan echter op het internet niets vinden over een zogeheten custom BB30 of een non-removable machined lip. Kan iemand hier iets over zeggen? Gaat de Praxis Works BB inderdaad niet in mijn frame passen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2016 08:17

In een standaard bb30 bracket zitten zgn "circlips" die dienen als eindstop bij het inpersen van lagers. Dit zijn feitelijk een soort veertjes in een groef die je moet verwijderen als je, zoals in jouw geval, een adapter gaat monteren. Misschien dat deze eindstops een integraal onderdeel zijn van het bracket bij deze "custom bb30"?

Alleen: de huidige frames hebben niet meer de originele bb30 passing, maar pf30. PF30 heeft bij mijn weten geen circlips nodig.

Uit welk jaar is jouw supersix?
Plaats eens een foto van je eigen bb?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 jan 2016 08:22

En anders kan je misschien met een Dremel aan de gang? Ik denk dat @Sharkman daar wel ervaring mee heeft?

@53x11

Volgens mij hebben de huidige frames BB30A, geen PF30.

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 20 jan 2016 08:58

Dank voor jullie reacties. Het frame komt uit 2014 en het bb ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 20 jan 2016 10:47

Op de foto lijkt idd een opstaand randje in het carbon te zitten. Bij de meeste BB30 brackethuizen is dit een losse seegerring in een groef. Bij een PW adapter moet je dan de seegerringen verwijderen. Je zal dus eerst moeten zorgen dat brackethuis van binnen volledig vlak is. Het verschil tussen BB30 en PF30 kun je makkelijk zelf ontdekken. De binnendiameter van het huis is bij BB30 42mm en bij PF30 is dit 46mm.

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 20 jan 2016 10:56

Perez schreef:Het probleem met het balhoofd is opgelost, dus door naar het volgende :?.

Het bottom bracket van mijn Supersix ziet er hetzelfde uit als die op onderstaande foto. Omdat ik graag mijn Ultegra 6800 crank wil gebruiken, heb ik de Praxis Works BB besteld. Nu lijkt het BB niet te passen en heel veel kracht durf ik niet om de 'huls' vanaf de niet-aandrijfzijde in het bracket te duwen.

Na het lezen van het volgende bericht op de site van Praxis Works begin ik te twijfelen of de boel wel gaat passen.
2014/2015 SuperSix EVO - Some 2015 fames are now ‘custom BB30’
which have a non-removable machined lip. This lip prevents BB
installation. SO INSPECT YOUR SPECIFIC FRAME FIRST.
Ik kan echter op het internet niets vinden over een zogeheten custom BB30 of een non-removable machined lip. Kan iemand hier iets over zeggen? Gaat de Praxis Works BB inderdaad niet in mijn frame passen?

Afbeelding
heb een Praxis in mijn Super Six Evo 2014

moet met een pers vanaf de non drive side gemonteert tot de rubber ring het frame raakt, maar niet samengedrukt wordt

wel vooraf de kunststof huls binnen en buiten licht invetten

dan het lager van de aandrijfzijde monteren. quasi knalhard aandraaien

je hebt twee sleutels nodig, ander draait de linkerzijde mee

overigens heeft de nieuwere SuperSix een breder dan 68 mm bracket waarvoor Praxis nog geen passend lager heeft

Perez
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 11 okt 2013 12:16

Perez 20 jan 2016 12:08

G.B. Lux Dream schreef:Het verschil tussen BB30 en PF30 kun je makkelijk zelf ontdekken. De binnendiameter van het huis is bij BB30 42mm en bij PF30 is dit 46mm.
Dat klopt. Het brackethuis heeft een diameter van 46 mm; PF30 dus. De Praxis BB moet daarom inclusief de plastic 'huls' gemonteerd worden.

Echter, het brackethuis is inderdaad niet vlak. Monteren zoals IWC aangeeft is dus niet mogelijk? Ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om met een dremel aan de gang te gaan.

Bredalp
Forum-lid
Berichten: 625
Lid geworden op: 19 jul 2013 00:12

Bredalp 20 jan 2016 12:12

De inbus schroef van de bidonhouder is er eindelijk uit. Fm moest het doen, kreeg het niet gedaan, van alles geprobeerd. Moest met een degelijke tang en hij kreeg hem vrij snel los daarmee. (Bevestigd wederom dat ik snel wat goed gereedschap moet halen. Maar ja... Ook nog pedalen, en schoenen en dit en dat + etc, ;-) )

Hij geloofde niet dat die schroef er al doorgedraaid in zat, dat vond ik een beetje jammer. Want ik zweer dat ik die schroef nog niet aangekeken had sinds ik die fiets heb. En toen ik mijn bidonhouder er op wilde zetten zag ik voordat ik de inbus erin stopte al dat die doorgedraaid was.

Ik zag er vandaag niet geloofwaardig uit waarschijnlijk haha ;-).

Maar goed, het is nu netjes. Ben er toch een beetje allergisch voor, een oude gare schroef in mijn verse ijzeren roske.

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 20 jan 2016 12:31

Bredalp schreef:ijzeren
Ijzeren ???

IWC
Forum-lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 26 jul 2013 14:00

IWC 20 jan 2016 12:45

Perez schreef:
G.B. Lux Dream schreef:Het verschil tussen BB30 en PF30 kun je makkelijk zelf ontdekken. De binnendiameter van het huis is bij BB30 42mm en bij PF30 is dit 46mm.
Dat klopt. Het brackethuis heeft een diameter van 46 mm; PF30 dus. De Praxis BB moet daarom inclusief de plastic 'huls' gemonteerd worden.

Echter, het brackethuis is inderdaad niet vlak. Monteren zoals IWC aangeeft is dus niet mogelijk? Ik zie het eerlijk gezegd niet zo zitten om met een dremel aan de gang te gaan.
heel speciaal, het ziet er naar uit dat cannondale alles doet om montage van andere cranks dan die van cannondale tegen te gaan

als je je garantie wilt behouden die randen beter niet wegslijpen en braaf bb30 monteren

ik geloof overigens niet dat het frame struktureel zwakker wordt wanneer je ze wegslijpt

Plaats reactie