Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cervélo

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 09 jul 2009 15:00

litespeed schreef:
MrT schreef:Als er daarna gevraagd wordt of dat voor een appel en een ei gekocht kan worden, weet ik het al helemaal zeker. Begrijp me goed, ik denk niet dat een fiets persee duur moet zijn. Maar als ik een ferrari-body koop, ga ik er geen wielen van een fiat panda onder zetten. Ook ga ik niet de stoelen recyclen van de Nissan Micra van m'n overleden oma. Waarom zou ik een Cervélo frame kopen, en er vervolgens niet high-end wielen onder zetten?

LOL...je ziet niet helemaal helder meer naar mijn gevoel. Het enige van Cervelo dat echt top is, is de marketing! ;)

Kan jij eens een voorbeeld geven van die bijzondere marketing?
Ik zie daar vrij weinig van!

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 09 jul 2009 15:21

Tsja... voor veel mensen is het gevoel een belangrijke reden om een bepaald fietsmerk te kopen. Dan lijkt me een goede marketing niet geheel onbelangrijk.

mellie
Forum-lid

mellie 09 jul 2009 15:38

GastheerG schreef: Je zo’n fiets alleen maar koopt om dat held xyz er op rijdt

Zijn het technisch gezien op dit moment niet een van de beste frames, die een erg laag gewicht met genoeg stijfheid en mooi ontwerp combineren?

P.s. Dit is een oprechte vraag, rij geen Cervelo, wel een Italiaan.:)

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 09 jul 2009 15:43

GastheerG schreef:
litespeed schreef:Het enige van Cervelo dat echt top is, is de marketing! ;)

+1

Plus dat Cervelo vooral wereldberoemd is in Nederland. Want in Italie zie je ze niet en begin maar gerust in het Nederlands als je daar iemand op een Cervelo ziet.
En Italianen chauvinistisch? De hele Cervelo hype is juist een sektarisch staaltje chauvinisme.

Ik wil niet geloven (de meeste Cervelo liefhebbers wel, maar die leiden aan collectieve cognitieve dissonantie) dat als Cervelo een Italiaans merk was het zo populair zou zijn.

Niks want in dat geval was:

Het veel te duur en betaal je alleen maar voor de naam
De lak slecht (wat ook zo is) zoals bij alle Italianen
Je zo’n fiets alleen maar koopt om dat held xyz er op rijdt

Ik heb zo nu en dan ook last van cognitieve dissonantie (goed praten wat je nu weer hebt gekocht) maar ik ben het me bewust.
En kan ik zelfs wel om mezelf lachen en begrijp dat ook als anderen (vrouw, collega’s, vrienden) dat doen. Kan je ook enorm van opknappen!

In die zin zou het goed zijn als Cervelo een portie zelfreflectie voor sommige van haar klanten mee kan leveren.

Volgens mij rijden er meer Pinarello's rond dan welke fiets ook in NL. Het lijkt wel of ze die prince gratis weggeven bij een kuipje boter.

Cervelo is een klein, technisch merk dat zich richt op een niche markt. Ik kan je wel vertellen dat ik gruwelijk tevreden ben met mijn R3. Betrouwbaar rijgedrag en stijf waar het stijf moet zijn. Hard zonder oncomfortabel te zijn. Iedereen maakt een keus. Cervelo is zonder een gigantische volume speler te zijn innovatief.

Veel van het ontwerp van de fiets zie je niet aan de buitenkant. Die zien er van buitenaf allemaal ongeveer hetzelfde uit. Alleen de manier waarop zo'n een dergelijk frame tot stand komt door verschillende vezelorientaties te combineren in de verschillende constructiedelen kenmerkt het vakmanschap van de ontwerpers. Ook voor Cervelo zal het vallen en opstaan zijn in een wereld waar het productievolume omhoog gaat. Zoals alle producenten loop je tegen deze problemen aan zoals lak, verlijming van onderdelen in een transitie van kleine naar "massa" productie. Zolang je aftersales en service maar deugt, en wat dat betreft kun je vanalles van Cervelo zeggen wat je wilt maar die is goed.

Ik heb zelf er lang over gedaan om een nieuwe fiets te kopen omdat ik het niet aan mezelf kon verkopen om zoveel geld uit te geven voor een fiets terwijl er zoveel andere gezinsbestedingen zijn. Echter na een testrit op de R3 te hebben gemaakt was ik verkocht. Het kan me verder niet boeien dat renner X of Y hiermee koers zus-en-me-zo heeft gewonnen.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 jul 2009 16:07

MrT schreef:Deze post klinkt rotter dan ik het bedoel. Maar ja, wat heb je aan een genuanceerde mening:

(...)

Wat een onzin! Ik bouw voor E1800 een S1 af met Campa Centaur en Zonda wielen. Heb je echt een topfietsje. Voor 2500 zit er Chorus op, en een setje Neutrons. Met een beetje goed zoeken bij de bekende (internet)prijsvechters lukt dit zeker. Ik heb vorige maand een S1 afgebouwd voor mijn zusje, en bouw komende week een vrijwel identieke fiets op voor een collega. PM me maar als je de onderdelenlijst met hun verkrijgbaarheid wilt.

Als je echt lang bent is een Cervelo, door zijn sloping frame, niet echt een goede keuze. Een vriend van mij heeft met zijn 2m04 een Soloist Team (grootste maat), en dat ziet er wat mij betreft echt niet uit.

@GastheerG/Litespeed: Dat Cervelo alleen maar marketing is, daar ben ik het niet mee eens. Ik zou zelf niet snel een Cervelo kopen, om dezelfde reden dat ik niet snel een Pinarello zou kopen: Geef je bakken met geld uit voor een fiets, heb je alsnog een rijwiel dat je overal ziet rijden! Pina's en Cervelo's zijn wat dat betreft een beetje de BMW's van de fietsindustrie. Ze zijn zeker goed, maar toch ook een beetje voor mensen met geld die niet verder kijken dan hun neus lang is.
:-)

Dat gezegd hebbende denk ik dat Cervelo wel degelijk heel goed doordachte fietsen zijn. Zeker op tijdrij-gebied hebben ze denk ik wel voor een kleine revolutie gezorgd in de fietsenbouw. Als sport-biomechanicus kan ik de denkwijze van Cervelo wel waarderen. Ik heb op hun site (itt sites van veel andere fiets-producenten) nog nooit van die marketing-pseudo-wetenschappelijke (=dus onzin) beweringen zien staan.

(In case you're wondering: Ik rij een Colnago Dream uit 2004, en een Saab 93 uit hetzelfde bouwjaar ;-))
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

tiest
Forum-lid HC

tiest 09 jul 2009 16:24

Mellie schreef:
GastheerG schreef: Je zo’n fiets alleen maar koopt om dat held xyz er op rijdt

Zijn het technisch gezien op dit moment niet een van de beste frames, die een erg laag gewicht met genoeg stijfheid en mooi ontwerp combineren?

P.s. Dit is een oprechte vraag, rij geen Cervelo, wel een Italiaan.:)

Het zijn goede frames. Technisch gezien en licht ook. Maar een scott addict en nog tal andere fietsen uit het profpeloton(topsegment) zijn vergelijkbaar en echt niet slechter.

De marketingafdeling van de Cervelaatworstfietsen draait overuren. Ach dit schrijf ik ook om de 10 pagina's hier tegenwoordig

:rolleye:

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 09 jul 2009 16:33

GastheerG schreef: Overigens geeft mrcoffee een prachtige demonstratie van cognitieve dissonantie.

Dat kan ik als de beste :) GastheerG kan als de beste chargeren en prikkelen ;)
GastheerG schreef: Wat me wel stoort is het sfeertje "je bent er nog niet aan toe"
Als dat het imago van de Cervelo rijder moet zijn wil ik er nog niet gratis op rijden.

Mee eens maargoed je hoeft je niet te conformeren aan de mening van anderen.
Ik conformeer mijzelf niet naar jou mening ;) Hopelijk is de "Je bent er nog niet aan toe"-opmerking grappig bedoeld en niet in de context waar jij hem in plaatst.
GastheerG schreef: En geloof me ik kan me er gerust een permiteren.

Ik geloof je op je woord. Opzich is het belachelijk dat mensen zoveel uitgeven voor een fiets. Soms moet je jezelf belonen of laten gaan en gewoon iets kopen wat je wilt hebben. Dat is meer zelfbevrediging dan cognitieve dissonantie.

Er zijn zat andere merken die net als Cervelo goede frames maken met ene visie zoals Scott, Storck en Specialized (toevallig 3 S-en op een rij). Die zijn echt niet beter of slechter of duurder, alleen anders.... Het is maar wat je zoekt in een frame.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 09 jul 2009 18:08

MrT schreef:Deze post klinkt rotter dan ik het bedoel. Maar ja, wat heb je aan een genuanceerde mening:

Begrijp me goed, ik denk niet dat een fiets persee duur moet zijn

Ik probeer slechts de (naar mijn mening) tegenstrijdigheden op tafel te leggen die ik wel vaker tegen kom bij mensen die een Cervélo willen kopen.

Voor 2500 euro kun je een hele leuke fiets kopen

Mensen, ik was al bang dat dit wat stof zou doen oplaaien. Daarom benadruk dat dit slechts mijn mening is. Wat voor mij misschien een waarheid als een koe is, maar voor anderen niet.

Dat velen het hier niet mee eens zijn, vind ik prima. Maar uitgesprokenheid op een forum lijkt mij nou juist meerwaarde hebben.

Even nog over Cervélo zelf: Er zit zeker marketing achter, maar ik vind het daarnaast ook geweldig rijden. Als dat laatste niet zo was, had ik net zo graag een ander merk gekocht.

ilko
Forum-lid

ilko 09 jul 2009 18:34

mrcoffee schreef:Cervelo is een klein, technisch merk dat zich richt op een niche markt. Ik kan je wel vertellen dat ik gruwelijk tevreden ben met mijn R3. Betrouwbaar rijgedrag en stijf waar het stijf moet zijn. Hard zonder oncomfortabel te zijn. Iedereen maakt een keus. Cervelo is zonder een gigantische volume speler te zijn innovatief.

Veel van het ontwerp van de fiets zie je niet aan de buitenkant. Die zien er van buitenaf allemaal ongeveer hetzelfde uit. Alleen de manier waarop zo'n een dergelijk frame tot stand komt door verschillende vezelorientaties te combineren in de verschillende constructiedelen kenmerkt het vakmanschap van de ontwerpers. Ook voor Cervelo zal het vallen en opstaan zijn in een wereld waar het productievolume omhoog gaat. Zoals alle producenten loop je tegen deze problemen aan zoals lak, verlijming van onderdelen in een transitie van kleine naar "massa" productie. Zolang je aftersales en service maar deugt, en wat dat betreft kun je vanalles van Cervelo zeggen wat je wilt maar die is goed.

Ik vind het geweldig voor je dat je blij bent met je fiets. Dat ben ik ook met mijn Scott én met mijn Cervelo. Maar wat je daar verkondigt is echt onzin. Heb je enig idee hoeveel fietsen Cervelo verkoopt? Ik niet, maar in ieder geval genoeg om een profteam te sponsoren (en dat kost niet niks). Waarom Cervelo zich op een niche richt is me ook een raadsel. Ze maken high-end dure fietsen, ze maken tijdritfietsen in uiteenlopende prijscategorien, waar concurrenten vaak maar een model verkopen. Ze maken een instapmodel in aluminium en ze maken een model met aangepaste geometrie voor de tourder. Ik mis de niche even.

Cervelo maakt absoluut goed spul, maar dat doen Trek, Scott, Cannondale en weet ik veel wie ook. Laten we nou niet net doen of Cervelo daar zo enorm exclusief in is.

En die goede service valt ook nog wel mee, getuige het verhaal van Andromeda en ik spreek uit ervaring van een beschadigde vork die gelukkig door de dealer vervangen is, omdat de importeur er niet aan wilde.

gvg
Forum-lid

gvg 09 jul 2009 18:39

Koop wat je wilt, Rij wat je wilt, en fiets lekker voor jezelf op de fiets van jouw dromen en fiets niet voor anderen :)

Plaats reactie