Dat doen ze zover ik weet allemaal (de FCC50) , er zit een versteviging rond het ventielgat waardoor daar duidelijk meer carbon zit dan in de rest van de velg, ik heb ook een wiel met FCC50 velg en Powertap naaf wat gespaakt is door Zoran...exact hetzelfde probleem.grootve schreef:Gisteren voor het eerst met de FCC 50 mm gereden. Wielen rijden op zich heerlijk, alhoewel mijn Eurussetje mij ook altijd heeft bekoord..
Wat opvalt aan de Kuipers is dat de wielen meteen naar beneden draaien (ventielgat) wanneer ze vrijhangen.
In eerste instantie ging ik ervan uit dat dit door het extra gewicht van de 60 mm ventielen werd veroorzaakt. Als ik echter de binnen- en buitenband eraf haal draaien beide wielen meteen met het vantielgat naar beneden. Als ik dan een flinke hengst aan de trappers geef en ik hou het frame in mijn handen voel ik de fiets als het ware 'dansen'. (Voorwiel idem....) Overigens merk ik er bij het fietsen zelf niet zo veel van; alleen op superstrak asfalt bij snelheden vanaf ongeveer 35 km/h meen ik iets van deze onbalans te voelen.
Heeft iemand op dit forum hier ook ervaring mee? Is dit een normaal verschijnsel bij deze Kuipers? Is het zinvol om een loodstripje aan de overzijde van het ventielgat te bevestigen?
Ter vergelijking: de Eurussen stoppen met draaien op elk willekeurig punt.
@Chris, ik heb je tevens een mailtje hierover gestuurd.
Michael.
Campa wielen zijn zowel statisch als dynamisch uitgebalanceerd daardoor heb je dat daar niet.
ik heb het eens geprobeert op te lossen met gewichtjes maar daarvoor is meer gewicht nodig dan je verwacht en ik vond het daarom niet uitzien. Ik heb wel de spaakmagneet recht tegenover het ventielgat zitten en zover mogelijk naar de buitenkant. Het mooiste zou zijn als je gewoon 2 zwaardere spaken tegenover het ventiel gat kon zetten maar volgens Zoran was de spaakspanning dan niet meer egaal te krijgen. De enige oplossing die en goed uitziet en kan werken is een gewichtje met hars aan de binnenkant van de velg te lijmen (aanbrengen door het spaakgat) en het zou nog beter zijn als dat een magneet was maar dat is erg moeilijk. Bij mijn weten doet Lightweight dat bijvoorbeeld af fabriek.
Uiteindelijk rij ik er gewoon mee zonder gewichtjes want je kan het alleen voelen als je op spekglad asfalt rijdt (daalt) en niet bent aan het trappen en last heb je er zowiezo niet van.
Ik rem trouwens al jaren met Swisstop Yellow: remt veel beter dan de orginele blokejs alsook Mavic Kurk, BBB kurk. Ze gaan daarnaast ook veel langer mee. In de regen moet je wel hard in de rem knijpen en heb je initeel wat tijd nodig voordat deze blokjes "happen", maar daarna remmen ze best goed. Ik ben er desondanks wel voorzichtig mee want in de regen slijt alles (dus ook de velg) veel en veel te snel.