Ervaring met staal
jmarteijn schreef:Theo V schreef:jmarteijn schreef:Mijn eigen net afgeronde project :
http://img201.imageshack.us/img201/4109/dsc7736.jpg
Leuke fiets.
Wat voor frame is dat?
Dank je!
Het is geen merk frame, maar handgemaakt.
Helaas onmogelijk om te bepalen door wie....
Buizen zijn van Columbus.
Handgemaakt uit/in Middelburg?
Wat wil je...? Geluk of Gelijk
Ik ben juist een enorme liefhebber van carbon. Er wordt dan wel over de romantiek van staal en het vakmanschap gepraat, maar de technologie (en dus ook vakmanschap) achter carbon is net zo aanwezig. Over carbon en de constructie ervan kun je boeken vol schrijven.
Vergelijken is vaak lastig, want een goedkoop merkloos carbon frame is slechter dan een goed stalen frame.
Wat mij aanspreekt aan carbon is de stijfheid. Ik ben wat zwaarder dan een gemiddelde wielrenner en heb nog nooit zo comfortabel gefietst als op mijn Cervelo R3. Alles ook met Easton EC90 carbon afgemonteerd. Niks geen gezwabber en torderen meer. En toch heerlijk comfortabel op slecht wegdek. Ik denk dan ook dat het comfort van een fiets voor een groot deel bepaald wordt door de constructie en niet door het materiaal alleen.
Vergelijken is vaak lastig, want een goedkoop merkloos carbon frame is slechter dan een goed stalen frame.
Wat mij aanspreekt aan carbon is de stijfheid. Ik ben wat zwaarder dan een gemiddelde wielrenner en heb nog nooit zo comfortabel gefietst als op mijn Cervelo R3. Alles ook met Easton EC90 carbon afgemonteerd. Niks geen gezwabber en torderen meer. En toch heerlijk comfortabel op slecht wegdek. Ik denk dan ook dat het comfort van een fiets voor een groot deel bepaald wordt door de constructie en niet door het materiaal alleen.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
-
- Forum-lid
@MBL Heb je wel eens op een goede stalen fiets gereden???
Wie nimmer dwaalt word nooit verstandig.
-
- Forum-lid
bontempi56 schreef:@MBL Heb je wel eens op een goede stalen fiets gereden???
+1
Zonder nu MBL te beoordelen: ik merk dat veel mensen hun mening over de rij-eigenschappen van staal hebben terwijl ze er nog nooit op hebben gereden of hooguit lang geleden.
Als ik een tijdje alleen op mijn ALU fiets rij of mijn Carbon fiets, dan is daar niets mis mee. Je went er gewoon aan. De klasse van staal merk je pas als je dan weer wisselt.
Mijn stalen fietsen zijn heerlijk strak, maar niet hard.
De nieuwe materialen hebben echter wel wat toegevoegd op de markt: in principe goede frames voor een aanmerkelijk lagere prijzen.
Een goed stalen frame zit niet in de prijsklasse van de gemiddelde koper.