Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 17 jun 2011 10:20

rafc schreef:
Onder mijn helm zit iets dat ik graag wil beschermen
Bij mij rust dat lekker om een zachte zeem... Of bedoel je de Duitse helm? :roll:

ontopic: ik rijd altijd met helm. Voel me ook niet prettig zonder en heb ook niet veel last van warmte. Helemaal niet als je een bidon met lekker koud water over je hoofd/helm gooit. Dat wordt lekker opgezogen door de kussentjes, waardoor je er een paar minuten langer profijt van hebt.

jantjuh
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 13 mei 2011 14:34

jantjuh 17 jun 2011 14:24

farelli schreef:Helm of niet?
Ben ik consequent?
Voor geen meter, want op een gewone fiets heb ik nooit een helm op en ik moet er ook niet aan denken. Terwijl de risico's niet essentieel verschillen.
Toch hou ik met racer en mtb de helm op m'n kop.:D
Ik vind wel dat hier een essentieel verschil in zit, want ik ga op mn gewone fiets nooit veel harder dan 20 km/h. Echter op een racer van een heuveltje af is 50-60 geen uitzondering. Dat is nogal een verschil. Volgens mij "val"je ook op een lage snelheid, maart op hoge snelheid "vlieg" je van je fiets af en kun je nog wel 40 meter doorglijden. Dan werkt het natuurlijk wel als een schaaf, maar kun je ook minder goed je hoofd beschermen dan wanneer je omvalt. Ook neem je (ik tenminste) meer risico in een bocht met een racer dan met een stadsfiets. Volgend mij zitten er dus wel essentiële verschillen in.
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 17 jun 2011 16:09

Zweef `Onder de 50 km/u is asfalt een soort rasp zoals je die ook wel kent voor groente en fruit. En de enige bescherming van wielrenners zijn die flinterdunne spandex shirt en broek`

Ik heb gelukkig in mijn eigen fietsomgeving nog maar weinig ongelukken meegemaakt. Maar als je naar de profs kijkt, in het peloton knallen er elke dag renners tegen het asfalt, om vervolgens met wat schaafwonden nog lekker 200 km door te rijden. Natuurlijk kun je ook ernstige blessures oplopen op andere lichaamsdelen dan je hoofd, maar vaak loopt het ook goed af.

Daarentegen zie je dat er ook met helm nog steeds zeer ernstige ongelukken aan het hoofd gebeuren, met dodelijke of bijna dodelijke afloop (Weylandt, Soler, alleen al in de laatste weken). De helm biedt gewoon meer kans op het overleven van tikken op je hoofd. Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat mensen nog steeds op een racefiets of MTB zitten zonder helm.

Dat heeft natuurlijk niks te maken met het dragen van een integraalhelm. Om maar eens een mooi Duits gezegde aan te halen: jede Konsequenz fuhrt zum Teufel. Dat mensen geen integraalhelm op een racefiets dragen wil niet zeggen dat ze dan net zo goed helemaal geen helm kunnen dragen.

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 17 jun 2011 16:15

Ik draag op de MTB altijd een helm, en sinds kort ook op de racefiets en draag ik ook altijd een helm..

Ieder mag het voorzich zelf weten of die met of zonder helm rijd, alleen het argument dat je voor lul rijd slaat helemaal nergens op, als je op een MTB zit zonder helm in het terrein dat rijd je pas voor lul en je bent zeker bij het MTB`en ook zwaar in de minderheid zonder helm..

Als wij met een groepje MTB`en hebben wij ook onderling de afspraak dat er altijd een helm gedragen word, als iemand dit niet wil dan word het niet meefietsen bij ons.

Sommige zeggen het is mijn eigen verantwoording, maar dat is maar gedeeltelijk waar, want als iemand zonder helm onderuit gaat en op zijn hoofd valt zeg je als groep niet ik help je niet want je had geen helm op, sterker nog je bent verplicht te helpen bij een ongeval

rendier410
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 jun 2011 20:40

rendier410 18 jun 2011 18:51

op de racer altijd een helm op. op de MTB in het bos helm op en op de weg niet ik rijd dan ook niet harder als 23per uur dsu dat komt heel erg in de buurt van me stadsfiets.

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 18 jun 2011 19:52

Ik heb net weer een nieuwe gekocht, omdat de vorige al wat jaartjes oud was.

ibanmayo
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 apr 2011 00:02

ibanmayo 19 jun 2011 23:45

Gisterenochtend gevallen met de fiets (hybride) en ik had geen probleem om het hoofd recht te houden en een aanraking met de grond te vermijden. Hetzelfde kan niet gezegd worden over mijn hand, die half open ligt. Versterkt wel mijn gevoelens om geen helm te kopen voor de kortere afstanden die ik dagelijks fiets daar mijn snelheid nooit te hoog is om te vermijden dat mijn koppie tegen het asfalt slaat.
Ik houd van de Beerschot-aanhang. Het is het beste publiek dat er bestaat. - Jan Mulder

Gebruikersavatar
a3
Forum-lid
Berichten: 515
Lid geworden op: 30 sep 2010 02:04

Gebruikersavatar a3 20 jun 2011 07:07

ibanmayo schreef:Versterkt wel mijn gevoelens om geen helm te kopen voor de kortere afstanden die ik dagelijks fiets daar mijn snelheid nooit te hoog is om te vermijden dat mijn koppie tegen het asfalt slaat.
...totdat er een paaltje ergens staat...

Ik heb een soortgelijk ongeval met een motorfiets gehad. Ging ook met hele lage snelheid. Gleed een stukje door het gras en kwam vlak voordat ik tot stilstand kwam nog even een paaltje tegen...

Dit heb ik van horen vertellen, weet het zelf niet meer. Als ik geen helm op had gehad kon ik dit nu zelf niet meer vertellen. Aan de helm zat een krasje, alsof je met de helm in je hand langs een schutting was gelopen. (Wat aangeeft dat het echt een kleine 'klap' verwerkt had)

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 20 jun 2011 19:04

ibanmayo schreef:Gisterenochtend gevallen met de fiets (hybride) en ik had geen probleem om het hoofd recht te houden en een aanraking met de grond te vermijden. Hetzelfde kan niet gezegd worden over mijn hand, die half open ligt.
Met een helm had je de val met je hoofd kunnen opvangen en je handen nog heel gehad. ;)

kltalsma
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 apr 2007 11:55
Locatie: Heerenveen

kltalsma 20 jun 2011 19:33

Vorige week tijden de 11steden tocht mijn helm vergeten. Daar waar ik altijd twijfel of ik voor de korte ritjes/ritjes alleen niet op zal zetten en hem toch altijd op zet, vergeet ik net nu de helm.
Gelukkig wonen m'n ouders aan de route en kon ik vanaf daar met helm verder. Voelde erg naakt en met het natte weer voelde het blijkbaar gevaarlijker. En dat te bedenken dat ik die tocht vaker zonder dan me helm heb gereden. Onderweg regelmatig commentaar gehad over het niet dragen van de helm.

Voor mij is het geen onderwerp van discussie meer, voor mij altijd.

beammeup
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 aug 2010 01:54

beammeup 20 jun 2011 22:31

Zowel mijn vrouw als ik hebben inmiddels beide een ongeval beleefd waarbij we gelukkig allebei een helm op hadden.
Mijn vrouw werd geschept door een dwaze automobiliste die op het fietspad reed,.. ik ben met 30 km/uur van mijn fiets afgereden en met die snelheid op het asfalt gekwakt.
Ik kwam als eerste op mijn schouder terecht en daarna bonsde mijn helm dus alsnog tegen het asfalt. Vervolgens maak je inderdaad die meters die er voor zorgen dat je enorme schaafwonden oploopt.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 jun 2011 22:44

klaasjenl schreef: Met een helm had je de val met je hoofd kunnen opvangen en je handen nog heel gehad. ;)
Onzin. Als reflex gooi je je armen altijd uit om de val te breken tenzij je valtraining hebt gehad en in de 'rol' gaat. Maar zelfs dan ga je met een gedegen snelheid je pollen strekken, helm of niet.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie