Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 31 jul 2014 19:05

4 maanden geleden begonnen met fietsen.. noodgedwongen vanwege een hardloopblessure, ik wilde niet dat de conditie in zou zakken. (gelukkig is de hardloopblessure al weer ver achter de rug). Fietsen goh. wat zou ik doen een racefiets? neh niks voor mij, was ik gelijk zo'n "wielrenner" daar had ik helemaal niets mee als hardloper. Fitness fiets? Ja dat leek me wel wat. Want een MTB had ik ook al eens gehad en daarmee fietste ik alleen maar mee op straat. Smalle bandjes (32 mm) semi sportieve zit, genoeg om wel een beetje door te kunnen trappen maar ik hoefde geen wielrenner te zijn. Met het lopen hield ik mijn tijden bij via looptijden.nl, logisch was ook om fietstijden.nl voor het fietsen te gebruiken. Maar sportieve bekenden met een racefiets riepen al snel, gebruik eens Strava. Strava? Ik vond al die iphone appjes een pot nat. Maar vooruit. Hij kon gewoon meedraaien tijdens een ritje naast fietstijden.nl. Zijn mijn sportieve vriendjes ook weer blij dacht ik. Eigenlijk was Strava wel handig, want in hetzelfde programma kon ik ineens meerdere sportactiviteiten combineren. Hardlopen en fietsen in dezelfde app (later is er nog zwemmen bij gekomen maar dat terzijde). Even al mijn hardloopsessies (gpx) ge-upload naar Strava en ik had al een mooie database.

Ondertussen ontdekte ik de mogelijkheden van Strava. Leaderboards, segmenten, KOM's etc. Ik las her en der wat bij en een KOM was toch wel een beetje de holy grail op Strava. Maar die snelheden die in het Hoge Noorden van Nederland werden gereden phff. Een KOM was gewoon onbereikbaar, minimaal 40 km/h fietsen op een segment?! Haha dacht ik, ik ga zelf een segment aanmaken dan ben ik vanzelf KOM (wist ik veel). De volgende dag keek ik het na. 48e van de 345 mensen in de lijst. Ja ik had hard gefietst op mijn fitness fiets. Maar 34 km/h was bij lange na niet genoeg nr 1 met 45,3 km/h te verslaan. Arghh dit was ook niet leuk. Toen ben ik een segment in de buurt gaan opzoeken, een landweggetje achteraf, buiten de vaste fietsroutes.. de KOM zat op 36 km/h.. Haha dacht ik.. dat moet lukken, me de schopschampus getrapt op de fiets, en ja hoor mijn eerste KOM was binnen 38 km/h! Mijn tong hing ergens over het stuur te bungelen. Maar ik was zomaar de snelste van de 12 deelnemers op desbetreffende segment :-) Dit smaakte naar meer, maar al snel kwam ik er achter dat het toch een beetje een onhaalbare kaart werd. Nee KOM's dat moest ik maar vergeten. Ook onzin natuurlijk, beetje haantje pik gedrag van wielrenners op een stukkie weg waar je niks anders van word.

Ondertussen 3,5 maand verder, KOM's allang weer vergeten, bleef ik met veel plezier mijn rondjes trappen op mijn fitness bike. Mijn gemiddelde snelheid ging gestaag omhoog van 27, km/h naar 30 a 31 km/h. Af en toe zag ik mezelf in een top 10 tijd terugkomen, maar dat was meer geluk dan wijsheid en ook weer op achteraf weggetjes buiten de vaste fietsroutes. Toen kwam er een triathlon (kwart) in beeld. Gaaf, het hardlopen ging weer lekker, fietsen vond ik leuk en zwemmen kon er ook wel bij. Ik ging natuurlijk fietsen op mijn fitness bike. Als tip kreeg ik om er een ligstuurtje op te zetten. Scheelde behoorlijk qua wind. Tijdens de aanloop (trainingen) naar de triathlon merkte ik dat ik sneller ging fietsen met het ligstuurtje. Mijn gemiddelde snelheid ging lekker omhoog. Maar ik was verder niet bezig met leaderboards van de segmenten laat staan KOM's. Mijn eerste triathlon ging best lekker. Goeie tijden en het fietsen viel me niet tegen. Maar er waren deelnemers met hele snelle fietsen. Tijdritfietsen volgens mij !?. Die zagen er zo snel uit dat ze al vooruit gingen zonder dat er iemand opzat :-) Later toen ik terug keek in de uitslagen zag ik wel dat de mensen met zo'n fiets ook de snelste fietstijden hadden tijdens de triathlon.

Mijn plan was om toch een racefiets te kopen, de fitness fiets kon dan mooi als reservefiets dienen en ik was van mening dat ik meer uit mezelf kon halen. Maar ik wilde ook verder met triathlons. Dus leek het me logischer om een triathlon fiets te kopen. Zo gezegd zo gedaan..

Oef, wat kon ik ineens een stuk sneller fietsen dan op mijn fitness fiets! Ik lig dan wel dubbelgevouwen op het frame maar de wind is niet ineens meer de grootste vijand. Mijn gemiddelde snelheid ging fors omhoog, van 27 km/h naar 34 km/h.. en ineens begon ik op diverse segmenten een top 10 of zelfs een top 3 tijd te pakken. Ik begon de snelheden van mijn virtuele opponenten te bestuderen en op bepaalde segmenten zag ik mijn kans schoon om een aanval te doen op nummer 1. En het lukte.. De 2e KOM op het lijstje.. en de derde.. ja natuurlijk trap ik me nog steeds de schopschampus op een segment voor een KOM. En onderweg kom ik wielrenners tegen die me meewarig aankijken. Dubbelgevouwen op het frame, een aerohelm met vizier op.. Een KOM begint ineens normaal te worden.. Een rit zonder een KOM is ineens vreemd.. Argghh helemaal in de greep van de KOM's en Strava segmenten.. snelheden die soms de maximum snelheid van motorvoertuigen op dat deel van de weg overschrijden. Achteraf de rit, segmenten bestuderen soms zelf een segment aanmaken als het hard ging. vandaag kreeg ik een mail van Strava... ik was een KOM kwijtgeraakt... met een verschil van maar liefst 5 km/h op 1,5 kilometer (43,5 km/h tov 38,5 km/h).. ik heb mijn opponent al een bericht gestuurd dat ik sportieve wraak zal nemen.. mijn KOM afpakken! hoe durft ie! Waarschijnlijk hebben al die andere mensen dat ook over mij gedacht.. of niet.. en zijn ze gewoon lekker bezig met een stukkie wielrennen.

Nog maar 4 maanden aan het fietsen en nu al afgegleden tot een ordinaire Stravajunk.. Was ik maar gewoon met fietstijden.nl blijven fietsen.. stoppen met Strava? Ja dat is een optie.. maar ik ken mezelf..
Laatst gewijzigd door RVV op 31 jul 2014 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

schefbar
Forum-lid

schefbar 31 jul 2014 19:21

op facebook zou ik je een like geven ;-)

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 31 jul 2014 19:25

Haha, exact mijn gedachte. Trouwens, hou stuur je iemand via Strava een bericht?
Afbeelding

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 31 jul 2014 19:27

JM_H schreef:Haha, exact mijn gedachte. Trouwens, hou stuur je iemand via Strava een bericht?
Zijn profiel opzoeken, en de desbetreffende rit, je kunt een kudo geven en/of berichtje plaatsen ;-)

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 31 jul 2014 23:34

Oké dan. Ik dacht dat er een andere manier was.
Afbeelding

bnijssen
Forum-lid

Gebruikersavatar bnijssen 31 jul 2014 23:42

Mooi en herkenbaar stuk.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

EdRaket3
Forum-lid

EdRaket3 01 aug 2014 08:54

Heel herkenbaar, met Strava moet je inderdaad sterk in de schoenen staan om een keer een rustig rondje te fietsen.

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 01 aug 2014 16:34

Uploaden jullie je ritten die je met de garmin maakt handmatig of gebruiken jullie een website daarvoor om dat automatisch te laten gaan?

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 01 aug 2014 18:31

Ik gebrukte voorheen "copymysports.com" maar sinds die site populair is geworden duurt het soms heel lang , tot meer dan een dag, voordat de rit van Garmin Connect naar Strava is gekopieerd.
Daarnaast krijg je hierdoor flinke afwijkingen in de hoogtemeting.
Afbeelding

bnijssen
Forum-lid

Gebruikersavatar bnijssen 01 aug 2014 19:48

Ik gebruik daar https://tapiriik.com/ voor, met een aantal specifiek regels. Maar ik upload ook altijd zelf eerst naar Strava, die site sync daarna de rest. Hardlooprondjes worden gelogd door m'n Suunto en die stuurt ze zelf direct door naar Strava.
De eerste prijsvergelijker voor online fiets-shops: DonBidon.nl

thomwittendorp
Forum-lid

thomwittendorp 02 aug 2014 19:05

Heeft iemand enig idee hoe ik niet opgeslagen activiteiten terug kan halen vanaf een garmin edge 510 om ze vervolgens up te loaden op strava.
Het was namelijk een rit naar Alp d'Huez en die wil je liever toch wel op strava hebben 8-)
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 02 aug 2014 19:28

Als je ze niet hebt opgeslagen op je edge, dan zijn ze weg lijkt me(?). Ik neem aan dat je in het mapje history (dat is bij de 705 iig zo) hebt gekeken?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie