Pagina 53 van 281

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 apr 2017 00:39
door beeb
Die alternatieven zijn - als je naar echt vergelijkbare frames kijkt, zoals Open en 3T waarvan dit design is gekopieerd - allemaal véél duurder. Twee tot drie maal zo duur zelfs

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 apr 2017 07:17
door JoostG
Vind jij dit een kopie? Ze gebruiken dezelfde gedachte, knik in chainstay voor bredere banden, maar voor de rest zie ik veel verschillen. Kijk alleen maar eens naar zadelpen, ingang zadelpen, hoogte van achterpoten. Dit is dan wel een hele belabberde kopie ;-)

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 apr 2017 12:13
door beeb
Er zijn nog wel wat meer (dan één) overeenkomsten ook hè, als je goed kijkt ;-) Maar het is op essentieel vlak wel een kopie ja: Zo bijzonder is het verder allemaal ook weer niet, maar het hele concept van dit frame is nou juist die dropped chainstay waardoor er MTB banden in een race(achtig)frame passen. Dat hebben die Taiwanezen duidelijk niet zelf bedacht. Het is ook niet de enige kopie trouwens, ik heb al meer frames van andere aanbieders gezien die deze oplossing ook gekopieerd hebben. Maakt verder niks uit hoor, er wordt zoveel gekopieerd (in de fietsindustrie) en het doet niks af aan het frame zelf natuurlijk. Ze kunnen maar beter iets kopieren dat bewezen werkt ;-)

Op de plaatjes hieronder staat de 3T iets met z'n voorwiel omhoog en de Merit iets met z'n voorwiel omlaag, dus de sloping bovenbuis vergelijkt niet zo makkelijk. Maar ik zie toch wel wat meer overeenkomsten dan één.

Afbeelding

Afbeelding

Anyway: Punt was dus dat er ook een Tjechische (dus EU, dus geen kans op pech met importheffingen) aanbieder is die hetzelfde frame op de markt heeft gezet, ook als complete fiets. Lijkt me relevante info.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 29 apr 2017 14:57
door wouterf
Ondanks verschillen zie ik dit wel als een kopie ja. Vooral omdat de uitvoering van 3T/Open zo uniek is dat je nog niet echt van gemeengoed kan spreken.

Qua alternatieven zou ik ook zeker naar andere fietsen binnen het 'gravel' segment kijken. Aluminium /Titanium/Stalen alternatieven bijvoorbeeld. Misschien een kleine weight penalty maar misschien iets bewuster ontwerp (maar dat zegt mijn gevoel ;))

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 01 mei 2017 08:26
door amclassic-fan
Chineze gravel frames zitten qua gewicht in een Hollandse maat rond of net onder de 1200 gram. Vrees dat bij andere materialen je toch snel 400 gram zwaarder uit zult zijn.

Naast de koersbak overweeg ik wel op een bepaald moment zo'n model als hierboven bij te kopen. Ideaal qua veelzijdigheid, in de winter met vaste spatborden aan de nokjes kunnen trainen. Prima geschikt voor een fietsvakantie. Enkel voor de koers is het niet ideaal, net wat minder wendbaar door de langere wielbasis en daarnaast met 23/25 mm banden komt het bracket wel erg laag uit waardoor je niet lang kunt doortrappen in bochten.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 02 mei 2017 19:05
door Archon1.1
Nu is de Merit natuurlijk al een heel stuk vriendelijker geprijsd maar zij zijn ook slechts een sticker merk met wat leuke upgrades. Het zelfde frame kan een stuk goedkoper door het zelf uit China te halen (workswell WCB-R-125).
En als je nu geen zin hebt in lastige douane perikelen of problemen bij garantie kan je hem ook bij planetX bestellen als on-one space chicken.
Ben zelf ook gecharmeerd van dat frame even kijken of we dat thuis nog goed gekeurd krijgen.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 02 mei 2017 20:53
door beeb
Die On-One lijkt me nog weer nèt een ander frame, maar het idee is inderdaad hetzelfde ja. Blijft toch grappig hoe die dingen werken. Tussen de Merit, de on-One en zelf uit Taiwan/China importeren zou ik zelf dan ook voor het laatste kiezen. Zelfs als er nog importkosten bij komen ben je nog steeds goedkoper uit.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 03 mei 2017 09:33
door Arno357
Bij de frames gebaseerd op de 3T valt me wel op dat de Velobuild en de Workswel maar tot maatje 56 gaan , de One-One space chicken gaat tot maatje XL ( 60). Ik heb een Cervelo R3 maat 58 en de Reach en Stack van de One-One maatje XL zijn bijna gelijk met mijn Cervelo . Ik zou daarom het beste uit zijn met een op mijn Cervelo lijkende One-One XL denk ik .Of is het zo dat een gravel bike sterk afwijkt van een wegfiets qua maatvoering ?

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 04 mei 2017 22:35
door Maruss
op de site van Workswell staat ook gewoon de XL versie.
http://www.workswellbikes.com/PRODDUCT/ ... 3/113.html
Sterker nog ik heb er 1 die ik tegen kostprijs wil verkopen.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 05 mei 2017 09:36
door koekkiejakkie
Die On One Space Chicken lijkt mij ook wel interessant. Ondanks dat de verschillen misschien klein zijn, zijn ze toch niet onbelangrijk. Voordelen voor mij van de On One t.o.v. het Workswell frame zijn de pannier bevestiging en de 12mm ipv 15mm as voor en achter (kan dus de wielen uit mn racefiets gebruiken). Groot nadeel lijkt me dan weer dat de On One alleen geschikt is voor 1x drivetrain.... Ridley komt straks ook nog met de x-trail adventure, zelfde idee maar dan alu.

Ik wil de fiets gaan gebruiken als crosser/slechtweer fiets in de winter en als bikepacking/touring fiets in de zomer overigens.

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 06 mei 2017 07:27
door Makkelijk
Een vriend van me heeft sinds deze eeek een fel oranje On One Bish Bash Bosh in zn woonkamer staan. Ik was best onder de indruk, maar wat zwaar zeg!

Re: Gravel-racers

Geplaatst: 06 mei 2017 12:38
door rene909
Mijn gravel "racer" (Salsa Vaya) is met zijn 13 kilogram ook bepaald geen lichtgewicht. Dat merk ik vooral tijdens lange rechte stukken met wind op kop. Dan kost het aanzienlijk meer kracht om de boel op gang te houden. Dat stimuleert natuurlijk wel om goed op onverharde zijweggetjes te letten.