Welk smeermiddel gebruik jij ?
Heb t niet gezien maar ben er bij voorbaat van overtuigd dat daar vast een hoop op af te dingen is. Ik word in iedere geval niet gelukkig met Muc-Off dry lube.
Sinds ik een ander middel gebruik (Squirt Lube i.p.v. Muc-Off dry lube) maakt mijn ketting geen kabaal meer.
Bij de weg ... heb je een linkje naar dat filmpje?
Sinds ik een ander middel gebruik (Squirt Lube i.p.v. Muc-Off dry lube) maakt mijn ketting geen kabaal meer.
Bij de weg ... heb je een linkje naar dat filmpje?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 aug 2021 14:48
Ik gebruik al jaren de dry-lube van Finish Line. Een fantastisch smeermiddel en zelfs voor meerdere doeleinden te gebruiken.
Alvorens ik een nieuw ketting gebruik, gaat de ketting eerst een nacht in een glazen pot met lampolie. Dit haalt al het plakkerige fabrieksvet weg, zelfs tot in de schakels. Daarna even goed afboenen in een afwasteil met een schone verfkwast en het overige residu wegspoelen onder de lauwwarme kraan met een beetje afwasmiddel. Daarna droogmaken en nacht laten uithangen (anders zit je met water in je schakels).
Ketting leggen, opmaat maken en schakel voor schakel aantippen met dry-lube. Dit c.a. 3 tot 4 keer (ook per keer de dry-lube een nacht goed laten drogen zodat het in de schakels kan trekken). Zodoende creëer je een mooie build-up.
Al met al ben je een paar dagen bezig, maar daar heb je alleen maar plezier van.
Tevens ga ik na iedere rit met een microvezel doek over de ketting heen. En na c.a. 500 km even met een schone en droge verfkwast over de ketting heen, natrekken met een microvezel doek en schakel voor schakel aantippen.
Resultaat: een schoon ketting wat loopt als een naaimachine!
Voor mij dus alleen de dry-lube van Finish Line!
Alvorens ik een nieuw ketting gebruik, gaat de ketting eerst een nacht in een glazen pot met lampolie. Dit haalt al het plakkerige fabrieksvet weg, zelfs tot in de schakels. Daarna even goed afboenen in een afwasteil met een schone verfkwast en het overige residu wegspoelen onder de lauwwarme kraan met een beetje afwasmiddel. Daarna droogmaken en nacht laten uithangen (anders zit je met water in je schakels).
Ketting leggen, opmaat maken en schakel voor schakel aantippen met dry-lube. Dit c.a. 3 tot 4 keer (ook per keer de dry-lube een nacht goed laten drogen zodat het in de schakels kan trekken). Zodoende creëer je een mooie build-up.
Al met al ben je een paar dagen bezig, maar daar heb je alleen maar plezier van.
Tevens ga ik na iedere rit met een microvezel doek over de ketting heen. En na c.a. 500 km even met een schone en droge verfkwast over de ketting heen, natrekken met een microvezel doek en schakel voor schakel aantippen.
Resultaat: een schoon ketting wat loopt als een naaimachine!
Voor mij dus alleen de dry-lube van Finish Line!
Waarom het fabrieksvet eraf halen? , bij droog weer rij ik tussen de 500 en 800km met fabrieksvet . Daarna pas zelf smeren .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13741
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het kan nog iets efficiënter, eerst de ketting inkorten, dat scheelt een paar schakels schoonmaken en ontvetten
Amenwasbeer2006 schreef: ↑13 aug 2021 22:37 Het kan nog iets efficiënter, eerst de ketting inkorten, dat scheelt een paar schakels schoonmaken en ontvetten
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Als ik het bovenstaande verhaal zou volgen, kan ik dus drie à vier dagen niet fietsen als ik een nieuwe ketting moet leggen ?
wasbeer2006 schreef: ↑13 aug 2021 22:37 Het kan nog iets efficiënter, eerst de ketting inkorten, dat scheelt een paar schakels schoonmaken en ontvetten
-
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 11 aug 2021 14:48
Fabrieksvet trekt veel te veel road dirt aan. En dit vette goedje is echter bedoeld om de ketting roestvrij te houden in de verpakking.
Al die zooi komt tussen je cassette kransjes, crankblad e.d.
Dus altijd een ketting op voorraad, dan kun je gewoon leggen en gaan.