Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39518
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 jan 2017 18:04

Bospaadje schreef:Als ik in deze maanden (kou, regen, etc) op mijn racefiets stap en moet afremmen, heb ik hier toch behoorlijk meer moeite mee, dan op mijn mtb.
Wat volgens mij te wijten is aan:
Koude handen
Vuil iop velgen
vuil op remblokjes
vuil in remkabels
alles zeiknat....
Sneller slijtende blokjes

Op de mtb heb ik van meeste zaken geen last
Je vergeet de belangrijkste voor het gemak even: bredere banden op lagere druk. Veel meer grip op het asfalt, dus kun je harder remmen en stabiel blijven. Zelfs met velgremmen ;-)
Less is bore

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 19 jan 2017 20:28

Ik vind vooral dat ik beter aanvoel wanneer mijn wiel blokkeert dus harder kan remmen. Hierdoor schiet ik bijna rechtuit bij het eerste stoplicht dat ik tegenkom als ik een tijdje op de mtb heb gezeten.
Maak joe woar

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 19 jan 2017 20:41

Karl66 schreef:? En ik kan met mijn velgremmen probleemloos over de kop slaan, doordat mijn remkracht groter is dan dat mijn band kwijt kan, ook als het zeiknat is.
.
Dat betekent het niet. Je band slips immers niet. Het betekent dat je zwaartepunt te hoog en/of te Ver naar voren is. Daarom zie je goede remmers achter hun zadel hangen om maximale vertraging te halen. Want zo voorkomen ze het over de kop slaan en vergroten ze de remvertraging.
Wat heeft dit met schijfremmen te maken? Laten we proberen de uitwisseling van kennis zo simpel mogelijk te houden en appels met appels vergelijken. Dus de techniek van de schijfrem vs de techniek van de velgrem.
We kunne het ook hebben over de geschiktheid van aluminium als rem materiaal hebben en dat met staal vergelijken. En wat blijkt dan? Staal is veel geschikter. Het kan per eenheid van gewicht twee keer zo veel energie opslaan voor een graad temp verhoging vergeleken met aluminium. Verder smelt al bij ruim 600 C en staal bij 1200 tot 1400. Kortom in hetzelfde gewicht staal kan je bijna vier keer zo veel energie kwijt dan in alu. Vandaar dat die schijven van Staal worden gemaakt. Dus die grote schijf, die al velg heeft veel meer gewicht nodig om als rem te fungeren dan een stalen schijf. Dus ja je velg is een grote schijf, maar van het verkeerde materiaal.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2017 21:10

Laten we het zoveel mogelijk over feiten hebben en niet over fantasieen of slecht Googlewerk:
De soortelijke warmte van aluminium is ruwweg 2 maal zo hoog als van staal , dat is dus omgekeerd.....
De warmtegeleiding van alu (geen hoofdletter) is bijna 5 x zo hoog als van staal, warmte wordt dus veel sneller afgevoerd naar delen waar lucht langs stroomt.
Staal warmt dus veel sneller op en kan zijn warmte minder makkelijk kwijt.
Het enige voordeel van staal (geen hoofdletter) is de betere hittebestendigheid, tot een pakweg 700 graden (roodgloeiend) blijft het werken.
En dat is de reden, naast de slijtvastheid, dat de meeste "gewone"remschijven van staal zijn gemaakt.
Een stalen fietsvelg is mede daarom levensgevaarlijk met velgremmen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2017 21:26

Daarnaast: gewicht en snelheid van een fiets zijn relatief laag dat de hoeveelheid te dissiperen kinetische energie niet heel hoog zal zijn. Mij lijkt dat daarom warmteontwikkeling niet een primair designcriterium is. Als het remmateriaal toch aangetast wordt, dan is dat vrijwel altijd bij remschijven (verkleuring). Of carbon velgen natuurlijk. Maar daar gaat het nu niet over.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 jan 2017 21:44

daniel1975 schreef:
Bospaadje schreef:Als ik in deze maanden (kou, regen, etc) op mijn racefiets stap en moet afremmen, heb ik hier toch behoorlijk meer moeite mee, dan op mijn mtb.
Wat volgens mij te wijten is aan:
Koude handen
Vuil iop velgen
vuil op remblokjes
vuil in remkabels
alles zeiknat....
Sneller slijtende blokjes

Op de mtb heb ik van meeste zaken geen last
Je vergeet de belangrijkste voor het gemak even: bredere banden op lagere druk. Veel meer grip op het asfalt, dus kun je harder remmen en stabiel blijven. Zelfs met velgremmen ;-)
Klopt, en nu ga ik tegen de armada hier in, maar ik vind het ook veel stoerder uitzien.
;-)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2017 21:52

In buitenlandse fora komen oververhitte schijven toch nogal eens aan de orde , het materiaal voor de schijf is dus wel degelijk kritisch, getuige ook de sandwichconstructies die er zijn geweest of nog zijn.
Uiteraard alleen interessant bij afdalingen.
Daarnaast zie ik zelf de frames als potentieel en onderschat probleem.
De vorken worden ongunstig en a-symmetrisch belast en het alleen daardoor gecreerde gewichtsnadeel zal niet zomaar opgelost worden en verder moeten we maar afwachten of de bedenksels het enige tijd volhouden , kapotte frames gaan de fora vullen....
Schijfremmen hebben bepaalde , duidelijke voordelen, maar je haalt er tevens een serie nadelen en potentiele problemen mee binnen met name bij de echte racefietsen en ik verwacht dat er nog een hoop technische verfijning aankomt om het echt zo betrouwbaar en "makkelijk"te maken als de vertrouwde velgrem.
Allemaal nog los van de niet uitgekristalliseerde standaards voor assen en schijven en wat er nog meer kan varieren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 19 jan 2017 22:11

Waarom zouden er veel kapotte frames komen. Die kunnen dat wel hebben en worden er ook op aangepast. Voorvorken gebeurt ook niks mee met de juiste verstevigingen (niks zo slecht voor een fabrikant als voorvorken die breken). Het is niet zo dat de krachten van schijfremmen gelijk zijn als je tegen een muur rijd met 50.
Maak joe woar

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 19 jan 2017 22:14

Had inderdaad een foutje gemaakt. Soortelijke warmte van aluminium is 880J/kg K en die van staal 480 J/kg K.
Dus bij dezelfde remactie warmt een stalen schijf van hetzelfde gewicht meer op dan een aluminium schijf.

Is warmte een probleem bij velgremmen? Jazeker! Daar hebben we in de tour voorbeelden van gezien. En blijkt ook uit advies om niet met latex binnenlanden in de bergen te rijden. Dus dat is wel degelijk een design criterium.

Is warmte opslag een criterium bij de keuze tussen 140 en 160 mm schijven? Ik weet het niet. In tour magazin zijn ze erin geslaagd remschijven te laten smelten. Weliswaar in een heel zware test, het kan dus wel. En in diezelfde test smolt de aluminium kern van de Shimano ice(?) schijven.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 19 jan 2017 22:17

Warmte is vooral bij carbon velgremmen een probleem, in de tour rijden ze niet met alu remrand.
Maak joe woar

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 jan 2017 22:22

Fietsen?altijd schreef:Waarom zouden er veel kapotte frames komen. Die kunnen dat wel hebben en worden er ook op aangepast. Voorvorken gebeurt ook niks mee met de juiste verstevigingen (niks zo slecht voor een fabrikant als voorvorken die breken). Het is niet zo dat de krachten van schijfremmen gelijk zijn als je tegen een muur rijd met 50.
De krachten zijn inderdaad goed te berekenen maar het is de vraag of iedereen dat ook doet EN z'n frame ook zo aanpast dat het heel blijft, ik zou daar niet zomaar vergif op durven innemen....
Google op "broken carbon frame"en je ziet waar het mis kan gaan zelfs zonder de extra belasting van schijfremmen (waar nog maar beperkt ervaring mee is)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

eonderde
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 08 feb 2013 19:56

eonderde 19 jan 2017 22:26

Fietsen?altijd schreef:Warmte is vooral bij carbon velgremmen een probleem, in de tour rijden ze niet met alu remrand.
Zie hier http://fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=1 ... 4#p1014787
Daar wordt het haarfijn uitgelegd. Ook bij een aluminium velg kan je problemen krijgen.

Plaats reactie