el_loco schreef: ↑09 jul 2023 20:06
Ik vond de tactische inzet van Jumbo vandaag wel weer erg simplistisch. Je ploeg oproken terwijl je sowieso weet dat het 1 tegen 1 gaat worden. Wat heeft het voor nut om zoveel energie er in te steken? Laat het gewoon ff aan de andere ploegen en op het moment dat er mindere goden demarreren heb je nog zat mensen zitten om dat te corrigeren. Laat UAE een keer zichzelf moe maken, dit was slechts spierballenvertoon zonder echt nut denk ik. Pogacar werd er niet zenuwachtig van iig. Dat je als ploeg met de gele trui kopwerk doet is normaal, maar op de col was het wat overdreven vond ik.
Verder hoop ik dat we nog wat meer vdPoel gaan zien de komende weken. Nuttig werk voor de ploeg, maar ik zie hem graag wat vrijer koersen. Sowieso vrij karig dit jaar wat de NL-ers betreft, had ik op voorhand iets meer van verwacht.
Het lijkt wel alsof Jumbo al vóór de Tour een plan heeft uitgestippeld en dat tegen beter weten in blijft volgen. Na de Tourmalet hadden ze al kunnen weten dat Pogacar er door Vingegaard niet afgereden gaat worden. Op die Tourmalet volgde ze hetzelfde recept als gisteren op de Puy de Dome; vanaf het begin van de klim beginnen met de "mindere klimmers" die zo lang mogelijk zo hard mogelijk op kop sleuren (ergens tussen de 6 en 7w/kg) dan is het de beurt aan de volgende, tot op het laatst Kelderman en Kuss overblijven die dan de resterende groep favorieten verder mogen uitdunnen tot er een tweestrijd overblijft tussen Vingegaard en Pogacar.
Men had blijkbaar gedacht dat Pogacar vanwege zijn gebrekkige voorbereiding kwetsbaar zou zijn in de eerste week van de Tour. De eerste test op de Marie Blanque bevestigde wellicht dat uitgangspunt, maar nu lijkt het er meer op dat Pogacar toen een mindere dag had en dat hij nu zelfs de betere van de twee is.
Tijd voor een ander recept.
Over tijden gesproken. Via
de webstek van Velofact kan je de klimtijden reproduceren (werkt op basis van de GPS Tourtrackers).
De "minimale klimtijd" op de Puy de Dome werd bij lange na niet gehaald; zelfs met behulp van het collectief is men niet in staat om de denkbeeldige Perfecte Renner (FTP 6,4w/kg met vermogenscurve volgens Riegel) bij te benen - 32 minuten.
Klimtijden Puy de Dome (13,3km):
POGACAR Tadej 33:41?? 34:56
VINGEGAARD Jonas 35:04
YATES Simon 35:45
YATES Adam 35:50
RODRIGUEZ CANO Carlos 35:52
PIDCOCK Thomas 35:55
HINDLEY Jai 36:09
KUSS Sepp 36:17
GALL Felix 36:28