Ja, dat vraag ik mij ook af!
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
Volgens mij gebeuren er op die manier ook veel ongelukken.Orlok schreef: ↑07 dec 2022 19:15 Als ik dat zo lees begrijp ik wel dat er zo veel ongelukken gebeuren als iedereen maar gewoon een voorrangsweg oprijdt met die gedachte gang dat de andere partij nog voldoende tijd - 150m/8sec - zal hebben om snelheid te minderen cq. te stoppen. Kan je voldoende snelheid maken dan is dat misschien nog te halen maar als wielrenner is dat een onmogelijke opgave dus zal je moeten wachten totdat er voldoende tijd overblijft om de voorrangsweg op te rijden.
Zie genoeg auto's gewoon voorrang nemen zegmaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:
- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
- de renner die de heg in wordt gedrukt... is dat nou dezelfde die links naast de auto rijdt op het moment dat de auto remt? Dat is namelijk niet goed in beeld te zien en wie weet wat er op dat moment precies door de renner gedaan werd richting de auto. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat die renner nou niet zo braaf was als alle renners altijd wel zijn....
- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
- de renner die de heg in wordt gedrukt... is dat nou dezelfde die links naast de auto rijdt op het moment dat de auto remt? Dat is namelijk niet goed in beeld te zien en wie weet wat er op dat moment precies door de renner gedaan werd richting de auto. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat die renner nou niet zo braaf was als alle renners altijd wel zijn....
Ik vraag me echt af wie hier dom is.
Nee hoor, je hoeft niet "te stappen" je hoeft alleen even een voet aan de grond te zetten.
Een groep mag vanaf 15 tot 50 op de weg fietsen, zonder wegkapitein. Die groep wordt als één geheel gezien. Wat bedoel je met “zonder ontheffing”? In België kennen we dit niet.Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 20:10 Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:
- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
@orlok . In België krijgt de zwakke weggebruikers heel veel gelijk bij de rechtbanken. En dat zorgt er mede voor dat ze zich sterker voelen. Maar je blijft altijd de zwakke weggebruiker. Maar dat vergeet men soms wel eens. Langs de andere kant, niemand is onfeilbaar.
Maar een boete krijgen kan natuurlijk altijd. Ook kan het gebeuren dat elke weggebruiker zelf moet instaan voor zijn schade. Let wel, lichamelijke schade wordt altijd vergoed door de verzekeringen.
Een groep fietsers zonder begeleiding mag bestaan uit max. 50 fietsers die aaneengesloten rijden. Zulke groepen worden beschouwd als één geheel. De auto die op 150m afstand de fietsers al de weg ziet oprijden rijdt haast tot in de groep en remt dan plots, dat zegt al genoeg. Met het tegenliggende verkeer zelfs compleet not done, enkele fietsers moeten tussen hem en een tegenliggende auto rijden. Dit zou zelfs gecatalogeerd kunnen worden onder poging tot doodslag. Ik ben er vrij zeker van dat de groep over de ganse lijn z'n gelijk krijgt als het tot een rechtszaak zou komen.Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 20:10 Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:
- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
- de renner die de heg in wordt gedrukt... is dat nou dezelfde die links naast de auto rijdt op het moment dat de auto remt? Dat is namelijk niet goed in beeld te zien en wie weet wat er op dat moment precies door de renner gedaan werd richting de auto. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat die renner nou niet zo braaf was als alle renners altijd wel zijn....
Voor haaientanden hoef je niet te stoppen en voet aan de grond te zetten, wel voor een stopbord. Kom nog eens interessant doen als je de verkeersregels nog eens doorgenomen hebt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Niet?i-mac schreef: ↑07 dec 2022 20:19Een groep mag vanaf 15 tot 50 op de weg fietsen, zonder wegkapitein. Die groep wordt als één geheel gezien. Wat bedoel je met “zonder ontheffing”? In België kennen we dit niet.Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 20:10 Ik heb flink wat pagina's terug moeten lezen, om het filmpje terug te vinden. Blijven er voor mij twee vragen:
- wat is de lengte van die groep wielrenners en wat is de maximale lengte van een voertuig dat in Belgie zonder ontheffing de straat op mag?
Hier lees ik volgens mij dat een vrachtauto-aanhangwagencombinatie maximaal 18,75m mag zijn:
https://transportbelgie.info/maten-en-gewichten/
En hier lees ik dat er ontheffingen aan te vragen zijn:
https://transportbelgie.info/transport/ ... transport/
Zijn er nog andere maximale voertuiglengten zonder ontheffing in Belgie toegestaan?
En wanneer is in België een groep fietsers e=geen groep meer? Bij welke tussenruimte? Wat het was nou niet echt een homogeen groepje dat ik daar over de weg zag fladderen.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4708
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Nederland en ook België zijn te druk en vol, om nog met dergelijke groepen veilig en zonder irritatie op te wekken rond te fietsen. Dat is helaas echt niet meer van deze tijd, hoe graag sommige van ons dat ook jog willen.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.
Ik ben ook motorrijder. Als ik op m'n motor zit vind ik ook dat al die fietsers in de weg rijden. Zo redeneren we toch, niet?Tussendoor schreef: ↑07 dec 2022 20:35 Groepen zijn trouwens altijd kut....
https://www.dumpert.nl/item/100047903_dccd8a33
In een hedendaagse maatschappij waar fietsen enkel maar gestimuleerd dient te worden omwille van klimaat en verkeersdrukte kan je zoiets niet maken. Eigenlijk moet je het gemotoriseerde verkeer geleidelijk laten wennen aan een groeiend fietsgebruik. Ik ben alvast voorstander.scottwilko schreef: ↑07 dec 2022 20:57 Nederland en ook België zijn te druk en vol, om nog met dergelijke groepen veilig en zonder irritatie op te wekken rond te fietsen. Dat is helaas echt niet meer van deze tijd, hoe graag sommige van ons dat ook jog willen.
Fiets met max 6 man, hou je aan de regels en de problemen zijn een heel stuk minder.