Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

arnold
Forum-lid

arnold 19 mar 2016 16:49

Net mijn eerste kilometers op de caadx gereden. Rides like a dream, heel comfortabel. En tijdje getwijfeld aan het blad van 44/36, maar dat rijdt perfect. Rijd op mijn caad 10 ook vrijwel nooit groot. Andere wielen ga ik in augustus eens naar kijken. Wellicht dat ik nog wat dieper ga zitten dan kunnen er wat spacers uit en wordt het op maat gezaagd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

wvanerven
Forum-lid

wvanerven 19 mar 2016 18:30

Oude SS (2011) maar eens ingewisseld voor wat nieuws. Excuses voor de de spacers..

Afbeelding

Afbeelding

knutmo
Forum-lid

knutmo 19 mar 2016 18:57

Mijn verloofde heeft haar oog laten vallen op een CAAD 12. Prachtige keuze, waar ik het helemaal mee eens kan zijn. Na internet, folders, en FM bezoek is de selectie terug gebracht tot twee stuks: de CAAD 12 Ultegra met velgremmen (€1999), of de CAAD 12 Ultegra met hydraulische schijfremmen (€2299).

En nou vraagt ze mijn advies.

Ik zeg:
pro schijfremmen: beter remmen in alle omstandigheden, minder slijtage wielen, systeem van de toekomst dus betere restwaarde fiets (ooit), iets nieuws (nieuw=leuk)
pro velgremmen: lichter, goedkoper, bewezen/vertrouwde techniek

Mis ik nog iets?

Rvddijk
Forum-lid

Rvddijk 19 mar 2016 19:07

knutmo schreef:Mis ik nog iets?
Ja, bij beide opties heb je believers en non-believers. Je eigen idee/gevoel speelt dus ook een rol. Een 'foute' keuze bestaat mijns inziens niet.
Merida Scultura 8000 (2023)

arnold
Forum-lid

arnold 19 mar 2016 19:17

knutmo schreef:Mijn verloofde heeft haar oog laten vallen op een CAAD 12. Prachtige keuze, waar ik het helemaal mee eens kan zijn. Na internet, folders, en FM bezoek is de selectie terug gebracht tot twee stuks: de CAAD 12 Ultegra met velgremmen (€1999), of de CAAD 12 Ultegra met hydraulische schijfremmen (€2299).

En nou vraagt ze mijn advies.

Ik zeg:
pro schijfremmen: beter remmen in alle omstandigheden, minder slijtage wielen, systeem van de toekomst dus betere restwaarde fiets (ooit), iets nieuws (nieuw=leuk)
pro velgremmen: lichter, goedkoper, bewezen/vertrouwde techniek

Mis ik nog iets?
++ disc brakes, heb vandaag gemerkt hoeveel beter hydraulische disc brakes remmen
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 19 mar 2016 20:42

arnold schreef:Net mijn eerste kilometers op de caadx gereden. Rides like a dream, heel comfortabel. En tijdje getwijfeld aan het blad van 44/36, maar dat rijdt perfect. Rijd op mijn caad 10 ook vrijwel nooit groot. Andere wielen ga ik in augustus eens naar kijken. Wellicht dat ik nog wat dieper ga zitten dan kunnen er wat spacers uit en wordt het op maat gezaagd
Wow, bruut! Die crossers hebben echt een gedurfde styling, me like!
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 19 mar 2016 21:54

Cannondale maakt perfecte crossers, zolang ze gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn kun je er geen buil aan vallen.
++ disc brakes, heb vandaag gemerkt hoeveel beter hydraulische disc brakes remmen
Vandaag was het droog en ook niet heel koud, tenzij je op een mtb zat zullen je schijven echt niet beter hebben geremd dan een goed afgestelde velgremmen.

Ik rijdt beide en beide hebben sterke en zwakke punten maar gewoon voor op een droge, vlakke weg zijn velgremmen een stuk prettiger.

knutmo
Forum-lid

knutmo 20 mar 2016 09:16

sharkman113 schreef:...maar gewoon voor op een droge, vlakke weg zijn velgremmen een stuk prettiger.
Wat vind je er in die omstandigheden prettiger aan?

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 20 mar 2016 09:22

knutmo schreef:Mis ik nog iets?

Je verloofde zal toch ook wel (als ik haar gemakshalve even vergelijk met de mijne) belang hechten aan hoe een en ander eruit ziet? En dan is de mooie rode met velgremmen toch wel beduidend aantrekkelijker als de oersaaie met schijven. Die 300 in een mooie wielset stoppen en je hebt een juweel van een fiets!

Ik was gisteren bij Stappenbelt Zwolle en die had de rode klaar staan voor een klant. Zaten hoge wielen in van Mavic. Om de vingers bij af te likken werkelijk..

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 20 mar 2016 10:24

Wat vind je er in die omstandigheden prettiger aan?
Niet alleen in die omstandigheden, voor een weg- hobbyfiets in wel 90 procent van de omstandigheden.

Velgremmen hebben simpelere en relatief onderhoudsvrije techniek die bij droog gewoon exact hetzelfde presteert (ultegra / dura ace remmen zet je ook stil op een postzegel en je komt nooit tekort). De enige keer dat ik schijven mis is met nat weer (echt nat en niet een paar spatten), off road en bij extreme afdalingen (maar eigenlijk ook dan enkel bij een vochtig wegdek).

Maak voor jezelf de afweging of je een slechtweerfietser bent (pak je ook de fiets als het regent) dan zijn schijven een prima optie.
De gemiddelde mooiweerfietser (helemaal de cafë racers) heeft helemaal niets aan schijven maar wel meer sores door iets wat hij/zij totaal niet kan onderhouden.

En ja schijven zijn op de limiet gereden echt beter maar iemand die met velgremmen (in de bergen) in de problemen komt zal die problemen ook krijgen met schijven (enkel blijven zijn/haar velgen dan wel heel)

knutmo
Forum-lid

knutmo 20 mar 2016 12:05

Sharkman113: Duidelijk, dank.
dickygiovanni schreef:Je verloofde zal toch ook wel (als ik haar gemakshalve even vergelijk met de mijne) belang hechten aan hoe een en ander eruit ziet? En dan is de mooie rode met velgremmen toch wel beduidend aantrekkelijker als de oersaaie met schijven.
Zij vindt de rode pislelijk. Ik ga daar verder niet over in discussie (en daarom vieren wij binnenkort onze 10-jarige verloving).

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 20 mar 2016 14:49

Met een beetje geluk fietst ze ook nog graag in de bergen terwijl het giet en je bent eruit.

Plaats reactie