Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 01 feb 2014 19:42

boswielrenner schreef:Waar koop je Wrapfolie en is het in allerlei kleuren mat en glanzend te koop?
Op E-bay, kleuren zowel mat als glanzend te kust en te keur.
Vinyl folie werkt ook en goedkoper.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 feb 2014 21:52

Spul is niet heel duur dus kies meteen voor kwaliteit van Avery of 3M, komt ook na een poos je lak er weer als nieuw onder vandaan. Goedkoop is altijd een gok en je moet maar avonturen welke lijm ze gekozen hebben.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 02 feb 2014 22:07

Vandaag voor de eerste keer met de Dogma gereden, en ik kan zeggen dat de Dogma fantastisch rijdt. Ik heb geprobeerd tijdens het rijden in mijn hoofd de Dogma met mijn Tarmac S-works te vergelijken. Het eerste wat in me opkwam toen ik een paar km op de Dogma onderweg was, was dat de Dogma een gevoel van stabiliteit geeft. De fiets ligt als een blok op de weg zonder lomp of lui aan te voelen. De S-works rijdt ook strak en stabiel, maar gevoelsmatig net wat nerveuzer. Als ik een vergelijking zou moeten maken die mijn gevoel illustreert, dan zou je de Dogma wellicht kunnen omschrijven als een zeer snelle Grand Tourismo, en de Tarmac S-works als een volbloed sportwagen waarop je constant uitgedaagd wordt om nog sneller te rijden. Met beiden ben je snel onderweg, maar het concept is toch iets anders. Al met al een heerlijk rondje gereden en de Dogma kunnen uitproberen. Ik ben zeer tevreden over de eerste rit en na een eerste schoonmaakbeurt staat ze weer te glimmen in de kamer. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 feb 2014 08:38

Dat is ook het verschil dat in mijn hoofd opkomt als ik een pinarello vergelijk met iets anders. Zie het maar als een snelle mercedes (pinarello) in vergelijking met een Ferrari (bijv. Cervelo). De eerste straalt rust uit zonder langzaam aan te voelen de Cervelo reageert op elke stuurbeweging en je moet veel alerter blijven. Beide zijn goed echter is het maar net waar de persoonlijke voorkeur naar uitgaat (een slechte, schrikachtige daler is overigens tien keer beter af met de piina).

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 03 feb 2014 11:24

sharkman113 schreef: Beide zijn goed echter is het maar net waar de persoonlijke voorkeur naar uitgaat (een slechte, schrikachtige daler is overigens tien keer beter af met de piina).
En een goede daler ook... :)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 feb 2014 11:56

Jaap Telder schreef:
sharkman113 schreef: Beide zijn goed echter is het maar net waar de persoonlijke voorkeur naar uitgaat (een slechte, schrikachtige daler is overigens tien keer beter af met de piina).
En een goede daler ook... :)
Dat denk ik ook. Ik denk dat de vergelijking van een Dogma als gt/Mercedes en een Cervelo of Tarmac als volbloed sportwagen ook niet klopt. Het lijkt alsof je minder hard door de bochten gaat met de Dogma omdat het met wat minder drama gepaard gaat, juist dat is het kenmerk van de beste spotwagens die er zijn. Een plankharde skelter die hard door de bochten gaat kan iedere boerenlul ontwerpen.

Als je naar de geometrie van die fietsen kijkt is er ook geen enkele reden om aan de nemen dat de Dogma minder snel of een Tarmac of Cervelo nerveuzer zou sturen.
Campagnolo Ultra Dork

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 03 feb 2014 12:51

Denk dat het een goede daler binnen grenzen geen fluit uitmaakt waar hij op rijdt (en zelfs met staal hard en berg afgaat).
Denk dat de pinarello gewoon een goede fiets is maar het gaat om accenten en persoonlijk vindt ik dat andere frames weer veel levendiger aanvoelen en zeker bergop gewoon fijner reageren (dat is dat sportwagen gevoel waarbij je continu bij de les moet blijven om niet in moeilijkheden te raken).
Dat rustige zit in de gebruikte geometrie en dan is het maar net wat je zelf prettig vindt (en persoonlijk zou voor mij de keus op de specialized vallen).

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 feb 2014 13:16

De Dogma in 57.5 heeft een iets steilere balhoofdhoek dan een Tarmac in een vergelijkbare maat dus als je puur naar de geometrie kijkt zou de Dogma de nerveuzere fiets van de twee moeten zijn...

Een beetje overgewicht heeft een Dogma inderdaad nog wel maar dat geld ook voor zijn gemiddelde berijder... :mrgreen: ;)
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 03 feb 2014 14:47

:-) Heren, Het is geen exacte wetenschap. Ik heb geprobeerd een eerste indruk onder woorden te brengen. Een vergelijking met auto's of type auto's is wat gevaarlijk (emoties enzo), maar wel een makkelijke manier om een gevoel mee uit te drukken. Zowel de Tarmac (S-works) als de Dogma zijn fantastische fietsen om mee onderweg te zijn en in het topsegment mag je niet anders verwachten. De verschillen zijn er wel degelijk, hoewel deze verschillen slechts kleine nuances zijn. Een topfitte prof zou op beide fietsen in alle omstandigheden heel snel zijn en, ik denk, ook blij worden. Als wielertoerist word ik ook blij van beide fietsen waarbij de Tarmac iets giftiger/uitdagender (nuance) aanvoelt (stijfheidsgewicht ratio??) dan de Dogma zonder daar een waardeoordeel aan te hangen. Het is maar net wat je prettiger vindt rijden.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 14 feb 2014 15:11

Voor de liefhebbers. Mijn Shamal's en de nieuwe Bora's even onder de fiets gezet. Van het weekend even de tubes plakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 14 feb 2014 16:16

Ziet beide mooi uit maar toch vind ik haar met Shamal iets slanker uitzien want me dan wel weer net iets meer bevalt
Nu zal ik wel iedereen over me heen krijgen hahaah :mrgreen:
Laatst gewijzigd door peter1981 op 14 feb 2014 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 14 feb 2014 16:47

Erg mooi, Bart.
Die Bora's passen prima bij de dikke buizen.
Maar ik dacht dat je van de tubes af wilde (met je lightweights)
Afbeelding

Plaats reactie