Tubes for Dummies
Update.
Ik heb een katoenen velox velglint gekocht van 16 mm breed. Vervolgens het lint geknipt zodat je twee linten krijgtvan 8 mm elk, eentje voor het voorwiel en de ander voor het achterwiel. Eerst maar eens met 1 wiel uit proberen. Ik heb zojuist een lint in het midden van het velgbed gelijmd en meteen een tweede laag kit eroverheen. Nu 24 uur laten uitharden en dan morgenavond de tube erop. Ben benieuwd of dit gaat werken...
Ik heb een katoenen velox velglint gekocht van 16 mm breed. Vervolgens het lint geknipt zodat je twee linten krijgtvan 8 mm elk, eentje voor het voorwiel en de ander voor het achterwiel. Eerst maar eens met 1 wiel uit proberen. Ik heb zojuist een lint in het midden van het velgbed gelijmd en meteen een tweede laag kit eroverheen. Nu 24 uur laten uitharden en dan morgenavond de tube erop. Ben benieuwd of dit gaat werken...
Beste forumleden,
Een vraag welke ik nog nergens echt beantwoord zag, wellicht kunnen jullie me helpen.
Ik heb een baanfiets waar tubes (conti sonderklasse) op zitten welke nu een kleine 3 jaar oud zijn. Banden zijn voorzien van wielhoezen zodra niet op de baan.
Als ik controleer dan lijkt de band er nog goed op te zitten, de kit lijkt dus in orde.
Wat is te verwachten als het gaat om levensduur kit in deze situatie? Is het normaal dat ze gewoon enkele jaren prima zitten of moet ik deze beslist opnieuw laten kitten?
Een vraag welke ik nog nergens echt beantwoord zag, wellicht kunnen jullie me helpen.
Ik heb een baanfiets waar tubes (conti sonderklasse) op zitten welke nu een kleine 3 jaar oud zijn. Banden zijn voorzien van wielhoezen zodra niet op de baan.
Als ik controleer dan lijkt de band er nog goed op te zitten, de kit lijkt dus in orde.
Wat is te verwachten als het gaat om levensduur kit in deze situatie? Is het normaal dat ze gewoon enkele jaren prima zitten of moet ik deze beslist opnieuw laten kitten?
Ik ben een tijdje uit het wielrennen geweest en kom uit het tube-tijdperk. Sinds korte tijd mag ik mij heropstapper noemen en dacht dat de tubes alleen nog door profs gebruikt werden maar dat is niet waar begrijp ik nu. Leggen jullie de tubes ook zelf om of laat je dat aan de fietsshop over?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Lees dit topic even door zou ik zeggen!Stefaan schreef:Ik ben een tijdje uit het wielrennen geweest en kom uit het tube-tijdperk. Sinds korte tijd mag ik mij heropstapper noemen en dacht dat de tubes alleen nog door profs gebruikt werden maar dat is niet waar begrijp ik nu. Leggen jullie de tubes ook zelf om of laat je dat aan de fietsshop over?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Inderdaad!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Inderdaad , zelf plakken is het mooiste wat er is , alhoewel ik ook wel een een GRd g eww Arrghhh gedaan heb hoor. Blaren op de duimen om een oude tube te verwijderen - nieuwe tube toch net niet geheel naar mijn zin in het midden.Stefaan schreef:Inmiddels al heel wat pagina's gelezen en het is mij duidelijk. Hier zitten de doe het zelvers.
Maar het rijdt zo verschrikkelijk lekker.... Voor komend jaar heb ik nog een set mooie Vredestein Fortezza Tricomp 25mm om te rijden. Nog niet op de markt ( Met het nieuwe R Compount. )
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Zonder de welles-nietes discussie weer aan te willen zwengelen, ik zou niet zo snel tubes voor mijn wegfiets gebruiken. Ik heb ze wel op mijn baanfiets, en daar zie ik ook echt de toegevoegde waarde, maar het omleggen alleen al zou me bijna weerhouden: dingen kosten een godsvermogen, bij het afhalen trok ik het vel van mijn duimen, bij het schoonmaken van de velg opnieuw blaren, en bij het omleggen trok ik opnieuw het vel van mijn duimen. Een normaal bandje heb ik in no-time van en op een velg, dus de kracht en handigheid zou ik moeten hebben, maar blijkbaar doe ik met tubes toch iets fout...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Sommige tubes zijn inderdaad heel stug. De Conti's zijn erg stug en de eerste keer lastiger om te leggen dan Veloflex of Vittoria. Dat je het vel van je duimen werkt, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Dan doe je wellicht toch iets niet helemaal goed (technisch gezien). Ik heb een tubes net zo snel verwisseld als menig wieleramateur die ik soms langs de weg zie kloten met een binnenband. Ik geef toe dat het soms even wat lastig is om een beginnetje te maken waar je de tube los kunt trekken (ik lijm altijd de hele tube), maar als er eenmaal een begin is dan moet je je lichaamsgewicht gebruiken om de tube eraf te trekken. Ik weeg geen 70kg dus heb ik het wellicht iets makkelijker
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Het zal wel een combi zijn van stugge tubes met een zeer stroef loopvlak (conti sondernklasse) en wellicht de verkeerde techniek van opleggen. In ieder geval betekende dit voor mij een zondagmorgen grondig vloeken!
Deze tubes zijn niet te verslaan qua grip op de baan, dus uiteindelijk is het het toch wel weer waard
Deze tubes zijn niet te verslaan qua grip op de baan, dus uiteindelijk is het het toch wel weer waard
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?