Koga
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2011 21:14
- Contact
Uitleg over waarom de rem daar zit. Daar werd nog niet over gesproken. Ik vertel soms iets graag ongevraagd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
@Christophorus, voordat je al die marketing praat voor zoete koek neemt, bedenk eens hoe de achtervork van bijv een Cervelo R3 van jaren geleden er al uit zag en wat daar aan zat. Die achtervork zat al op de minimale diameter die de UCI verplicht gesteld heeft en dat gaf echt geen problemen met de rem. De achterrem zorgt nu ook niet voor bijster grote krachten op de achtervork.
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2011 21:14
- Contact
Ja, het is gerommel in de marge, maar weet jij toevallig of de wanddiktes van beide achtervorken gelijk zijn? Zullen we beide fietsen eens doorzagen om te kijken of daar verschil in zit en of Koga daadwerkelijk verschil maakt met de achtervork en rempositie?
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2011 21:14
- Contact
China, door verschillende framefabrikanten, afhankelijk van hun expertise. Al vele jaren niet meer door Miyata.
Dus jij denk dat je bij hard aanzetten het frame richting wielen druk? Ik meen juist dat je de wielen tegen de remblokken drukte vanwege de verticale kracht die op het wiel komt.Christophorus schreef:De rem is verplaatst om het frame meer comfort te kunnen geven. De achtervork kan zonder rem slanker gemaakt worden, want hij hoeft nu niet extra stevig meer te zijn om de remkrachten te verwerken. Het bracket is al sterk genoeg, dus kan de rem daar goed zijn werk doen zonder het frame te hoeven verzwaren. Bij een strak afgestelde rem zal het wiel bij staand aanzetten de remblokken ook niet meer zo snel raken.
Als jij de frames betaald zaag ik wel Christophorus schreef:Ja, het is gerommel in de marge, maar weet jij toevallig of de wanddiktes van beide achtervorken gelijk zijn? Zullen we beide fietsen eens doorzagen om te kijken of daar verschil in zit en of Koga daadwerkelijk verschil maakt met de achtervork en rempositie?
Even zonder gekheid, zou je dan kunnen zien in welke richting de carbonvezels gevormd zijn per laag? Want dat is uiteindelijk wat een frame sterk, comfortabel e.d. maakt.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.
-
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 16 dec 2011 21:14
- Contact
Je buigt de wielen inderdaad tegen de remblokken, maar vooral boven en onder. Daar maakt het wiel de langste slag, ten hoogte van je bracket beweegt deze nauwelijks heen en weer.deijn schreef:Dus jij denk dat je bij hard aanzetten het frame richting wielen druk? Ik meen juist dat je de wielen tegen de remblokken drukte vanwege de verticale kracht die op het wiel komt.
- robertvklinken
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 04 mar 2014 19:44
- Locatie: Rotterdam
Waarom zijn die fietsen zo debiel afgesteld? Zadelpen op standje wolkenkrabber en een spacertoren van jewelste. Dat ze niet op maat zijn afgezaagd snap ik ook, maar veerdeel die spacers dan voor nu even boven en onder stuurpen.
@christophorus, staar je aub niet dood op al die marketing praat. Wat betreft is er bij een goede fiets en een goed wiel geen sprake van brake-rub. Dat dat er wel kan zijn heeft meer te maken met de afstelling van de remblokafstand dan met een echt probleem dat er is. Mijn inziens word hier een probleem door constructeurs aangedragen wat geen probleem is.
Neem bijvoorbeeld de tijdritfiets van Bianchi. Deze had (heeft?) een aanlopend achterwiel doordat de gehele achtertrein niet stijf genoeg was. Dit was al met de rem onder het bracket. Feit is dat de liggende achtervork niet stijf genoeg was waardoor de hele bende verdraaide.
Wat betreft wanddiktes etc. Dit is werk in de marge, omdat de remkrachten bijzonder voorspelbaar zijn en daardoor makkelijk op te vangen door juist materiaal gebruik. Voor het wegfilteren van trilling is echter veel meer moeite nodig en materiaal, aangezien het niet in de beste richtingen gebruikt kan worden en er dus meerdere lagen nodig zijn voor de gewenste sterkte.
@christophorus, staar je aub niet dood op al die marketing praat. Wat betreft is er bij een goede fiets en een goed wiel geen sprake van brake-rub. Dat dat er wel kan zijn heeft meer te maken met de afstelling van de remblokafstand dan met een echt probleem dat er is. Mijn inziens word hier een probleem door constructeurs aangedragen wat geen probleem is.
Neem bijvoorbeeld de tijdritfiets van Bianchi. Deze had (heeft?) een aanlopend achterwiel doordat de gehele achtertrein niet stijf genoeg was. Dit was al met de rem onder het bracket. Feit is dat de liggende achtervork niet stijf genoeg was waardoor de hele bende verdraaide.
Wat betreft wanddiktes etc. Dit is werk in de marge, omdat de remkrachten bijzonder voorspelbaar zijn en daardoor makkelijk op te vangen door juist materiaal gebruik. Voor het wegfilteren van trilling is echter veel meer moeite nodig en materiaal, aangezien het niet in de beste richtingen gebruikt kan worden en er dus meerdere lagen nodig zijn voor de gewenste sterkte.
Omdat ze nog niet verkocht zijn: zet je het zadel lager dan zit een lange klant met een zadelpen met krassen, en de stuurbuis zaag je ook nog niet af.Gerboon schreef:Waarom zijn die fietsen zo debiel afgesteld? Zadelpen op standje wolkenkrabber en een spacertoren van jewelste. Dat ze niet op maat zijn afgezaagd snap ik ook, maar veerdeel die spacers dan voor nu even boven en onder stuurpen.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Een paar weken geleden liep ik tegen een NOS Koga FullPro-C (stalen) frame aan. Modeljaar 2002. Ik zocht net een stalen frame om wat "overtollige delen" aan te monteren, dus......
Het heeft even geduurd voor ik een benodigd onderdeel voor een Campa shifterr had, maar vandaag kon ik de fiets dan eindelijk afbouwen. Hij is afgebouwd met een samengestelde Campa groep. Deze bestaat uit Centaur en Comp Triple onderdelen. Verdere afbouw met Ritchey Classic delen. Tzt wil ik er nog een klassiek ogend wielsetje voor bouwen.
En dit is het voorlopige eindresultaat.......
Het heeft even geduurd voor ik een benodigd onderdeel voor een Campa shifterr had, maar vandaag kon ik de fiets dan eindelijk afbouwen. Hij is afgebouwd met een samengestelde Campa groep. Deze bestaat uit Centaur en Comp Triple onderdelen. Verdere afbouw met Ritchey Classic delen. Tzt wil ik er nog een klassiek ogend wielsetje voor bouwen.
En dit is het voorlopige eindresultaat.......