Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 810

ivries
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 17:46

ivries 19 mei 2015 08:46

Goedemorgen.
Ik heb wat problemen met mijn garmin edge 810. Ik gebruik OSM kaarten van Europa.
Ik merk tijdens een aantal ritten dat de GPS niet helemaal goed functioneert. Ik krijg regelmatig Uit koers meldingen als ik een GPS route volg en ook zit de GPS vaak ver naast de route. Tijdens een afdaling gaat het helemaal vaak fout en volgt de edge totaal niet de weg die hij zou moeten volgen. Als ik strava aanzet op mijn telefoon dan heb ik totaal geen problemen hiermee en wordt de weg prima gevolgd.

Ook heb ik gemerkt dat het aantal gereden hoogtemeters niet echt klopt. In de Vogezen heb ik een rit gereden van ver boven de 2000hm en de Garmin gaf uiteindelijk 1200hm aan. Tijdens de Waalse Pijl van afgelopen weekend had ik ook maar 3100hm terwijl een vriend van me met wie ik samen reed via strava 3400hm had.

Heeft iemand een verklaring voor dit gedrag of komt het vaker voor dat de GPS zijn te volgen route kwijt is of verkeerde hms aangeeft.

Ik heb een screenshot gemaakt van een voorbeeld waar de Edge compleet de weg kwijt is.
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 mei 2015 08:59

Welke firmware versie heb je?
Hoe groot is de kaart van Europa (in GB)?
Welke klasse micro sd kaart heb je gebruikt?
Kun je het screenshot groter maken?

Dat patroon op de weg bij dit soort wegen zie ik wel vaker als de GPS ontvangst slecht is of als de kaart slecht is getekend.

Maar die HM verschillen zijn raar omdat normaal de barometer die GPS problemen compenseert. Het kan zijn dat de barometer kapot is maar ook dat je GPS van slag is.

Probeer eens een complete reset en laat daarna ja 810 buiten mini aal een 1/2 uur liggen totdat de gps helemaal gesynchroniseerd is.
Afbeelding

ivries
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 aug 2009 17:46

ivries 19 mei 2015 11:36

ericpeters schreef:Welke firmware versie heb je?
Hoe groot is de kaart van Europa (in GB)?
Welke klasse micro sd kaart heb je gebruikt?
Kun je het screenshot groter maken?
.
Ik heb volgens mij de laatste versie firmware van de Edge 810 maar dat zal ik vanavond voor de zekerheid nog even checken. Een klasse 10 microSD en de kaart van Europa is behoorlijk groot. Ik heb de OFM gebruikt van heel europa.
Als het goed is kun je op het screenshot klikken en dan wordt het plaatje getoond.
Ik zal eens een complete reset geven aan het apparaat.

Edit: Garmin Edge 810
Software: 3.60.0.0
Hoogtecorrecties : Ingeschakeld

Zag net dat ik hoogtecorrecties kan inschakelen. Dat scheelt bij een rit in de Vogezen 1200hm

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 mei 2015 15:11

Ik heb zelf de OFM kaart van europa in stukjes gehakt (met de tool op de website) en alleen de gebieden op de sd kaart gezet die ik nodig heb. (Benelux, Mallorca, Vogezen en Alpen) Daardoor heb ik veel minder data en is de 810 sneller met het updaten van zijn positie. Op een of andere manier heb ik het gevoel (geen enkel bewijs) dat er een wisselwerking is tussen GPS meting en positie op de kaart. Zodra hij door een fout van 1 van de 2 iets verkeerd zit duurt het weer een tijdje totdat hij terug zijn fix heeft gevonden. Bij meer data in de kaart duurt dat altijd langer.
Afbeelding

Richard van Geffen
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2015 21:21

Richard van Geffen 21 mei 2015 21:41

Beste Garmin 810 gebruikers,

ik heb mezelf maar eens aangemeld op het forum, om ook wat vragen te kunnen stellen.
Sinds 1 week ben ik trotse bezitter van dit degelijk stukje elektronica. Ik heb dit complete forum doorgelezen, maar heb allang door dat door de vele firmware updates alles weer anders/beter werkt dan in het begin van dit forum.

Ik heb nu 2 keer gefietst met dit apparaatje, een eigen route gemaakt via strava. .gpx ingeladen en bijna feilloos de route gevolgd. nagenoeg alle TBT aanwijzigen kwamen netjes in beeld. soms gaf hij niets aan, maar ik vermoed dat dat komt omdat ik net langs de kaart heen had gebladerd. (kan dit?) Ik gebruik momenteel OFM DBNL kaart. (ik heb meerdere kaarten van OFM maar deze staan uitgeschakeld)
op een km of 6 voor het eind geeft hij opeens geen afslagen meer automatisch aan, ik heb dan niet meer door het menu gebladerd dus daar ligt het niet aan. Ik heb van tevoren wel me route gekruist, maar een fietspad naar rechts werd na het kruisen nog wel aangegeven. (ga ik misschien te snel, en mist de GPS dan het moment van aangeven?)
als test expres ergens rechtdoorgereden en na 5m al signaal dat ik uit koers was (dus hij weet het wel)

Ik was nu ook de DC Rainmakers review aant lezen en die sprak over een virtual Racer. Deze heb ik niet gevonden. wel de Virtual Partner.
Ik heb 2 keer dezelfde route gereden nu en dacht dat de virtual partner automatisch de vorige rit simuleert. Na 10km lag ik al 10 minuten voor. Maar bij de finish kreeg ik de melding "voltooid", en niet de melding "gewonnen". opeens was ik ook 15sec langzamer dan de virtual partner. Hoe kan dit, of wat stel ik verkeerd in?

Als ik thuis de route start, krijg ik de vraag naar het startpunt navigeren? ik zeg ja.. alleen ik steek ergens binnendoor, de navigatie herberekend dan niet naar het startpunt, terwijl mijn activiteitenprofiel-nav.-routebep.-herberekenen op automatisch staat. kan dit wel?

Mijn route heb ik nu 2 keer gereden, maar als ik nu de koers laadt en ik kijk bij ronden staat er dat ik de ronde maar 1 keer heb gereden. Klopt dit ook, of had mijn rit van vandaag als een 2e ronde er moeten staan?

en als laatste: klopt het dat de te downloaden handleiding verouderd is? of komt er telkens een vernieuwende versie mee met de firmware updates?

As zaterdag ga ik een bewerkte veenendaal-veenendaal rijden (startend op de grebbeberg) dus hopelijk geeft mijn 810 de TBT directions wel goed aan.

Hopelijk kunnen jullie wat vragen beantwoorden, ik ben een tevreden gebruiker maar t zijn toch wat rauwe randjes die ik gladder had verwacht ;) .

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 21 mei 2015 22:34

Ik weet niet meer precies hoe je de virtual racer moet aanzetten maar ik dacht dat je gewoon kan gaan rijden en dan naar het "virtual partner" scherm gaan, daar staat dan of je voor of achter ligt op de virtual racer. De virtual racer is eigenlijk "iemand" die exact dezelfde route als jouw aflegt met een vaste snelheid. Als je niets in stelt staat die gem snelheid op 25km/u geloof ik en je kunt die in intervallen van 0.1 km/u wijzigen.

De virtuele partner werkt alleen als je een koers laadt en hij simuleert altijd de originele koers die gemaakt is ongeacht hoe vaak je hem heb gereden. Wil je tegen je laatst gereden versie rijden, dan moet je de koers opnieuwmaken vanuit die laatste rit.
Naar startpunt navigeren gebruik ik nooit, als je ook maar het geringste dit punt mist dan blijft hij je vervelen.

Ronden is wat anders: (dit is eigenlijk geen echte ronde maar een split tijd) je kunt ronden manuaal triggeren met de ronde knop of automatisch. Dit laatste kun je om de x afstand doen maar ook op basis van GPS positie. Dus elke keer als je langs een GPS positie komt (die je zelf instelt) start hij een nieuwe ronde. (maar hij doet dat ook als je een compleet ander rondje naar hetzelfde GPS punt rijdt)

De handleiding is inderdaad niet goed u to date.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wilierista
Forum-lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 jul 2014 14:42

Gebruikersavatar Wilierista 22 mei 2015 17:44

Ik heb ook sinds een week dit apparaat en gisteren voor het eerst mee gefietst. Allemaal heel fijn en overzichtelijk.

Klein dingetje wat me op viel, bij klimmetjes op de Utrechtse heuvelrug (door het bos zeg maar) lijkt het GPS signaal weg te vallen. Snelheden schieten met 10km/h verschil heen en weer. Van 25 naar 15 bijvoorbeeld, en weer terug.

Echter heb ik de prestatiebundel gekocht en zou de snelheidssensor ook moeten werken. Volgens mij zouden die verschillen dan niet kunnen ontstaan. Iemand enig idee? Ook over hoe ik dit kan oplossen?

Dank alvast.

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 22 mei 2015 18:09

Ik heb dit nog nooit uitgebreid getest maar ben van mening dat dit bij mij ook gebeurd.
Afbeelding

hubert d
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 mei 2014 21:27

hubert d 22 mei 2015 19:10

Wilierista schreef: Echter heb ik de prestatiebundel gekocht en zou de snelheidssensor ook moeten werken. Volgens mij zouden die verschillen dan niet kunnen ontstaan. Iemand enig idee? Ook over hoe ik dit kan oplossen?
Zie je bij het opstarten/begin fietsen dat de snelheidssensor gevonden wordt? Ik heb nml ook sinds kort de 810 met die nieuwe sensor die om de naaf gaat en bij mij is al twee keer het batterijklepje open gegaan, waarschijnlijk door het in het rubber duwen en dan een beetje om de naaf trekken dat het schuifje open gaat ofzo. Dan ligt de batterij iets los, je verliest hem niet, maar je rijd dan op gps in plaats van de sensor.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 22 mei 2015 19:15

Wilierista schreef:I
Klein dingetje wat me op viel, bij klimmetjes op de Utrechtse heuvelrug (door het bos zeg maar) lijkt het GPS signaal weg te vallen. Snelheden schieten met 10km/h verschil heen en weer. Van 25 naar 15 bijvoorbeeld, en weer terug.

Echter heb ik de prestatiebundel gekocht en zou de snelheidssensor ook moeten werken. Volgens mij zouden die verschillen dan niet kunnen ontstaan. Iemand enig idee? Ook over hoe ik dit kan oplossen?
Strava corrigeert dit achteraf, dus geen probleem. Je snelheidssensor is vooral bedoeld om als het GPS signaal wegvalt nog wat op je display te kunnen zien. Verder is het ding totaal overbodig.
Afbeelding

hubert d
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 15 mei 2014 21:27

hubert d 22 mei 2015 19:32

Nou ja, het is wel lekker om de actuele nauwkeurige snelheid te zien, ipv een met 5km op en neerspringend getal. Als je dat ziet dan weet je in ieder geval dat de snelheidssensor niet werkt of niet goed verbonden is.

Gebruikersavatar
roeliooo
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2013 19:21

Gebruikersavatar roeliooo 23 mei 2015 13:09

Bij mijn Edge 705 kon ik koersen e.d overzenden via ANT+, nu in het bezit van een edge 810, alleen is deze optie verwijderd ? Is er een manier om tussen twee appararten een koers te verzenden ?
Hier staat niks

Plaats reactie