Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 feb 2015 14:26

Nog even wat bevindingen waar de tubeless novice wat aan kan hebben.

Krijg je de band niet om je tubeless of tubeless ready velg gelegd, leg hem dan eerst (eventueel met een binnenband) om een normale velg. Ga er mee rijden, of laat hem een tijdje flink opgepompt staan. Daarna krijg je de band relatief makkelijk om je tubeless (ready) velg. De VAR tyre lever is een handige tool.

Krijg je de band niet opgepompt, dan kunnen er een aantal dingen aan de hand zijn:
- lucht ontsnapt bij het ventiel (dit wil niet zeggen dat het ventiel zelf lekt). Draai het ringetje met een tangetje een aantal extra slagen vast. De kans is groot dat de band wel "zet" en "plopt".
- lucht ontsnapt langs de wangen (gebeurde bij mij bij een relatief brede velg met een ondiep velgbed, Pacenti SL23). Druk de velg, met het ventiel naar beneden op de grond, waardoor je genoeg druk kunt opbouwen en de wangen van de band de hoeken ingedrukt worden.
- lucht ontsnapt "overal". Zorg dat het ventiel goed vastgedraaid is, en smeer de bandhielen in met een sopje (waardoor de wangen makkelijker de hoeken ingeduwd kunnen worden). Mocht het nog niet lukken met de pomp, gebruik dan een patroon of compressor.

Ventielen geknipt uit een oude binnenband werken net zo goed als een duur los tubeless ventiel.

Isolatietape kan werken. Bij hogere druk (weg), bleek het in mijn geval te elastisch waardoor lucht kon lekken via de spaakgaten. Ik adviseer dan ook Stans Yellow tape te gebruiken, of het tape van superstarcomponents (goedkoper).

Ik neem geen reserveband meer mee. Mijn ervaring is dat de vloeibare latex je redt tot scheurtjes van 4mm (eventueel met een paar keer bijpompen), en bij scheurtjes/gaten groter zal je toch het thuisfront moeten bellen (binnenband wordt naar buiten geduwd en zal direct beschadigen). Kom je volledig leeg te staan (keertje met een leegloper doorgereden om KOM-metje te halen, what was I thinking...), dan is een handpompje voldoende om de band weer op druk te zetten (de band is al "gezet").

Uiteraard kan dit lijstje aangevuld worden met jullie tips, op- en aanmerkingen.

Al met al een happy tubeless rijder: ik stap minder vermoeid van de fiets (en heb minder last van allerlei lange afstandskwaaltjes) en heb het gevoel dat de verhoogde grip mij al regelmatig behoedt heeft voor een val.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 feb 2015 15:31

Aanvullend op het lijstje van @JoostG :

Ventielen geknipt uit een oude binnenband werken 'bij mij' beter dan een duur los tubeless ventiel. Let alleen wel op dat het ventiel niet kan meedraaien als je het vast aandraait.!

Tesa 4289 om de velg luchtdicht te krijgen werkt net zo goed als Stans Yellow tape (is het zelfde) en kost maar een paar stuivers.

Belangrijk: Controleer regelmatig of er nog voldoende - 30ml - latex in de band zit. Een kleine reparatie onderweg merk je niet altijd op, maar ook de latex zet zich als residu vast tegen de binnenkant van de band waardoor de hoeveelheid vloeibare latex langzaam verminderd.

Bij een echt groot lek spuit de latex eruit. Hou dan het lek naar beneden om de latex zijn werk te laten doen. Daarna eventueel de band gewoon weer op druk brengen.

Mijn advies igv dat je 'Murphy' tegenkomt. :) : neem toch een binnenband mee, eventueel met een stukje rubberband o.i.d. igv een scheurtje. Een handpompje heb je toch al mee, dus.

Een tevreden tubeless rijder, zou niet anders meer willen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 mar 2015 19:51

Gister de knoop doorgehakt.... :) Een setje 25mm Ones Tubeless bij Bike Components besteld... Hoewel ik er hier nog maar weinig normale velgen worden geconverteerd, denk ik dat het toch mogelijk moet zijn met mijn XR270 velgen... Waarom maakt Stans ander conversion sets voor normale velgen.
Weight Weenies
Stans

Met mijn normale Panaracer banden heb ik al een getest of ik ze opgepompt kreeg zonder binnenband (en een oud tubeless ventiel van mijn ex-Shimano XT wielen). Die ventielen ga ik tijdelijk ook gebruiken (al kan helaas de kern er niet uit). Dat werkte prima, zelfs met het standaard Wheeltec velglint. Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het me positief gaat bevallen, aangezien ik al een aantal jaar tubeless rijd op de mountainbike... ;) Dus volgend weekend maar eens uitproberen... Een voorraad sealant heb ik toch ook nog staan.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 01 mar 2015 20:21

Orlok schreef: Belangrijk: Controleer regelmatig of er nog voldoende - 30ml - latex in de band zit. Een kleine reparatie onderweg merk je niet altijd op, maar ook de latex zet zich als residu vast tegen de binnenkant van de band waardoor de hoeveelheid vloeibare latex langzaam verminderd.
@Oorlok , hoe kun je het makkelijkst controleren of er nog voldoende latex in zit?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 01 mar 2015 20:48

Jac schreef:
Orlok schreef: Belangrijk: Controleer regelmatig of er nog voldoende - 30ml - latex in de band zit. Een kleine reparatie onderweg merk je niet altijd op, maar ook de latex zet zich als residu vast tegen de binnenkant van de band waardoor de hoeveelheid vloeibare latex langzaam verminderd.
@Oorlok , hoe kun je het makkelijkst controleren of er nog voldoende latex in zit?
Op de mountainbike schud ik altijd even met het wiel (uit de fiets)... Als ik dan nog geklots hoor, dan zit er nog sealant in de band... Dat doe ik sinds ik een keer droog heb gestaan... :lol: En ik alsnog een biba moest monteren... Maar op mn mountainbike ververs ik sowieso elke 3 maanden wel, want dat geeft meer zekerheid met dichten. En eventuele gevormde kristallen in de band slurpen ook sealant op... (al ontstaan die kristallen vaak rondom vuiligheden of korrels van het een of ander).

Daarom zijn ventielen met uitneembare kern zijn wel het makkelijkst om sealant snel bij te vullen bij een band die droog staat....

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 01 mar 2015 21:10

Jac schreef:
Orlok schreef: Belangrijk: Controleer regelmatig of er nog voldoende - 30ml - latex in de band zit. Een kleine reparatie onderweg merk je niet altijd op, maar ook de latex zet zich als residu vast tegen de binnenkant van de band waardoor de hoeveelheid vloeibare latex langzaam verminderd.
@Oorlok , hoe kun je het makkelijkst controleren of er nog voldoende latex in zit?
Ik wip de band iedere 3 maanden aan 1 kant los. koekeloer even, en vul aan wanneer nodig.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6025
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 mar 2015 21:31

JoostG schreef:
Jac schreef:
Orlok schreef: Belangrijk: Controleer regelmatig of er nog voldoende - 30ml - latex in de band zit. Een kleine reparatie onderweg merk je niet altijd op, maar ook de latex zet zich als residu vast tegen de binnenkant van de band waardoor de hoeveelheid vloeibare latex langzaam verminderd.
@Oorlok , hoe kun je het makkelijkst controleren of er nog voldoende latex in zit?
Ik wip de band iedere 3 maanden aan 1 kant los. koekeloer even, en vul aan wanneer nodig.
Inderdaad, dat is de beste methode. Alleen doe ik het nu toch wel wat vaker dan eenmaal per 3 maanden. Hoe vaker je het doet hoe zekerder je bent, toch. Het is een kleine moeite als je het gewend bent te doen. :)
Zelf gebruik ik een plastic injectiespuit van 20ml of 50ml, welke ik van mijn dierenarts heb gekregen om de latex zowel eruit als erin - past ook in het ventiel - te spuiten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 01 mar 2015 22:28

Alle dank voor de antwoorden.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

JDW
Forum-lid
Berichten: 249
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 02 mar 2015 19:54

Wie heeft ervaring met tubeless banden en sealant in de bergen? Ik vrees namelijk dat bij snelle afdalingen de sealant door de middenpuntvliedende kracht op één plaats zou blijven hangen in de band, waardoor je de gevreesde speed wobble zou krijgen.

Ik had afgelopen weekend in de vlaamse ardennen bij ongeveer 60 km/u namelijk een gevoel van instabiliteit, maar weet niet of het aan de setup van de wielen lag (pacenti's van bikestarcomponents met latex en ultremo's) of aan het mindere wegdek...

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 02 mar 2015 20:18

Als je dat kan merken, zou je ook moet merken waar je ventiel zit. Bij veel wielen wordt er geen contra massa tegenover het ventiel geplaatst. Sowieso worden wielen alleen bij de profs gebalanceerd (geen idee of ze dat altijd doen, of dat dat alleen bij tijdritfietsen en baanfietsen wordt gedaan).
Maar er zijn maar weinig hobbyisten die hun wielen laten balanceren. Het kan te gek allemaal, maar ik heb gekker mee gemaakt in een hobby van modelraceautootjes waar banden ook werden uitgebalanceerd. Dus als hobbyisten het op hun fiets doen is het eigenlijk ook niet zo raar.

Je hebt gelijk dat het je dat zou kunnen merken, want in de auto voel je zoiets ook direct. Met vloeibare latex zou je er alleen last van hebben als het op een plek blijft liggen, maar het verplaatst zich heel makkelijk door je band, dus denk niet dat je het echt kan voelen. Het zal niet op een plek blijven liggen.

Op mijn mountainbike heb ik het nog nooit gevoeld, terwijl ik daar ook +80km/u mee heb gereden in Alpen over asphalt...

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 03 mar 2015 07:25

Alleen een gevoel van instabiliteit, of merkte je namelijk ook echt wat aan de wielen?
Ik heb in de bergen gereden met carbon clinchers en een tubeless set up en met Campa eurus met tubeless set up en heb in beide gevallen juist een heel zeker gevoel in afdalingen. Op mijn winterfiets heb ik ook de Pacenti's van superstarcomponents (en inmiddels ook op cyclocrosser) en die voelen ook erg stabiel.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 03 mar 2015 08:50

Afgelopen zomer heb ik daar met mijn DT Swiss Tricon wielen met Schwalbe Ultremo ZX banden (en met sealant) tijdens de vijf afdalingen van de Mont Ventoux, met snelheden die tot ruim boven de 70 km/u kwamen, helemaal niets van gemerkt hoor. Ook tijdens de vele kortere afdalingen die ik er mee gemaakt hebt, heb ik nooit enige last van instabiliteit ondervonden :) .
60 x Ventoux

Plaats reactie