Het grote schijfremmentopic
Klopt, er zijn geen "idiot-proof" fietsen, zombies krijgen alles kapot.
Maar met een butyl binnenbandje en fatsoenlijk velglint moet je het wel heel erg bont maken
om een probleem te krijgen met een alu velg , dan moet je op lange , steile afdalingen bewust permanent aan je remmen gaan hangen, mij is geen geval bekend dat iemand dat kapot kreeg.
Maar met een butyl binnenbandje en fatsoenlijk velglint moet je het wel heel erg bont maken
om een probleem te krijgen met een alu velg , dan moet je op lange , steile afdalingen bewust permanent aan je remmen gaan hangen, mij is geen geval bekend dat iemand dat kapot kreeg.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Eonderde, je kan jezelf over de kop remmen met een racefiets, terwijl je gewoon in het zadel of achter op het zadel zit. Het is dus pertinente onzin dat je met een velgrem niet genoeg remkracht hebt. Natuurlijk kan je situaties verzinnen waarin een velgrem een probleem wordt. Bijvoorbeeld carbon velgen icm een lange steile afdaling, dus hoge snelheid en een renner die niet kan dalen. Maar dat is echt de uitzondering en niet de regel en in die situaties is het materiaal niet het probleem maar de renner. Want diezelfde renner is ook in staat fading schijfremmen te krijgen, doordat hij te lang en te hard remt.
Wat jij doet is hetzelfde als de schijfrem fabrikanten doen, een probleem bij een oplossing zoeken.
Wat jij doet is hetzelfde als de schijfrem fabrikanten doen, een probleem bij een oplossing zoeken.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Daarom steekas, al is het nog even wachten tot er echt een standaard is voor de racefiets.Keezx schreef: De vorken worden ongunstig en a-symmetrisch belast en het alleen daardoor gecreerde gewichtsnadeel zal niet zomaar opgelost worden
Gewicht is niet zo'n issue.
160mm schijven hebben natuurlijk ook gewoon een groter koeloppervlak.eonderde schreef: Is warmte opslag een criterium bij de keuze tussen 140 en 160 mm schijven?
Als ik ga mountainbiken moet ik altijd slalommen tussen de gebroken carbon frames. Ik zet ook altijd een bril en stofkapje op tegen de carbon splinters.Keezx schreef: De krachten zijn inderdaad goed te berekenen maar het is de vraag of iedereen dat ook doet EN z'n frame ook zo aanpast dat het heel blijft, ik zou daar niet zomaar vergif op durven innemen....
Google op "broken carbon frame"en je ziet waar het mis kan gaan zelfs zonder de extra belasting van schijfremmen (waar nog maar beperkt ervaring mee is)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik heb het bewust niet over MTB's gehad , zo'n frame zal wat robuuster zijn en er is meer ervaring met de belasting door schijfremmen , er zit geen 300 gram vorkje in...
Uiteindelijk zal het best wel goed komen, maar mensen onderschatten de implicaties van sommige rigoreuze ingrepen en gaan daarom voortijdig hosanna roepen.
"In alle opzichten beter en ik zie geen nadelen....."het zal niet zonder slag of stoot gaan.
Uiteindelijk zal het best wel goed komen, maar mensen onderschatten de implicaties van sommige rigoreuze ingrepen en gaan daarom voortijdig hosanna roepen.
"In alle opzichten beter en ik zie geen nadelen....."het zal niet zonder slag of stoot gaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Of je doet wat anderen doen, ontkennen dat er een probleem is, terwijl er een oplossing is.Karl66 schreef:
Wat jij doet is hetzelfde als de schijfrem fabrikanten doen, een probleem bij een oplossing zoeken.
Ik heb in ieder geval verschillende (ernstige) ongelukken gezien met velgremmen het (vorige) jaar. Ik kies ervoor te erkennen dat er een oplosbaar probleem is
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Vooral betekent niet alleen maar, goed lezeneonderde schreef:Zie hier http://fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=1 ... 4#p1014787Fietsen?altijd schreef:Warmte is vooral bij carbon velgremmen een probleem, in de tour rijden ze niet met alu remrand.
Daar wordt het haarfijn uitgelegd. Ook bij een aluminium velg kan je problemen krijgen.
Wat voor ongelukken heb je gezien?
Maak joe woar
Ik heb nog nooit in 40 jaar een ongeluk gezien waar remmen een rol speelden, noch zelf ooit in de problemen geweest wegens de op mijn fiets aanwezige remmen.eonderde schreef:
Ik heb in ieder geval verschillende (ernstige) ongelukken gezien met velgremmen het (vorige) jaar. Ik kies ervoor te erkennen dat er een oplosbaar probleem is
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
eonderde schreef:Wie probeer je te overtuigen?
Heb je niet naar de tour de france gekeken? Of naar de olympische spelen? Of naar de giro?
Fiets jij eigenlijk wel eens buiten? Als het regent?
Bedoel je nu dat er vooral gevallen wordt doordat de profs nog niet met schijfremmen (mochten) rijden ?
Dan gaan we vanaf dit jaar niet veel valpartjien meer zien, al durf ik dit te betwijfelen.
Als je zo overtuigd pro schijfremmen bent, dan heb je ze ook nodig en zou ik niks anders meer overwegen en alle nadelen voor lief nemen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40224
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat hebben de valpartijen bij de OS te maken met welke remmen er op de fiets zitten?eonderde schreef:Wie probeer je te overtuigen?
Heb je niet naar de tour de france gekeken? Of naar de olympische spelen? Of naar de giro?
Fiets jij eigenlijk wel eens buiten? Als het regent?
Allebei 100% gebrek aan grip band-wegdek. Dus wie probeer je te overtuigen?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Maar welke valpartijen waren te voorkomen met schijfremmen?
Die van Kelderman is een goed voorbeeld maar voor de rest weet ik zo even geen.
In de regen remt het beter daar is weinig discussie over geweest geloof ik.
Die van Kelderman is een goed voorbeeld maar voor de rest weet ik zo even geen.
In de regen remt het beter daar is weinig discussie over geweest geloof ik.
Maak joe woar
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40224
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kelderman was een ordinaire stuurfout!
Less is bore