Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 14 feb 2014 17:01

Ik had het zeker een tijdje gehad met tubes, want als je veel lek rijdt in korte tijd dan baal je wel. Tubes rijden wel erg mooi, en nu ik twee paar tube wielen heb, kan ik makkelijker voorspannen en uitwisselen. De Lightweight wielen zijn clinchers, want clinchers zijn nu eenmaal makkelijker in gebruik bij lek rijden. Als de Bora's er in een full carbon clinchers waren geweest had ik daar wellicht wel voor gekozen, maar ik vind Bora's zo mooi dat ik ze ook wilde hebben als tubes. :-)
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Dolemieten
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:51

Dolemieten 14 feb 2014 17:12

De Bora's zien er heel mooi uit. Twijfel zelf tussen de 35mm remmen goed in de regen en 50mm voor de looks.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 14 feb 2014 17:16

ga er vanuit de de 35mm iets beter remmen dan de 50mm, maar in vergelijking met alu wielen remmen de 35mm ook niet echt geweldig in de regen. De 35mm zijn wel lichter en zeer geschikt als klimwielen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Dolemieten
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 18 okt 2013 08:51

Dolemieten 14 feb 2014 17:21

Dank voor je informatie remmen ze wel beter dan Lightweigts want die heb ik net verkocht. Wil weer eens wat anders.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 14 feb 2014 17:25

Durf ik je niet te zeggen. Ik ben geneigd te zeggen van wel want de Lightweight wielen hebben geen geprepareerde remrand, maar carbon en regen is nu eenmaal altijd minder dan alu.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 14 feb 2014 22:30

Bijna perfect maar een hoge velg hoort een 404 te zijn

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 14 feb 2014 22:59

sharkman113 schreef:Dat is ook het verschil dat in mijn hoofd opkomt als ik een pinarello vergelijk met iets anders. Zie het maar als een snelle mercedes (pinarello) in vergelijking met een Ferrari (bijv. Cervelo). De eerste straalt rust uit zonder langzaam aan te voelen de Cervelo reageert op elke stuurbeweging en je moet veel alerter blijven. Beide zijn goed echter is het maar net waar de persoonlijke voorkeur naar uitgaat (een slechte, schrikachtige daler is overigens tien keer beter af met de piina).
Nu heb ik zelf een Cervelo en een Dogma en heb ik iets andere maar vergelijkbare vierwiel bolides, eentje met vierwiel aandrijving en een S in de naam en eentje met de motor achterin, ( in de bovengenoemde Italiaanse vierwieler heb ik ook al eens mogen sturen en die vond ik slomer dan mijn, veel goedkopere, bolide) Ik zou zelf het vergelijk net omdraaien want mijn vierwiel aangedreven Duitser draait aan het stuur lichter de bocht in maar heeft moeite om een strakke lijn te volgen en die met de motor achterin volgt met iets zwaarder sturen perfect en zonder verstoring de lijn die ik in zet en die lijn kan ook veel scherper zijn.
En zo is het dus ook met de Dogma, kan heel krap draaien maar blijft altijd heel goed de koers volgen en de Cervelo voelt veel nerveuzer onafhankelijk ervan of je een scherpe bocht of een flauwe bocht maakt.

De Cervelo maakt wel helemaal zijn reputatie waar op slecht wegdek. Dan kun je heel goed door blijven trappen en bij de Dogma stuiter je soms van het wegdek af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 15 feb 2014 07:16

Best opmerkelijk dat je veel verschillende ervaringen leest ten aanzien van het comfort dat de Dogma geeft.
De 65.1 versie schijnt wel comfortabeler en levendiger te rijden dan de 60.1 Dogma, maar het zijn kleine nuances als je de testen mag geloven. Vergelijken met mijn Tarmac is de Dogma voelbaar comfortabeler, zonder daarbij sloom of slap te zijn. Integendeel. Ik denk ook dat de wielen en banden/bandenspanning heel veel uitmaken onder een fiets.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 15 feb 2014 09:40

Ik denk dat de diameter van banden het grote verschil maken. Mijn Canyon AL met 25mm banden komt verrassend dicht bij mijn Scott addict met 23mm banden.

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 15 feb 2014 11:25

materialist schreef:Ik denk dat de diameter van banden het grote verschil maken. Mijn Canyon AL met 25mm banden komt verrassend dicht bij mijn Scott addict met 23mm banden.
Dat denk ik ook. Mijn Canyon Ultimate Aluminium met 25mm bandjes rijdt comfortabeler dan mijn carbon Pinarello met 24mm bandjes :P

marcelgtt
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 15 jul 2008 23:10

marcelgtt 16 feb 2014 22:01

Is er hier iemand die ervaring heeft met 25mm bandjes op een Pinarello F4:13 en weet of dit past?
Gr Marcel

Pinnatje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2014 19:30

Pinnatje 18 feb 2014 19:39

Hallo forumets,

Ben hier nieuw en hoop om veel te leren op het forum. Ben ondertussen 55 jaar. Mijn fiets is aan vervanging toe en heb mijn oog laten vallen op een pinarello dogma 65.1 van 2013 ( wat een lange naam trouwens voor een fiets)

Omdat ik altijd zelf sleutel aan mijn fiets heb ik een paar vragenn voor ik de aankoop overweeg.

Interne kabelgeleiding loopt er dan in het frame zelf een geleider of dien je deze zelf te voorzien bij vervanging van de kabels. De fiets dat ik zou kopen is afgemonteerd met ultegra compact 6700. De bottom bracket is dat holowtech of press fit ? Misschien is dat laatste een domme vraag maar ik heb altijd gefietst met campagnolo.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden.

Plaats reactie