Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Tijdens Festive 500 nog iemand moeten helpen met Scope wielen en Schwalbe One Pro banden die lek was gereden.
Die kreeg zelfs zijn bandenlichters niet tussen de velg en de band, zo strak zat die combi.
Die kreeg zelfs zijn bandenlichters niet tussen de velg en de band, zo strak zat die combi.
Het zal vast en zeker zo zijn. Ik heb die ervaring totaal niet. Ja, de Pro One van mijn Zipps halen gaat ook niet zomaar (en gelukkig maar), maar het is geen onmogelijke opgave. Goed de band geheel in het velgbed leggen is wel een voorwaarde!
Ride bikes, not tanks!
Als ik zo om mij heen kijk hoe handig fietsmaatjes zijn met materiaal en techniek van de fiets is het triest gesteld. De meesten fietsen rond de 10k kilometer per jaar en koersen daar ook nog bij, maar met een band wisselen houdt het wel op. Wij zijn hier op het fietsforum echt wel een uitzondering (vandaar dat we hier ook bij elkaar komen). Ik kan mij voorstellen dat mensen zonder te weten hoe de techniek werkt in de problemen komen met tubeless. Het tubeless klaar maken van een wielset is wel even uitzoeken en dan moet je ook nog vooraf even een plan bedenken hoe je gebreken onderweg gaat aanpakken. Het is niet zo dat het rocket sience is, maar als je je er niet in verdiept (welke plug, etc) ga je jezelf niet kunnen redden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat had ik met een pirelli en Yishun velg. Zelf geklemd in de bankschroef kreeg ik hem niet los.scottpch64 schreef: ↑07 jan 2025 07:15 Tijdens Festive 500 nog iemand moeten helpen met Scope wielen en Schwalbe One Pro banden die lek was gereden.
Die kreeg zelfs zijn bandenlichters niet tussen de velg en de band, zo strak zat die combi.
Dus hookless kan prima vast blijven zitten Maar dit was wat overdreven.
Was nog een oude non tubelessband ook.
Zat ook maar 1 laag tape in. Ik trek altijd los een 12mm glasvezeltape over de spaakgaten en dan maar 1 laag dun tape over de velg.
Ik herken ook de klonten met notubes vloeistof, niet altijd, maar in mijn MTB banden regelmatig balletjes gezien bij demontage, die varieren in de grote van een paar millimeter tot een knikker.
Ik rijd tubeless voor de veiligheid in de bergen, maar als je daar nooit rijd zou ik lekker biba,s pakken. Wanneer rijd je nou lek met een racer en de moderne banden. Zeker omdat ik ook nog eens nooit in het nat rijd
Logisch toch, dat krijg ook ik niet voor mekaar. Je zal ten eerste altijd de band over het velgbed randje (bead hub) moeten duwen/trekken om te zorgen dat de band in zijn geheel in het verdiepte deel van de velg terecht komt alvorens te proberen er een bandenlichter ertussen te krijgen. Iemand die al eens eerdere een band heeft gemonteerd/gedemonteerd weet dat.scottpch64 schreef: ↑07 jan 2025 07:15 Tijdens Festive 500 nog iemand moeten helpen met Scope wielen en Schwalbe One Pro banden die lek was gereden.
Die kreeg zelfs zijn bandenlichters niet tussen de velg en de band, zo strak zat die combi.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk dat Scottpch64 bedoeld dat je de band niet eens naar het midden krijgt geduwd om er iets tussen te krijgen.
Tenminste zo bedoel ik het, laat ik andere geen woorden in de mond leggen
Het is echt moeilijk te begrijpen als je er zelf nooit mee in je hand hebt gestaan. Want bij mij ging de band er echt niet moeilijk op. Maar dus niet af.
Als je het mij twee jaar terug had gevraagd had ik ook gezegd, rijd maar langs trek ik hem er wel af.
Tenminste zo bedoel ik het, laat ik andere geen woorden in de mond leggen
Het is echt moeilijk te begrijpen als je er zelf nooit mee in je hand hebt gestaan. Want bij mij ging de band er echt niet moeilijk op. Maar dus niet af.
Als je het mij twee jaar terug had gevraagd had ik ook gezegd, rijd maar langs trek ik hem er wel af.
Die Schwalbe Pro One tubeless banden bij mij gaan moeilijk op mijn carbonwielen, vooral als ze nieuw zijn, daarna minder moeilijk. Eraf halen is een trucje wat je moet leren . . . . . . gewoon de band tussen twee handen en duimen over een afstand van ong. 30 cm beet te pakken en met de duimen naar het midden van de velg te duwen. Dat gaat niet makkelijk maar heb daarvoor geen 'bankschroef' nodig. Als de band eraf schiet, dus naar het midden van de velg toe, maakt het net zo'n knal als bij het ploppen van de band. Enfin, niet iedereen heeft natuurlijk voldoende kracht in de handen om dat te bewerkstellen.wasbeer2006 schreef: ↑07 jan 2025 10:06 Ik denk dat Scottpch64 bedoeld dat je de band niet eens naar het midden krijgt geduwd om er iets tussen te krijgen.
Tenminste zo bedoel ik het, laat ik andere geen woorden in de mond leggen
Het is echt moeilijk te begrijpen als je er zelf nooit mee in je hand hebt gestaan. Want bij mij ging de band er echt niet moeilijk op. Maar dus niet af.
Als je het mij twee jaar terug had gevraagd had ik ook gezegd, rijd maar langs trek ik hem er wel af.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Dat had ie eerst ook gedaan, alleerst een dynaplug erin, na 100m weer leeg, lekte langs de plug, toen met een samurai plug erbij.
Nog steeds lek. Toen maar besloten om een bb te plaatsen.
Had maar 1 patroon bij zich, die was dus gebruikt, kreeg toen de band niet van de velg, mijn bandenlichters maar gepakt en het handeltje overgenomen van hem.
Band eraf met mijn bandenlichters, binnenzijde band vol Muc off latex. gelukkig heb ik een doekje bij me in m'n gereedschapsbidon en band schoongemaakt. Vervolgens bb geplaatst, beetje lucht erin en buitenband weer met erg veel moeite terug op de velg.
Inmiddels ijskoude klauwen, was net boven 0gr, een van mijn patronen maar gepakt want meneer wilde met een handpompje de band oppompen.
Had 3 patronen bij me dus was zo gepiept en we konden weer verder, mijn handen zijn niet meer warm geworden...
Nog steeds lek. Toen maar besloten om een bb te plaatsen.
Had maar 1 patroon bij zich, die was dus gebruikt, kreeg toen de band niet van de velg, mijn bandenlichters maar gepakt en het handeltje overgenomen van hem.
Band eraf met mijn bandenlichters, binnenzijde band vol Muc off latex. gelukkig heb ik een doekje bij me in m'n gereedschapsbidon en band schoongemaakt. Vervolgens bb geplaatst, beetje lucht erin en buitenband weer met erg veel moeite terug op de velg.
Inmiddels ijskoude klauwen, was net boven 0gr, een van mijn patronen maar gepakt want meneer wilde met een handpompje de band oppompen.
Had 3 patronen bij me dus was zo gepiept en we konden weer verder, mijn handen zijn niet meer warm geworden...
-
- Forum-lid
- Berichten: 620
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Hij was blij dat ik voldoende spullen bij me had, zoals doekje en voldoende patronen en sterke handen, hij is notabene ex-eigenaar van grote fietswinkel, maar fatsoenlijk uitgerust zijn voor tubeless racewielen...ho maar...
Rijd je zelf niet lek, sta je te k#tten voor een ander omdat ie zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft.
Dan staan er 3 maatjes van hem te kijken en niks helpen, terwijl ik normaal niet met hem fiets en ook mijn maatje niet, maar dat wij dan de helpende hand toesteken...
Rijd je zelf niet lek, sta je te k#tten voor een ander omdat ie zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft.
Dan staan er 3 maatjes van hem te kijken en niks helpen, terwijl ik normaal niet met hem fiets en ook mijn maatje niet, maar dat wij dan de helpende hand toesteken...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13978
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@orlok, ik bewaar hem volgende keer, mag je het proberen. Ik had twee jaar terug ook gedacht dat het aan de techniek van iemand zou liggen.
Maar als ik hem in een bankschroef zet en ik probeer de velg zoveel mogelijk te draaien en de band schiet er niet af danligt dat niet aan techniek.
De band dus in de bankschoef niet het wiel de band dus klemmen en dan de velg proberen zo ver mogelijk te draaien. de band ging er niet af.
Doe je dat met een band die normaal klemt dan schiet ie meteen los als je hem klemt in de bandschroef.
Ik heb dat hetzelfde bij mensen die een band er niet op krijgen. Ik heb nog nooit een combo gehad waar het niet lukt.
Maar je zal er maar een hebben. Ook een conti 5000 tlr, geen enkel probleem met op de combo,s die ik hier heb gehad.
Maar als ik hem in een bankschroef zet en ik probeer de velg zoveel mogelijk te draaien en de band schiet er niet af danligt dat niet aan techniek.
De band dus in de bankschoef niet het wiel de band dus klemmen en dan de velg proberen zo ver mogelijk te draaien. de band ging er niet af.
Doe je dat met een band die normaal klemt dan schiet ie meteen los als je hem klemt in de bandschroef.
Ik heb dat hetzelfde bij mensen die een band er niet op krijgen. Ik heb nog nooit een combo gehad waar het niet lukt.
Maar je zal er maar een hebben. Ook een conti 5000 tlr, geen enkel probleem met op de combo,s die ik hier heb gehad.
Ik ga er ook een plasje over doen,pro one -light bicycle velg leg ik er met de hand op.
Ooit een 25mm band gehad kreeg ik er niet op wat ik ook probeerde,zelfde merk en type in 23mm legde ik er zo op.
Deze set had ik van Edwin (van fiets) overgenomen.
Ooit een 25mm band gehad kreeg ik er niet op wat ik ook probeerde,zelfde merk en type in 23mm legde ik er zo op.
Deze set had ik van Edwin (van fiets) overgenomen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Haha, waarschijnlijk kreeg Edwin die banden er ook niet op.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless