Specialized
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wat is dat sequentiele schakelen waar je op doelt havana?
Less is bore
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
volgens mij waar we het hier over hadden:daniel1975 schreef:Wat is dat sequentiele schakelen waar je op doelt havana?
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... e&start=24
'Dura-Ace Di2 now makes use of Shimano’s synchronised shifting technology. Formerly known as Synchro Shift and used successfully in the company’s XTR Di2 and XT Di2 mountain bike groupsets, the system can be set to control both derailleurs through the action of one shift lever.'
Sequentieel betekent feitelijk dat vooraan schakelen automatisch gaat. Zodra je van pak m beet 34x14 naar 34x13 schakelt shift het systeem vooraan naar het grote blad en zoekt er ook achter een passend kransje bij.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
moet je trouwens wel de juiste cassette ergens ingevoerd hebben vermoed ik
Och uiteindelijk ga je toch naar Campagnolo, en dat gaatje moet niet je kunt ook laden door een connector te maken onder de zadelpen, is meen ik een uitbreiding voor! Moet je wel je zadelpen even demonteren voor het laden.havana schreef:Ik heb Chorus overwogen, 1300 euro's exclusief crank via Mantel. Maar die is niet te updaten naar V3 en je zit met dat extra oplaadgat...
Laatst gewijzigd door csteenbe op 07 sep 2016 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
YFood !!!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hmm....weer niet of ik dat altijd zou willen.havana schreef:Sequentieel betekent feitelijk dat vooraan schakelen automatisch gaat. Zodra je van pak m beet 34x14 naar 34x13 schakelt shift het systeem vooraan naar het grote blad en zoekt er ook achter een passend kransje bij.
Mooie techniek, maar soms hoeft het niet perse. Bijv als je qua kruissnelheid net rond zo'n schakelpunt zit.
Wat ik wel mooi zou vinden is dat ie automatisch van achter gaat corrigeren als je vóór schakelt.
Less is bore
Je kan de Shimano synchro shift met een gratis te downloaden programma zo programmeren naar jouw specifieke wensen. Op mijn mtb heb ik bijvoorbeeld de programmatie zo ingesteld dat bij het schakelen naar het derde grootste tandwiel op de cassette de voorderailleur naar het kleine blad schakelt en de achterderailleur 2 kransjes kleiner gaat: allemaal bliksemsnel. Je hoeft bij de programmatie zelf ook niet te gaan rekenen welke overbrengingsverhoudingen je moet kiezen, na ingave van je voorbladcombinatie en cassettetype krijg je ook een schema met de overbrengingsverhoudingen. Wel zo makkelijk om te kiezen hoeveel stappen de AD moet doen bij het schakelen naar of van het gote blad vooraan.
Ook dat kan.daniel1975 schreef:Hmm....weer niet of ik dat altijd zou willen.havana schreef:Sequentieel betekent feitelijk dat vooraan schakelen automatisch gaat. Zodra je van pak m beet 34x14 naar 34x13 schakelt shift het systeem vooraan naar het grote blad en zoekt er ook achter een passend kransje bij.
Mooie techniek, maar soms hoeft het niet perse. Bijv als je qua kruissnelheid net rond zo'n schakelpunt zit.
Wat ik wel mooi zou vinden is dat ie automatisch van achter gaat corrigeren als je vóór schakelt.
Ik heb dat systeem een uurtje uitgeprobeerd op een Epic met XTR Di2, moet zeggen dat het best fijn werkte. Zodra hij achter op het lichtste verzet stond en je nog lichter schakelde ging hij naar het binnenblad. In het begin had ik het niet door en snapte ik er niks van
Voor het verloop is het misschien fijner dat hij dan ook een paar tandjes zwaarder pakt op het binnenblad, maar dat is dus in te stellen als ik het goed begrijp.
Overigens was het een vrij verwarrende dag aangezien ik op dezelfde dag ook nog met Di2, Etap en mechanisch 105 heb gereden. Op het laatst was ik de draad (letterlijk) kwijt.
Voor het verloop is het misschien fijner dat hij dan ook een paar tandjes zwaarder pakt op het binnenblad, maar dat is dus in te stellen als ik het goed begrijp.
Overigens was het een vrij verwarrende dag aangezien ik op dezelfde dag ook nog met Di2, Etap en mechanisch 105 heb gereden. Op het laatst was ik de draad (letterlijk) kwijt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zie net dat de nieuwe DA di2 pas voorjaar 2017 op de markt komt (10 mnd na aankondiging....) Is die nieuwe junctionbox al wel beschikbaar voor Ultegra dan?
Less is bore
Nee maar is te retrofitten.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40090
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Eps v3 is al wel beschikbaar
Less is bore