Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 02 jun 2024 21:48

Toch enkele strafpunten voor Scott de laatste dagen. Vandaag voor de 2e maal een rit in het water door een zakkende zadelpen op de nieuwe Addict Gravel van de vriendin. Kon ik weet een tijdritje van 20km plaatsen om de auto te halen. Eens thuis terug dezelfde truc gebruikt als bij mijn foil: enkele lagen haarlak en eens goed smeren met de carbon pasta. Meteen terug de fiets op voor een testrit in de buurt en het lijkt ok te zijn (maar dat was het na de eerste keer ook). Nog mensen met een addict rc/gravel die dit euvel hebben?

Lennart95vdk
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 mar 2024 23:06

Lennart95vdk 02 jun 2024 23:14

Deze Criterium du Dauphiné eens opletten waar team DSM-Firmenich PostNL mee rijdt, want er is gisteren een update van de UCI Approved frameset lijst gepubliceerd waar een nieuwe Scott Addict RC in staat:
ADDICT RC - HMX-SL ADDICT RC - HMX-SL ALL XXS - XL (7) 29.01.2024 SCOTT-ADHS SCOTT-ADHS
ADDICT RC - HMX ADDICT RC - HMX ALL XXS - XL (7) 29.01.2024 SCOTT-ADH SCOTT-ADH
ADDICT RC ADDICT RC ALL XXS - XL (7) 29.01.2024 SCOTT-ADRC SCOTT-ADRC

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27727
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jun 2024 07:44

SantaSCSI schreef: 02 jun 2024 21:48 Toch enkele strafpunten voor Scott de laatste dagen. Vandaag voor de 2e maal een rit in het water door een zakkende zadelpen op de nieuwe Addict Gravel van de vriendin. Kon ik weet een tijdritje van 20km plaatsen om de auto te halen. Eens thuis terug dezelfde truc gebruikt als bij mijn foil: enkele lagen haarlak en eens goed smeren met de carbon pasta. Meteen terug de fiets op voor een testrit in de buurt en het lijkt ok te zijn (maar dat was het na de eerste keer ook). Nog mensen met een addict rc/gravel die dit euvel hebben?
Bij mijn RC zit er een soort schuurpapier op de pen geplakt, daardoor zakt ie nooit. Bij jou niet? De haarlaktruc werkt over het algemeen prima trouwens.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12966
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jun 2024 09:13

Gezien de vorige foil exact gelijk is aan de addict.

Als ik de pen monteer dan doe ik de klem in het frame en geef deze een tik met de inbus zodat ie goed in het frame zit, dan draai ik hem vast op het juiste moment en rijd ik even een paar honderd meter in de straat door een paar kuilen en putten. Daarna kan ik heb vaak een halve of hele slag vaster zetten op hetzelfde moment. (Dat laatste kan je ook na 1 ritje even doen, maar ik merk dat twee kuilen voldoende is)

Zo zet ik al dit soort systemen vast, elk merk kan je na twee kuilen zomaar een halve slag tot slag aandraaien.
En gebruik geen morganblue montage pasta, die is te dik.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 04 jun 2024 10:28

havana schreef: 03 jun 2024 07:44 Bij mijn RC zit er een soort schuurpapier op de pen geplakt, daardoor zakt ie nooit. Bij jou niet? De haarlaktruc werkt over het algemeen prima trouwens.
Hm interessant. Dat zit dan vooraan op de pen waar die ruwe strook al op zit? Bij de eerste keer zijn we terug naar de FM gegaan (long story short: bij het vastzetten heb ik de carbon kraag kapot gedraaid omdat de klem scheef zat) en daar hadden ze het ook over schuurpapier als oplossing. Een andere oplossing die ze soms gebruiken is een laagje epoxy/zand op de pen spuiten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12966
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jun 2024 10:37

Ik denk dat Havana die ruwe strook bedoeld en niet apart nog eens schuurpapier.

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 07 jun 2024 14:08

Even wat anders: cyclonline voorspelt een nieuwe, 250 gram lichtere, iets duurdere Addict RC 2025, voor wat het waard is. Als hij daadwerkelijk een stuk lichter wordt blijf ik de Addict (RC) trouw. De laatste jaren zijn ze vooral duurder geworden en niet lichter, wat toch het unique selling point zou moeten zijn. Mijn HMF(!) Addict 2017 (performance geometrie, vanaf 2018 werd hij RC genoemd), weegt met schijven, Ultegra en alu Syncros wielen 8,1 volgens Scott, 8,4 met pedalen en bidonhouders. Met andere wielen, banden, zadel en nog wat kleine ingrepen heb ik dat teruggebracht naar 7,9 compleet, voor aanzienlijk minder geld dan ze tegenwoordig vragen. Daarom wilde ik eens elders gaan shoppen, maar dat stel ik dus nog even uit, in de hoop dat cyclonline gelijk heeft.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38423
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2024 15:02

Ik hoop vooral op een meer toegankelijke geometrie. Addicts zijn prachtig, maar veeeeel te lang.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12966
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2024 15:08

Dat valt echt wel mee hoor! ze zijn heel normaal, sterker veel korter vind je ze niet en dan heb ik het over dezelfde geo als de Foil
Dus de RC.

Qua gewicht moeten ze wel mee. De vraag is of het er beter wordt.
De addict is wel heel slank die mag best wat dikker. Ik vind het nu een soort geen vlees geen vis, geef mij de foil maar.
Veel meer een polderfiets voor de gemiddelde grote nederlander

Beam me up, Scotty
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38

Beam me up, Scotty 07 jun 2024 16:15

Een Foil vind ik nogal dik en pretentieus. Wie dat kan waarmaken heeft er een snel apparaat aan. Overigens vind ik een Addict RC eerder dik dan slank. Vlees nog vis klopt misschien wel, het is gewoon een allrounder en geen vinnige klimfiets. Maar Scott noemt ze wel lichtgewicht, terwijl ze aan de zware kant zijn. Dat ligt voor een deel aan de goedkope Syncros afmontage, maar ook aan het frame. Dat mag van mij meer Aethos, Supersix of Aurum. Dat is meer klassiek, met minder carbon en daardoor ook lichter. Wat ik wel enorm waardeer is de grote bracket stijfheid en strakke voorkant terwijl ze best comfort hebben. En lang zijn ze inderdaad niet, eigenlijk lopen ze precies in de pas met het gemiddelde. Ook qua rijden zijn ze nogal gemiddeld, mag van mij wel wat directer, zoals ze ooit waren.
Achteraf is elke fietstocht leuk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12966
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jun 2024 17:41

Ik snap dat ook niet iedereen de foil kan waarderen, maar ik vind het wel mooi.

Een Addict is niet lichter dan een foil en dat is natuurlijk raar. Niet dat 100 of 200 gram boeit, maar het klopt zeker marketing technisch niet.
Ik zou de addict ook eerder naar de Aethos brengen, Supersix is tegenwoordig ook erg ertussen in.

Syncros afmontage is zeker niet zwaar, als de de carbonnen spullen hebt, dat zit nagewogen op enkele grammen op hetzelfde gewicht als de spullenboel op een SL8. De zadelpen van de foil is iets lichter en dat compenseert het stuur van specialized weer.

Goed koop wat je mooi vind, al ben ik toch wel geschrokken van de verschillen qua rijden met de laatste serie van de Scott, Cannondale en Specialized. Ik vond er erg veel verschil in zitten. Is de een echt beter, nee, maar er zitten flinke verschillen in waardoor ik toch wel mijn voorkeur heb.

Hoe fijn ik mijn Cannondale MTB,s vind hoe "tam" ik een supersix vind.

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2845
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 08 jun 2024 09:22

Zoveel mensen zoveel wensen.

De addict rc blijf ik een heel mooi frame vinden. Vaak ook mooi gespoten.

Met mijn 1.92 ben ik geen fan van de meeste aero bikes. Die zien er in de grotere maten vaak erg lomp uit.

Hopelijk gaan er meer merken voor een allround fiets. Beetje alla specialized met zijn sl7/8. Gezien de prijs is deze dan weeer een no go.

Plaats reactie