Politiek
In de tuin hebben we bosaardbeien, daar kan weinig tegenop qua smaak. Is het alleen het licht, of ook de soort? Kan me voorstellend at verschillende rassen verschillende smaken hebben.
Niet zijken maar reiden !
- daniel1975
- Forum-lid HC
Rassen ook, maar soorten die ontwikkeld zijn om met minder energie toch vruchten te geven missen suikers. En suikers = smaak.
Less is bore
Ik heb het helemaal niet over jaar rond aardbeien, maar als voorjaarsfruit is er echt niets mis mee, behalve dan dat ze ik weet niet hoe lang goed moeten blijven en daardoor smaak verloren zijnklaastuin schreef: ↑25 mei 2024 10:27Waarom direct alles laten verdwijnen? De overheid kan daar toch keuzes in maken? Is het echt zo belangrijk dat we het hele jaar door NL aardbeien kunnen eten? Afgezet tegen de schaarse grond, energie en arbeidskrachten lijkt me de beschikbaarheid van aardbeien niet de hoogste prioriteit.
Alleen willen 'we' dat soort keuzes niet maken omdat de vrije markt een heilig dogma is waar niet aan getornd mag worden.
Fair enough, maar je had het over 'alles willen laten verdwijnen'. Ik stel daar tegenover dat een beetje meer regulering m.i. niet zo'n gek idee is. Maar aardbeien uit de volle grond zijn idd geen goed voorbeeld. Als die door het plukken te duur worden ga ik ze zelf wel plukken bij de biologische telerJans schreef: ↑25 mei 2024 15:39Ik heb het helemaal niet over jaar rond aardbeien, maar als voorjaarsfruit is er echt niets mis mee, behalve dan dat ze ik weet niet hoe lang goed moeten blijven en daardoor smaak verloren zijnklaastuin schreef: ↑25 mei 2024 10:27Waarom direct alles laten verdwijnen? De overheid kan daar toch keuzes in maken? Is het echt zo belangrijk dat we het hele jaar door NL aardbeien kunnen eten? Afgezet tegen de schaarse grond, energie en arbeidskrachten lijkt me de beschikbaarheid van aardbeien niet de hoogste prioriteit.
Alleen willen 'we' dat soort keuzes niet maken omdat de vrije markt een heilig dogma is waar niet aan getornd mag worden.
- Enzzo
- Forum-lid HC
Welke idioot gaat er aardbeien in de winter willen eten?!
Als er één van de geneugten van de lente is dan is het wel die eerste verse aardbei, bij ons ook uit eigen tuin maar soms ook uit de supermarkt als het voorjaar tegen zit.
En bosaardbeien zijn inderdaad heerlijk. Gelukkig heel veel hier in de bossen en het zoeken en plukken geeft ook veel voldoening. (Wel altijd goed wassen ivm vossen en herten urine waar een dodelijke bacterie in kan zitten)
Als er één van de geneugten van de lente is dan is het wel die eerste verse aardbei, bij ons ook uit eigen tuin maar soms ook uit de supermarkt als het voorjaar tegen zit.
En bosaardbeien zijn inderdaad heerlijk. Gelukkig heel veel hier in de bossen en het zoeken en plukken geeft ook veel voldoening. (Wel altijd goed wassen ivm vossen en herten urine waar een dodelijke bacterie in kan zitten)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Dat laatste geldt ook voor bramen. Niet de laag bij de grond hangende plukken.Enzzo schreef: ↑25 mei 2024 17:57 Welke idioot gaat er aardbeien in de winter willen eten?!
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
- Enzzo
- Forum-lid HC
Hahaha, ja laaghangend fruit plukken… vertel dat maar aan de Boer-Braam-Brandnetel partijJPAR schreef: ↑25 mei 2024 18:43Dat laatste geldt ook voor bramen. Niet de laag bij de grond hangende plukken.Enzzo schreef: ↑25 mei 2024 17:57 Welke idioot gaat er aardbeien in de winter willen eten?!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Sorry, maar ik schrijf toch niet dat ik alles wil laten verdwijnen? Ik vraag toch waarom alles willen laten verdwijnen? Maar goed als ik het duidelijker moet zeggen: "geen koude grond aardbeien in het voorjaar laten verdwijnen".klaastuin schreef: ↑25 mei 2024 17:21Fair enough, maar je had het over 'alles willen laten verdwijnen'. Ik stel daar tegenover dat een beetje meer regulering m.i. niet zo'n gek idee is. Maar aardbeien uit de volle grond zijn idd geen goed voorbeeld. Als die door het plukken te duur worden ga ik ze zelf wel plukken bij de biologische telerJans schreef: ↑25 mei 2024 15:39Ik heb het helemaal niet over jaar rond aardbeien, maar als voorjaarsfruit is er echt niets mis mee, behalve dan dat ze ik weet niet hoe lang goed moeten blijven en daardoor smaak verloren zijnklaastuin schreef: ↑25 mei 2024 10:27
Waarom direct alles laten verdwijnen? De overheid kan daar toch keuzes in maken? Is het echt zo belangrijk dat we het hele jaar door NL aardbeien kunnen eten? Afgezet tegen de schaarse grond, energie en arbeidskrachten lijkt me de beschikbaarheid van aardbeien niet de hoogste prioriteit.
@Jans: het is geen persoonlijke aanval hè. Ik formuleer alleen wat gedachten naar aanleiding van iets wat jij zei.
Ik vind de vraag 'Waarom alles laten verdwijnen?' een interessante. Zijn er dan mensen die alles willen laten verdwijnen? En wat is precies de 'angst' (tussen aanhalingstekens hè) voor dat laten verdwijnen? Mag er dan niets verdwijnen? Eerder in dit topic wilde je (terecht) niet dat de overheid ging voorschrijven welke fiets we moeten kopen. Daar lijkt een afkeer tegen overheidsingrijpen achter te zitten. Daar moest ik bij de vraag over alles laten verdwijnen ook weer aan denken. Blijkbaar is keuzevrijheid voor jou belangrijk. Voor mij ook. Maar is die keuzevrijheid dan leidend of mag de overheid ook andere zaken meewegen?
Nogmaals: geen persoonlijke kritiek, maar vragen die bij mij opkomen door een vraag die je stelde. En ms zoek ik er wel veel meer achter dan je ooit bedoelde. Kan gebeuren.
Ik vind de vraag 'Waarom alles laten verdwijnen?' een interessante. Zijn er dan mensen die alles willen laten verdwijnen? En wat is precies de 'angst' (tussen aanhalingstekens hè) voor dat laten verdwijnen? Mag er dan niets verdwijnen? Eerder in dit topic wilde je (terecht) niet dat de overheid ging voorschrijven welke fiets we moeten kopen. Daar lijkt een afkeer tegen overheidsingrijpen achter te zitten. Daar moest ik bij de vraag over alles laten verdwijnen ook weer aan denken. Blijkbaar is keuzevrijheid voor jou belangrijk. Voor mij ook. Maar is die keuzevrijheid dan leidend of mag de overheid ook andere zaken meewegen?
Nogmaals: geen persoonlijke kritiek, maar vragen die bij mij opkomen door een vraag die je stelde. En ms zoek ik er wel veel meer achter dan je ooit bedoelde. Kan gebeuren.
Dat laatste dus. Je kunt, terug naar de aardbeien, toch zonder problemen ( ja zoals bij alle teelten worden er bestrijdingsmiddelen gebruikt) aardbeien kweken in het voorjaar? Niets mis mee toch? Wij hebben zelf wat in de tuin staan,maar we weten nu dat ook fruitbomen meer "verzorging" nodig hebben om fruit voor de consument te leveren, dan we ooit gerealiseerd hadden.