Aero . (en bij bouwen kun je mooi zien of een spaak tordeert of niet)
Het grote domme vragen topic
Ontopic:
Kun je een auto - met lane assist aan - met, pak ' m beet, 100km/u over een klaverblad o.i.d. heen laten sturen over de snelweg? Of uberhaupt willekeurige bochten op snelheid nemen met de handjes los?
Kun je een auto - met lane assist aan - met, pak ' m beet, 100km/u over een klaverblad o.i.d. heen laten sturen over de snelweg? Of uberhaupt willekeurige bochten op snelheid nemen met de handjes los?
Ik zou zeggen probeer het eens uit met jouw Tesla.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40581
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Verschil per merk en uitvoering.
Sommige autopilots wel, maar zeker niet allemaal.
Sommige autopilots wel, maar zeker niet allemaal.
Less is bore
Aero is voor de recreant natuurlijk totaal niet relevant.
En als je geen wielen bouwt levert het ook geen voordeel op.
Courir c'est mourir un peu
Hoezo on topic?
Dit is niet het auto draadje!
Courir c'est mourir un peu
Ik vond dit wel een domme vraag...
Nee, dat bedoel ik niet. Alleen een tubeless liner, zeg maar een stuk butyl rubber aan de binnenkant van het karkas gevulcaniseerd, dus zonder smurry. Een lekke band wordt dan niet direct gedicht maar hoe zelden rijden we lek? In het geval dat het je treft heb je toch nog altijd de optie om een biba te plaatsen.Daar bedoel je mee dat als je in het loopvlak van een autoband een spijker slaat en er weer uit trekt de band zich zelf dicht.?
...
Op het wiel is de grootste winst te boeken qua aërodynamica. De spaken aan de bovenkant van het wiel gaan bijna 2x zo snel als de fietser tegen de rijrichting in door de wind.
Minder spaken, kortere spaken (hoge velg) en aero spaken helpen allemaal mee.
Al zou het effect van aero spaken minimaal zijn, het is makkelijker bouwen en repareren, nauwelijks duurder en er zijn eigenlijk geen nadelen (lichaamsdelen tussen de spaken steken is ook bij ronde spaken geen aanrader).
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13968
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Inderdaad, maar reken op geen enkele op dit moment.daniel1975 schreef: ↑02 jan 2025 10:21 Verschil per merk en uitvoering.
Sommige autopilots wel, maar zeker niet allemaal.
Volvo, Mercedes en BMW iig niet in elke bocht.
Een fly over pakken ze wel, maar echt een afrit hangt af van hoe scherp het is.
Hoogte verschil gaat ook wel eens mis. Bij Maassluis zit een rare hobbel en een bocht voor de afrit, dat trekt mijn Volvo niet.
Ook logisch want hij kan dat niet zien.
Full auto drive van tesla is nog steeds niet beschikbaar. De beste die ze nu kunnen leveren doet wel heel veel heel goed.