Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13969
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
02 jan 2025 11:58
synapse schreef: ↑02 jan 2025 11:03
pino schreef: ↑02 jan 2025 09:43
synapse schreef: ↑02 jan 2025 09:41
Waar zijn in hemelsnaam platte spaken goed voor (als je niet op automutilatie uit bent)?
Aero
. (en bij bouwen kun je mooi zien of een spaak tordeert of niet)
Aero is voor de recreant natuurlijk totaal niet relevant.
En als je geen wielen bouwt levert het ook geen voordeel op.
Aero is zo,n beetje het enige wat relevant is voor een recreant, in totaal dan.
Of een platte spaak veel scheelt is een andere discussie.
-
scottpch64
- Forum-lid
- Berichten: 614
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
scottpch64
02 jan 2025 12:09
Stijver wiel ook met platte spaken.
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
02 jan 2025 12:16
scottpch64 schreef: ↑02 jan 2025 12:09
Stijver wiel ook met platte spaken.
vertel.. waarom?
Niet zijken maar reiden !
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40584
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
02 jan 2025 13:00
wasbeer2006 schreef: ↑02 jan 2025 11:56
Full auto drive van tesla is nog steeds niet beschikbaar. De beste die ze nu kunnen leveren doet wel heel veel heel goed.
Kan zijn, maar Musk zal never ever ever 1 cent aan mij verdienen.
Less is bore
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17035
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
02 jan 2025 13:05
pino schreef: ↑02 jan 2025 12:16
scottpch64 schreef: ↑02 jan 2025 12:09
Stijver wiel ook met platte spaken.
vertel.. waarom?
Een bewerkte stalen spaak (in dit geval plat gewalst) is sterker dan een onbewerkte, geknipt uit ronde draad. Of je dan ook een stijver wiel kunt bouwen, met hogere spaakspanning, laat ik aan de experts over.
Campagnolo Ultra Dork
-
Crimby
- Forum-lid
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00
Crimby
02 jan 2025 13:38
Hoe maken jullie je (mooi weer) racefiets schoon en droog?
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
- Berichten: 17035
- Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43
Ernie C.
02 jan 2025 14:03
Af en toe een stofdoek erover.
Campagnolo Ultra Dork
-
synapse
- Forum-lid
- Berichten: 1297
- Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51
synapse
02 jan 2025 15:05
Ernie C. schreef: ↑02 jan 2025 11:45
synapse schreef: ↑02 jan 2025 11:03
pino schreef: ↑02 jan 2025 09:43
Aero
. (en bij bouwen kun je mooi zien of een spaak tordeert of niet)
Aero is voor de recreant natuurlijk totaal niet relevant.
En als je geen wielen bouwt levert het ook geen voordeel op.
Op het wiel is de grootste winst te boeken qua aërodynamica. De spaken aan de bovenkant van het wiel gaan bijna 2x zo snel als de fietser tegen de rijrichting in door de wind.
Minder spaken, kortere spaken (hoge velg) en aero spaken helpen allemaal mee.
Al zou het effect van aero spaken minimaal zijn, het is makkelijker bouwen en repareren, nauwelijks duurder en er zijn eigenlijk geen nadelen (lichaamsdelen tussen de spaken steken is ook bij ronde spaken geen aanrader).
De vraag (en mijn frustratie) komt voort uit het meermalen verwonden van mijn hand doordat de pompkop lastig loskomt van het ventiel; lukt het dan wel, dan schaaf of snij ik mij
Courir c'est mourir un peu
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
02 jan 2025 15:07
Ernie C. schreef: ↑02 jan 2025 13:05
pino schreef: ↑02 jan 2025 12:16
scottpch64 schreef: ↑02 jan 2025 12:09
Stijver wiel ook met platte spaken.
vertel.. waarom?
Een bewerkte stalen spaak (in dit geval plat gewalst) is sterker dan een onbewerkte, geknipt uit ronde draad. Of je dan ook een stijver wiel kunt bouwen, met hogere spaakspanning, laat ik aan de experts over.
Ronde spaken zijn ook gewalst. Voor de stijfheid zou elasticiteit (rek) wat uit kunnen maken en daar zit ook geen verschil in.
Niet zijken maar reiden !
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
02 jan 2025 15:57
synapse schreef: ↑02 jan 2025 15:05
Ernie C. schreef: ↑02 jan 2025 11:45
synapse schreef: ↑02 jan 2025 11:03
Aero is voor de recreant natuurlijk totaal niet relevant.
En als je geen wielen bouwt levert het ook geen voordeel op.
Op het wiel is de grootste winst te boeken qua aërodynamica. De spaken aan de bovenkant van het wiel gaan bijna 2x zo snel als de fietser tegen de rijrichting in door de wind.
Minder spaken, kortere spaken (hoge velg) en aero spaken helpen allemaal mee.
Al zou het effect van aero spaken minimaal zijn, het is makkelijker bouwen en repareren, nauwelijks duurder en er zijn eigenlijk geen nadelen (lichaamsdelen tussen de spaken steken is ook bij ronde spaken geen aanrader).
De vraag (en mijn frustratie) komt voort uit het meermalen verwonden van mijn hand doordat de pompkop lastig loskomt van het ventiel; lukt het dan wel, dan schaaf of snij ik mij
Dan moet je gewoon aan Sinterklaas of voor je verjaardag een paar snijbestendige handschoenen vragen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40584
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
02 jan 2025 17:19
Crimby schreef: ↑02 jan 2025 13:38
Hoe maken jullie je (
mooi weer) racefiets schoon en droog?
Dam’n, zou willen dat ik daar weer eens over na moest gaan denken
Less is bore
-
pino
- Forum-lid HC
- Berichten: 4471
- Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
- Locatie: Apendorp NL
pino
02 jan 2025 17:40
Bij mooi weer is het voornaamste werk het verwijderen van zoete meuk van de sportvoeding. Dat gaat het beste met een vochtig doekje.
Niet zijken maar reiden !