die Tauropas op dag 3, als je afdaalt is dat inderdaad een rotweg. Daarom dat ik die liever bergop ging, voelt net iets veiliger aan.lochtejans schreef:Hierbij ook mijn ervaringen op Gran Canaria eind januari. Ik fiets nu zo'n anderhalf jaar en verder dan omgeving Nijmegen, Zuid-Limburg, Ardennen en de Eiffel ben ik niet geweest, met uitzondering van de beklimming van de Ventoux in 2009. De kennismaking met de bergen in Gran Canaria was geweldig en smaakt naar meer!
Bij Free Motion in Playa del Ingles voor 4 dagen een mooie Cannondale Synapse Ultegra gehuurd, m'n Garmin 1000 erop en gaan met dat ding.
Dag 1 - Monte Leon
Vanaf Free Motion richting Ayagaures gefietst (per ongeluk pas net buiten Playa del Ingles de Garmin aangezet). Bij het stuwmeer even gestopt voor een foto. Het was warm en erg droog en dat was wel te zien aan het stuwmeer en riviertje. Daarna doorgefietst naar de top Pedro Gonzales, een korte maar toch een best lastig klim met een maar paar steile stukken zo de eerste dag. Boven even genoten van het uitzicht, foto gemaakt, wat gedronken (het was boven in de zon zo'n 25 graden) en weer door. De afdaling samen met een andere renner gedaan. Nog een rondje El Salobre, Sonnenland en Masplomas (vuurtoren) gedaan en terug naar onze Bungalow in Playa Del Ingles. Totaal ongeveer 46km en 800hm.
Dag 2 - Soria
Vanuit Playa langs de kust richting Arguineguín gefietst, onderweg al een aantal leuke klimmetjes gehad en veel fietsers onderweg. Het begon al redelijk hard te waaien maar daar zou ik later pas last van hebben. Hier het dal in ingegaan richting Las Filipinas, een lang stuk vals plat omhoog. Nog snel een reepje en foto en toen aan de beklimming begonnen. Wat een mooie klim met veel haarspeldbochten en prachtige uitzichtpunten. Ik kon een lekker tempo fietsen en veel renners kunnen inhalen (goed voor het moraal). Ongeveer op 2/3de van de klim werd ik ingehaald door m'n vriendin en schoonouders met de auto. Na een paar aanmoedigingen en een aantal actiefoto's verder, was ik boven. Hier een colaatje gedronken en m'n bidon bijgevuld. Daarna dezelfde weg weer terug. M'n vriendin en schoonouders hebben in de afdaling nog een paar mooie actiefoto's en filmpjes gemaakt. In het dal richting de kust kreeg ik langzaam maar zeker de wind volop m'n plaat. Langs de kustweg ook volle bak wind tegen en dan is alleen fietsen minder leuk. Toch volle bak naar huis gefietst, achteraf niet zo verstandig. Een kleine 70km gefietst met ruim 1000hm.
Dag 3 - Tauropass
Vandaag weer dezelfde kustweg richting Arguineguín op de planning. Besloten om een stuk rustiger te beginnen en op reserve te fietsen. Vanuit hieruit door naar Puerto de Mogán. Onderweg nog even met een paar Noren gefietst maar deze laten gaan omdat het net iets te hard ging. Vlak voor Puerto de Mogán nog een paar flinke klimmetjes gehad met een paar mooie uitzichtpunten. Had met m'n vriendin en schoonouders afgesproken om elkaar te meeten bij de molen van Mogan. Hier even gestopt om wat te drinken, te eten en de bidons te vullen. Niet veel later de klim naar de Tauropass. Op een gegeven moment draai je rechtsaf de klim op en krijg je meteen een steil stuk voor kiezen. Een mooi ritme gevonden en naar boven. Ik vond de klim naar Soria al mooi maar deze is nog veel mooier! Prachtig uitzicht, mooie slingerweg, dennenbomen, super asfalt en weinig verkeer! Onderweg besloten om toch maar even 2 keer te stoppen voor een paar foto's ondanks dat ik in een lekker ritme zat. Na de top even op een muurtje gezeten en genoten van de uitzichten en het lekkere weer. Daarna een km of drie afdalen naar Soria op superslecht asfalt en scherpe bochten. Hier had ik het even niet breed aangezien een auto mij ook nog eens over het hoofd zag. Vervolgens dezelfde route terug als op dag 2. Besloten om een stuk rustiger terug te rijden naar Playa Del Ingles, begon de dagen ook wel langzaam te voelen en wind was weer stevig. Totaal 87km en 1500hm.
Dag 4 - Pico de Las Nieves tot San Bartolomé de Tirajana
Laatste dag van de ronde van Gran Canaria. Vooraf in Nederland wilde ik natuurlijk ook de Pico volledig fietsen maar na een paar zware dagen had ik dit uit m'n hoofd gezet. Vanuit Playa is het eigenlijk al meteen klimmen, in het begin nog even bij een groep Noren aangehaakt, ze daarna moeten laten gaan. Onderweg toch nog een aantal renners ingehaald. Ik voelde me bij Mirador de Fataga nog redelijk fris en besloten om maar verder te fietsen.Bij Fataga een reepje en een gelletje gepakt en weer verder gefietst. Vervolgens stond de mooie klim naar San Bartolomé de Tirajana op het programma. Daar besloten om via St. Lucia terug te fietsen. Daar op een terrasje nog een colaatje meegepikt en vervolgens met een Spaanse groep (10 man) de afdaling gefietst. Vervolgens langs de kust alleen verder met eindelijk de wind in de rug. Totaal 68km en ruim 1300hm.
Het waren 4 fantastische dagen! Ik kom in de toekomst hier zeker terug maar dan las ik tussendoor wel een rustdag in zodat ik de Pico wel volledig kan fietsen
Als het goed zijn de foto's in Strava te bekijken.
hoe ligt het wegdek van die route op je laatste dag, als je aan de afdaling begint?
mooi verslag trouwens! doet me met veel plezier terugblikken op m'n eigen reis. wat zijn we toch gelukzakken.