Alles over vakanties op én met de fiets

Standplaats: Gran Canaria (Spanje)

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 17 mar 2016 23:34

lochtejans schreef:Hierbij ook mijn ervaringen op Gran Canaria eind januari. Ik fiets nu zo'n anderhalf jaar en verder dan omgeving Nijmegen, Zuid-Limburg, Ardennen en de Eiffel ben ik niet geweest, met uitzondering van de beklimming van de Ventoux in 2009. De kennismaking met de bergen in Gran Canaria was geweldig en smaakt naar meer! :like:

Bij Free Motion in Playa del Ingles voor 4 dagen een mooie Cannondale Synapse Ultegra gehuurd, m'n Garmin 1000 erop en gaan met dat ding.

Dag 1 - Monte Leon
Vanaf Free Motion richting Ayagaures gefietst (per ongeluk pas net buiten Playa del Ingles de Garmin aangezet). Bij het stuwmeer even gestopt voor een foto. Het was warm en erg droog en dat was wel te zien aan het stuwmeer en riviertje. Daarna doorgefietst naar de top Pedro Gonzales, een korte maar toch een best lastig klim met een maar paar steile stukken zo de eerste dag. Boven even genoten van het uitzicht, foto gemaakt, wat gedronken (het was boven in de zon zo'n 25 graden) en weer door. De afdaling samen met een andere renner gedaan. Nog een rondje El Salobre, Sonnenland en Masplomas (vuurtoren) gedaan en terug naar onze Bungalow in Playa Del Ingles. Totaal ongeveer 46km en 800hm.

Dag 2 - Soria
Vanuit Playa langs de kust richting Arguineguín gefietst, onderweg al een aantal leuke klimmetjes gehad en veel fietsers onderweg. Het begon al redelijk hard te waaien maar daar zou ik later pas last van hebben. Hier het dal in ingegaan richting Las Filipinas, een lang stuk vals plat omhoog. Nog snel een reepje en foto en toen aan de beklimming begonnen. Wat een mooie klim met veel haarspeldbochten en prachtige uitzichtpunten. Ik kon een lekker tempo fietsen en veel renners kunnen inhalen (goed voor het moraal). Ongeveer op 2/3de van de klim werd ik ingehaald door m'n vriendin en schoonouders met de auto. Na een paar aanmoedigingen en een aantal actiefoto's verder, was ik boven. Hier een colaatje gedronken en m'n bidon bijgevuld. Daarna dezelfde weg weer terug. M'n vriendin en schoonouders hebben in de afdaling nog een paar mooie actiefoto's en filmpjes gemaakt. In het dal richting de kust kreeg ik langzaam maar zeker de wind volop m'n plaat. Langs de kustweg ook volle bak wind tegen en dan is alleen fietsen minder leuk. Toch volle bak naar huis gefietst, achteraf niet zo verstandig. Een kleine 70km gefietst met ruim 1000hm.

Dag 3 - Tauropass
Vandaag weer dezelfde kustweg richting Arguineguín op de planning. Besloten om een stuk rustiger te beginnen en op reserve te fietsen. Vanuit hieruit door naar Puerto de Mogán. Onderweg nog even met een paar Noren gefietst maar deze laten gaan omdat het net iets te hard ging. Vlak voor Puerto de Mogán nog een paar flinke klimmetjes gehad met een paar mooie uitzichtpunten. Had met m'n vriendin en schoonouders afgesproken om elkaar te meeten bij de molen van Mogan. Hier even gestopt om wat te drinken, te eten en de bidons te vullen. Niet veel later de klim naar de Tauropass. Op een gegeven moment draai je rechtsaf de klim op en krijg je meteen een steil stuk voor kiezen. Een mooi ritme gevonden en naar boven. Ik vond de klim naar Soria al mooi maar deze is nog veel mooier! Prachtig uitzicht, mooie slingerweg, dennenbomen, super asfalt en weinig verkeer! Onderweg besloten om toch maar even 2 keer te stoppen voor een paar foto's ondanks dat ik in een lekker ritme zat. Na de top even op een muurtje gezeten en genoten van de uitzichten en het lekkere weer. Daarna een km of drie afdalen naar Soria op superslecht asfalt en scherpe bochten. Hier had ik het even niet breed aangezien een auto mij ook nog eens over het hoofd zag. Vervolgens dezelfde route terug als op dag 2. Besloten om een stuk rustiger terug te rijden naar Playa Del Ingles, begon de dagen ook wel langzaam te voelen en wind was weer stevig. Totaal 87km en 1500hm.

Dag 4 - Pico de Las Nieves tot San Bartolomé de Tirajana
Laatste dag van de ronde van Gran Canaria. Vooraf in Nederland wilde ik natuurlijk ook de Pico volledig fietsen maar na een paar zware dagen had ik dit uit m'n hoofd gezet. Vanuit Playa is het eigenlijk al meteen klimmen, in het begin nog even bij een groep Noren aangehaakt, ze daarna moeten laten gaan. Onderweg toch nog een aantal renners ingehaald. Ik voelde me bij Mirador de Fataga nog redelijk fris en besloten om maar verder te fietsen.Bij Fataga een reepje en een gelletje gepakt en weer verder gefietst. Vervolgens stond de mooie klim naar San Bartolomé de Tirajana op het programma. Daar besloten om via St. Lucia terug te fietsen. Daar op een terrasje nog een colaatje meegepikt en vervolgens met een Spaanse groep (10 man) de afdaling gefietst. Vervolgens langs de kust alleen verder met eindelijk de wind in de rug. Totaal 68km en ruim 1300hm.

Het waren 4 fantastische dagen! :) Ik kom in de toekomst hier zeker terug maar dan las ik tussendoor wel een rustdag in zodat ik de Pico wel volledig kan fietsen 8-)
Als het goed zijn de foto's in Strava te bekijken.
die Tauropas op dag 3, als je afdaalt is dat inderdaad een rotweg. Daarom dat ik die liever bergop ging, voelt net iets veiliger aan.

hoe ligt het wegdek van die route op je laatste dag, als je aan de afdaling begint?

mooi verslag trouwens! doet me met veel plezier terugblikken op m'n eigen reis. wat zijn we toch gelukzakken. :winkthumb:

lochtejans
Forum-lid

lochtejans 21 mar 2016 16:33

Dat lag er perfect bij. Volgens mij hebben ze het stuk van San Bartolome de Tirajana naar Santa Lucia nog niet zo heel lang geleden opnieuw geasfalteerd.

Remco123
Forum-lid

Remco123 23 mar 2016 20:42

Vandaag met Free Motion een mooie tocht gemaakt vanuit Playa del Ingles. Het plan was om naar het hoogste punt te gaan van Gran Canaria, maar dat ging niet door vanwege het slechte weer op de top. Verder was het weer trouwens prima, zo'n 22 graden en een heerlijk zonnetje.

Genoten van de mooie passen, de natuur, en de fantastische vergezichten. De organisatie door Free Motion was ook prima.

https://www.strava.com/activities/524633868

Mieska
Forum-lid

Mieska 30 mar 2016 12:38

Vorige week een heerlijke week op Gran Canaria gehad. Echt een walhalla voor de echte klimgeit.
Prachtige wegen met goed asfalt, klimmen voor alle niveau's. Eigen fiets meegenomen. Echt top.
6 dagen gefietst en totaal ruim 600km weggetrapt.
Een paar mooie ritten die wij hebben gedaan.
https://www.strava.com/activities/528291344
https://www.strava.com/activities/528291314

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 11 apr 2016 08:24

Die tweede Strava-rit, na La Aldea de San Nicolas, vond je dat ook niet zo een dood, verlaten stuk waar je jezelf keihard moet motiveren? Daar bij dat stuwmeer heb ik wel niet die baan in noordelijke richting gereden. Ligt die minder kapotgereden dan het eerste stuk?
Mieska schreef:Vorige week een heerlijke week op Gran Canaria gehad. Echt een walhalla voor de echte klimgeit.
Prachtige wegen met goed asfalt, klimmen voor alle niveau's. Eigen fiets meegenomen. Echt top.
6 dagen gefietst en totaal ruim 600km weggetrapt.
Een paar mooie ritten die wij hebben gedaan.
https://www.strava.com/activities/528291344
https://www.strava.com/activities/528291314

Mieska
Forum-lid

Mieska 14 apr 2016 11:17

Het was wel even afzien daar, vooral omdat we door ons water heen waren, we hadden moeten bijvullen in La Aldea de San Nicolas, maar ik vond het wel prachtig door die vallei heen, amper toeristen, af en toe een pittig klimmetje bij die stuwmeren maar al met al goed te doen. Alleen inderdaad veel stukken slecht asfalt, daar kom je moeilijk in je ritme. Maar de omgeving maakte echt een hoop goed.

[quote="xml"]Die tweede Strava-rit, na La Aldea de San Nicolas, vond je dat ook niet zo een dood, verlaten stuk waar je jezelf keihard moet motiveren? Daar bij dat stuwmeer heb ik wel niet die baan in noordelijke richting gereden. Ligt die minder kapotgereden dan het eerste stuk?

Snoepdogg
Forum-lid

Snoepdogg 23 aug 2016 21:07

Ik vertrek 14 september voor 10 dagen naar GC. De vriendin aan het zwembad en ik gaan fietsen is het plan ;-). Heb al enkele ideeën welke routes ik ga doen enzo...

Het enige waar ik nog schrik van heb is dat ik onvoldoende drank bij zal hebben onderweg. Zijn er voldoende winkels aanwezig in de bergdorpjes, die dan ook nog heel de dag door open zijn? In Frankrijk bijvoorbeeld al gemerkt dat ze daar liever niets verdienen en gewoon alles sluiten in de namiddag ;)

Handiger zou ook zijn om alle natuurlijk (drinkbare) waterbronnen op de garmin te krijgen. Alleen kan ik dit nergens vinden op het web.

Vertrek punt zal telkens vanaf Meloneras zijn, met vertrek uur rond 10;00 , telkens ritjes van ongeveer 100km.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2016 21:34

Water kun je het beste bij barretjes kopen en die zijn de hele dag open. In San Bartelome en in St Lucia zitten ook kleine supermarktjes, en ook die zijn de hele dag open. Geen punt dus.

De enige plek waar je echt op moet letten is als je de westkant van de Pico gaat doen. Dan moet je echt in St Nicolas bijvullen, zoals ook blijkt uit de 2e post hierboven. Overigens had ik hier al voor gewaarschuwd eerder in dit topic.

100 km per dag is overigens fors, onderschat het terrein niet...!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2016 21:57

Idd nog nooit droog gestaan. Als je Tauropas (gc605) gaat doen kun je eventueel bij tankstation bij Puerto de Mogan nog bidon vullen. Niet te missen, je rijdt er zowat naar binnen.
Less is bore

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2016 22:04

Bovenop de Tauropas staat vaak, doch niet altijd, een foodtruck.

Bovenop de Pico staat ook een foodtruck. Bij Roque Nublo idem. Daartussenin zit nog een restaurant (met open haard).

In Ayacata zit Casa Melon, dat populair is bij fietsers. In Fataga zitten meerdere terrassen, net als in St Bartelomé. Ook in Soria vind je een terras (helemaal doorrijden tot einde van de weg).

Als ik echt zonder water zit (is zelden gebeurd maar goed) dan vraag ik gewoon een paar toeristen die met de auto stoppen. Die hebben altijd water bij zich.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2016 22:34

Die foodtruck bovenop tauropas stond er idd 1x niet. Dan is het best een eind nog naar volgende stop (niet dramatisch). Die andere trucks altijd.
Less is bore

klimman
Forum-lid

klimman 24 aug 2016 11:15

Als je de Valley of the Tears doet, kom je vanuit San Nicolas richting onderweg ook nog dorpjes tegen waar je water kunt kopen. Via de zuidelijke route (steile wand klimmen) kom je door Carrizal, waar een bar zit waar je water kunt kopen. Via de noordelijke route kom je door Acusa (Verde), waar je wellicht water kunt kopen, en verderop door Artenara en Tejeda, waar je zeker water kunt kopen.

Het kan in september overigens erg warm zijn op Gran Canaria. Als de calima waait (oostelijke Saharawind), kunnen de temperaturen oplopen tot boven 40 graden Celsius. Fietsen en klimmen is dan eigenlijk niet doen (eigen ervaring).

Als je langere ritten gaat maken, is het aan te bevelen eerder te vertrekken dan 10.00 uur. Dat doen de locals ook. Die hebben hun beklimming er (in de zomermaanden) om 10.00 uur meestal al opzitten.

Plaats reactie