Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 jan 2009 18:03

[quote="ericpeters"]
Nee hij staat dan niet in TomTom mode, maar je kunt wel met iconen richtingsinstructies krijgen. Daarnaast staan bij de 3 Ballons natuurlijk een helehoop Tommen langs de kant die je wel de goede richting uit sturen.
[/quote]

Da's waar natuurlijk. Waar ik aan zit te denken is om voor bijvoorbeeld L3B de route uit te stippelen (niet in TomTom modus, maar gewoon in lijntje-volg-mode) en daarop een aantal punten aangeven (toppen, bevoorrading), zodat ik kan zien hoe ver het nog tot daar is. Mijn vraag: kan dat ook in Mapsource? En hoe?

Het voordeel van mapsource vind ik namelijk dat deze het ook doet zonder internet aansluiting. Handig als je op je vakantieadres routes gaat inplannen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

roeieber
Forum-lid

roeieber 06 jan 2009 18:33

[quote="ericpeters"]Het is met name interessant als je ergens gaat rijden waar je niet zo bekend bent. Als je met mapsrouce een route maakt dan zit er geen hoogte info in. Als je de route als course met bikeroute toaster maakt dan zit het hoogte profiel er wel in.

Stel je gaat de Marmotte rijden en tekent deze route vooraf op genoemde website. Zet je dan in TC bijvoorbeeld een course point op de top van de Galibier dan kun je op je scherm zichtbaar maken: nog te maken hoogte meters tot volgend coursepoint, nog af te leggen afstand tot volgend course point, tijd etc. Je kunt ook een gewenste snelheid inprogrammeren door de gemiddelde snelheid en klimsnelheid in meters/min in te geven.
Daanraast gebruik ik course points om me de dwingen op tijd te drinken, scherpe bochten aan te geven of om te zien hoe lang een steil stuk op een klim duurt zodat ik weet of ik voluit kan gaan zonder dat het te lang gaat duren.

Je moet natuurlijk wel de juiste velden configureren in je scherm anders zie je het niet.

[/quote]

Je maakt dus met BRT een rit mbv coursepoints.
Deze route sla je op als .TCX en met TC zet je de extra coursepoints (beklimming e.d.) erin. Hoe gebruik je hem dan op de edge als .TCX of converteer je hem nog eens? Je krijgt dan geen routeaanduidingen, maar wel de bij TC ingegeven waarschuwingen? Welke velden moet je configureren om afstand tot volgend cousepoint en hoogtemeters tot volgend coursepoint te zien?

Vragen,vragen,vragen.............
I Am SpeCiAliZed

yugor
Forum-lid

yugor 06 jan 2009 18:42

[quote="Roeieber"]... Welke velden moet je configureren om afstand tot volgend cousepoint en hoogtemeters tot volgend coursepoint te zien?

[/quote] manual pag 48 - afstand tot volgende afslag (/waypoint).
Hoogte tot volgende zie ik niet staan trouwens - denk dat dat er niet inzit dus.
(heb geen antwoord op je andere vragen)

@53x11: Route converteren naar track of meteen een track maken met een (extra) waypoint (geen viapunt dus) op die plek en bovenstaande veld configureren.

marcomtb
Forum-lid

marcomtb 06 jan 2009 20:57

[quote="HM2694"]Hoi,

ik heb vandaag de 705 besteld met CN Europa op Micro SD kaart bij Handtec Engeland. Nu wachten tot het met de post wordt geleverd. Ik kan niet wachten.

Ik ga de komende dagen alles over de 705 nog eens rustig doorlezen dan lekker fietsen.

Ik benieuwd hoelang het gaat duren.

Ik houd jullie op de hoogte. Via Google checkout met Creditcard betaald. Ik vermoed eind volgende week in huis.

Groetjes ene hele goede jaarwisseling.

Hans
[/quote]

Dag Hans,
Heb je je EDGE al binnen?
Ben ook benieuwd of je de menustructuur op NL kunt zetten.
Groet,
Marco

kome
Forum-lid

kome 06 jan 2009 21:02

[/quote]

Dag Hans,
Groet,
Marco
[/quote]

Vorige week heb ik via Save4 mijn Edge 705 uit UK gekregen.
Perfect geleverd, alle toebehoren erbij en de menu staat in een handomdraai op nederlands. En dit voor 250 Euro!

hm2694
Forum-lid

hm2694 06 jan 2009 21:16

Ik heb het nog niet onvangen.

Ik denk morgen.

Via Handtec met CN Europa voor 336 euro

Als ik de Edge binnen heb zal ik nog een reactie geven

Hans
[quote="KOME"][/quote]

Dag Hans,
Groet,
Marco
[/quote]

Vorige week heb ik via Save4 mijn Edge 705 uit UK gekregen.
Perfect geleverd, alle toebehoren erbij en de menu staat in een handomdraai op nederlands. En dit voor 250 Euro!
[/quote]
Ik fiets dus ik besta!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Waar een berg is een weg omhoog te fietsen!
Race: Jan Janssen Blade met Sram Force.
MTB: Jan Janssen Jan Fenix met Decore SLX

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 06 jan 2009 23:20

Je kan hoogte tot volgend punt inderdaad niet terug vinden in de documentatie en ook niet als je de EDGE op de Nederlands taal instelt. De EDGE 305 heeft hetzelfde probleem

Er zitten een aantal ongedocumenteerde velden in die EDGE en een ervan is: "Vert to Point"
Je moet hem dus op Engels zetten om uberhaupt dat veld te kunnen kiezen.

Dit zouden de velden moeten zijn op de 705 maar afhankelijk van je firmware versie kunnen sommigen ontbreken of ander heten!

Display Data Field Field Description Note/Question

Accuracy Of GPS GPS accuracy in feet/meters
Ascent - Total Total gain of feet/meter of elevation for climbs(Based change in barometric pressure change, not calculation of GPS elevation)
Bearing Is this cardinal point (ie: N NW E ?) or degrees?
Cadence Current pedal revolutions per minute (Requires Speed/Cadence sensor)
Cadence - Avg Average pedal revolutions per minute for current Ride/Track/Course Cadence - Lap Average pedal revolutions per minute for current Lap
Calories Estimated Calories used
Calories to Go Number of estimated calories used remaining to reach target goal
Course Pt Dist Distance to NEXT Course Point ? Only displayed during a Course Navigation
Descent - Total Total gain of feet/meter of elevation for descents same as Ascent - Total
Dist - Lap Distance traveled for current Lap
Dist - Last Lap Total Distance for last Lap
Dist - Paused Total Distance recorded during pauses
Dist Ahead Ahead to what?
Dist to Crs To nearest course point
Dist to Go Remaining Distance to End of current Workout
Distance Distance covered during current trip
Distance To Dest Remaining Distance to End of current Route/Track/Course
Distance To Next Distance to NEXT Route/Track/Course (way/via/track/course)point
Elevation Current Elevatio
ETA At Destination Estimated Time of Arrival at Route/Track/Course end point
ETA At Next Estimated Time of Arrival at NEXT Route/Track/Course pint
Goal Time Time to reach Workout time goal
Grade calculated grade percentage of current ascent/descent
Heading Cardinal compass point for direction of travel

Heart Rate Current Heart Rate in beats per minute
Heart Rate - Avg Average Heart Rate for current ride in bpm
Heart Rate - Lap Average Heart Rate for current lap in bpm
Heart Rate To Go (Workout mode)
Heart Rate Zone Current Heart Rate Zone as defined in Setup

Laps Number of current Lap

Power Current Power output in watts requires add-on ANT+ sensor
Power - Avg Average Power output for current ride in watts requires add-on ANT+ sensor
Power - KiloJoules Current Power output in Kilojoules requires add-on ANT+ sensor
Power - Lap Average Power output for current Lap in watts requires add-on ANT+ sensor
Power - Max Maximum Power output for current ride in watts requires add-on ANT+ sensor
Power Zone Current Power Zone as defined in setup requires add-on ANT+ sensor
Pwr - Last Lap Max Maximum Power output for current lap in watts requires add-on ANT+ sensor

Speed Current Speed in miles/kilometers per hour
Speed - Avg Average Speed for current ride
Speed - Lap Average Speed for current lap
Speed - Last Lap Average Speed for last lap
Speed - Maximum Maximum Speed for current Ride
Speed Zone Current Speed Zone as defined in Setup
Sunrise Time of Day for Sunrise
Sunset Time of Day for Sunset

Time Ride time for current ride
Time - Avg Lap Average Ride Time to complete each Lap
Time - Lap Ride Time for current lap
Time - Last Lap Ride Time for last lap
Time - Paused Time spent at rest (or below pause setting)
Time of Day Time of Day
Time to Crs Estimated Ride Time to Course Start
Time To Destination Estimated Ride Time to END of Route/Course/Track
Time To Go Ride Time to reach Workout goal ?
Time to Next Estimated Ride Time to NEXT Route/Course/Track instruction point ?
Time to Point Estimated Ride Time of Next Route/Course/Track point ?
Vert to Point Estimated Elevation Gain to Next Route/Course/Track point ?
Waypoint At Dest Waypoint Description for END of Route/Course/Track ?
Waypoint At Next Waypoint Description for NEXT Route/Course/Track ?

Van degene welke in de handleiding ontbreken is dit de waartschijnlijke betekenis!

Afbeelding

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 07 jan 2009 12:44

Maar is het niet zo dat als je 'n course volgt met hoogteinfo, je in het hoogteprofiel het hele hoogteprofiel van het parcours kan zien? Zodat je bv ziet dat na de huidige berg er nog 3 komen?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 07 jan 2009 18:21

[quote="HenkV"]Maar is het niet zo dat als je 'n course volgt met hoogteinfo, je in het hoogteprofiel het hele hoogteprofiel van het parcours kan zien? Zodat je bv ziet dat na de huidige berg er nog 3 komen? [/quote]

Als je dat wil kan dat; het is afhankelijk van hoeveel je inzoomt. Met het Vert-to next wordt je precies in hoogtemeters verteld hoeveel je nog moet klimmen of dalen tot het volgende punt. En waar je dat volgende punt neerzet bepaal je zelf.
Afbeelding

roger
Forum-lid

roger 07 jan 2009 20:09

Mijne ook vandaag ontvangen,vorige week besteld bij save4 UK inderdaad leuk speelgoed menu is vrij simpel vindt ik.
Had wel al de nederlandse handleiding afgelopen week doorgenomen dat scheelt natuurlijk morgen eens even buiten gaan testen als het een beetje weer is.
I live to ride,I ride Passoni

roeieber
Forum-lid

roeieber 07 jan 2009 20:41

[quote="Roeieber"][quote="ericpeters"]Het is met name interessant als je ergens gaat rijden waar je niet zo bekend bent. Als je met mapsrouce een route maakt dan zit er geen hoogte info in. Als je de route als course met bikeroute toaster maakt dan zit het hoogte profiel er wel in.

Stel je gaat de Marmotte rijden en tekent deze route vooraf op genoemde website. Zet je dan in TC bijvoorbeeld een course point op de top van de Galibier dan kun je op je scherm zichtbaar maken: nog te maken hoogte meters tot volgend coursepoint, nog af te leggen afstand tot volgend course point, tijd etc. Je kunt ook een gewenste snelheid inprogrammeren door de gemiddelde snelheid en klimsnelheid in meters/min in te geven.
Daanraast gebruik ik course points om me de dwingen op tijd te drinken, scherpe bochten aan te geven of om te zien hoe lang een steil stuk op een klim duurt zodat ik weet of ik voluit kan gaan zonder dat het te lang gaat duren.

Je moet natuurlijk wel de juiste velden configureren in je scherm anders zie je het niet.

[/quote]

Je maakt dus met BRT een rit mbv coursepoints.
Deze route sla je op als .TCX en met TC zet je de extra coursepoints (beklimming e.d.) erin. Hoe gebruik je hem dan op de edge als .TCX of converteer je hem nog eens? Je krijgt dan geen routeaanduidingen, maar wel de bij TC ingegeven waarschuwingen? Welke velden moet je configureren om afstand tot volgend cousepoint en hoogtemeters tot volgend coursepoint te zien?

[/quote]

Kan iemand dit voor me beantwoorden?

Vert-to-next staat er jammergenoeg bij mij niet bij, was wel een leuke functie geweest.
I Am SpeCiAliZed

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 08 jan 2009 00:01

Kijk het nog eens na:

1) Instellingen -> Systeem -> Taal: English
2) Settings -> Data Fields -> Courses : En dan staat onderaan "Vert To Point"

Het veld is alleen beschikbaar in het courses scherm!, ik heb het idee dat het misschien iets is wat Prof's bij Garmin hebben aangevraagd omdat het A) niet gedocumenteerd is, B) niet vertaald is naar andere Talen en C) De profs (althans die van de Garmin ploeg) altijd in course mode rijden.

Ik zou zeggen indien het er niet staat Firmware updaten maar volgens mij heeft het er altijd gestaan.
Afbeelding

Plaats reactie