In de serie 'Nederlandse stijlvormen, hoe zat het ook alweer?' Vandaag de contaminatie. Ik hoor voetbalverslaggevers wel eens zeggen 'de scheidsrechter trekt er drie 3 minuten bij.'
Het grote taaltopic
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ik ga het ook niet verbeteren.
Is 'van beteren huize' niet beter?
neen, neen: 'van betere huize' is de comparatief* van 'van goede huize'....of is het van betere komaf? (of hoe iemand ter plaatse zijn eigen gezegde bouwt, misschien wordt het wel overgenomen...iemand moet een gezegd een eerste keer gebruiken...).
Taal is leuk.
Walter
* ik weet ook niet alles van buiten: schreef eerst overtreffende trap, maar het is blijkbaar vergrotende trap of comparatief : comparatief klinkt het beste (dat is een superlatief).
Leerzaam dit.
Overigens is dit 'van goeden huize'. Ik weet niet of er voor 'van betere(n) huize' dezelfde regel geldt.
- plantagenet
- Forum-lid
Ik verbaas me altijd over het woord 'verdieping', zoals gebruikt om een etage in een flat te benoemen.
Men zegt bijvoorbeeld "hij woont op de 5e verdieping". Maar het heeft toch niks met verdieping te maken!!! Het is eerder een verhoging, je moet omhoog om er te komen, niks verdiepen. Blijft een vreemde weergave van de werkelijkheid....
Men zegt bijvoorbeeld "hij woont op de 5e verdieping". Maar het heeft toch niks met verdieping te maken!!! Het is eerder een verhoging, je moet omhoog om er te komen, niks verdiepen. Blijft een vreemde weergave van de werkelijkheid....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
Een uitlegplantagenet schreef: ↑06 dec 2017 23:26 Ik verbaas me altijd over het woord 'verdieping', zoals gebruikt om een etage in een flat te benoemen.
ofafrit13 schreef: ↑07 dec 2017 01:23Een uitlegplantagenet schreef: ↑06 dec 2017 23:26 Ik verbaas me altijd over het woord 'verdieping', zoals gebruikt om een etage in een flat te benoemen.
http://www.joostdevree.nl/shtmls/verdieping.shtml
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als je uitgaat van de uitleg via de zolder heb je gelijk. Maar in de USA is het dan de third floor.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless