Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 30 jan 2015 23:16

Mensen leren van geen enkele straf. Of het nu een Nederlandse straf is of niet. De diersoort Homo Sapiens ("Sapiens") is rijkelijk voorzien van idioten, en die staan echt niet stil bij wat voor strafmaat dan ook als ze buiten hun boekje gaan. Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet moet straffen...

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1274
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 31 jan 2015 19:54

Wat wil je dan wel zeggen?

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 01 feb 2015 12:13

Mensen leren misschien wel van een straf, maar het afschrikwekkend karakter van straf is nihil. Dat werkt alleen bij diegene die toch al niet van plan was om over de schreef te gaan.

Bovendien is er een Nederland een pakkans van 1 op 10, dus ja, dat zet ook niet echt doden aan de zeik.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 01 feb 2015 13:18

Het zou ook helpen als we met zijn allen eens tot het besef zouden komen dat Gorilliaanse oerinstincten bij iedereen maar net bedekt worden door een flinterdun laagje 'beschaving'.


Al die mensen die deze fietser al hebben opgeknoopt zijn er zelf van overtuigd dat als zij in een zelfde situatie terecht komen een stuk 'geciviliseerder' zullen reageren. Maar, je kunt alleen maar hopen dat je op een door de samenleving geaccepteerde manier reageert.
Hoe je reageert weet je pas als je in soortgelijke omstandigheden terecht komt. Aangezien veel mensen, gelukkig voor hun, deze situatie in de verste verte niet herkennen is er geen enkele zekerheid over de manier waarop mensen reageren in een situatie die in principe geheel nieuw is. (In de psychologie heet dat "onbewust onbekwaam" als het gaat over gedrag)

Of het deze fietser nieuw was in deze situatie of dat hij een track record heeft van meer gewelddadige oplossing, ik weet het niet.
Ik weet wel dat ik zelf hoop dat ik iemand niet uit zijn auto trek nadat iemand op zijn remmen gaat staan en voor mij geen ruimte over laat om een harde botsing te vermijden. Maar garanties kan ik niet geven simpelweg omdat ik deze situatie niet ervaren heb.


Maar al te vaak doen mensen bij crisis situaties hele andere dingen dan ze ooit van zichzelf zouden denken.Zie de vele fimpjes op het web om je daar een beeld bij te vormen.

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 03 feb 2015 23:09

Vanavond ook de bevestiging op tv in Opsporing verzocht: we got him!

Afbeelding

Nou, 31-jarige Leidenaar, je bent een grote knul!

Boohoo!
Laatst gewijzigd door DeletedUser01 op 16 feb 2015 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 09 feb 2015 20:15

In het kader van de huidige discussie wel/geen fietspad en het algehele wielrennerij bashen, wilde ik deze jullie niet onthouden. Het artikel heeft betrekking op de situatie in Engeland, maar er zitten genoeg parallellen in met de situatie hier. Verder zal het mij niet verbazen als de wegen en verkeerswet hier soortgelijke bepalingen kent. Jeetje, zouden we dan toch niet alleen maar asociaal zijn...... ;)

Why do cyclists ride in the middle of the road? Because they're allowed to: a poster from the Department for Transport advises "Cyclists. Ride central on narrow roads." think.direct.gov.uk/cycling.html

See those potholes? Not good for your suspension, are they? To cyclists, they're not just inconvenient they're lethal. The cyclist up ahead might be in the middle of the road for a few seconds in order to avoid a big gash in the ground. Cyclists are expert pothole - spotters. Use this inside knowledge to prevent costly damage to your car's suspension.

But, I hear you cry, cyclists block me even when the tarmac is butter-smooth. Take a look ahead. See any "islands", those refuges placed smack bang in the middle of the road, and placed there to protect pedestrians? Every keen cyclist knows that these islands can be death traps. Some motorists get a spurt on to overtake cyclists before these refuges, cutting in at the last second. Some cyclists, therefore, take what's called the "primary position". (Yes, there's an official Stationery Office name for the middle of-the-road manoeuvre http://www.cyclecraft.co.uk/book.html). This is cyclists' semaphore for "don't pass me just yet there's an obstacle ahead." Watch what cyclists do when they've passed the island: ninety-nine times out of a hundred they tuck back into the side of the road, and the motorist can then safely overtake. When a cyclist takes the "primary position" before such an upcoming obstacle it's not a mark of arrogance, it's a (risky) tactic to keep everyone safe.

Cyclists will also assume the primary position to avoid "dooring" by motorists opening their car doors without looking, or when about to turn right. Again, once safe to do so, cyclists return to the side of the road.

Not that a cyclist has to be a "gutter bunny," hugging the kerb. Cyclists, in law, operate "carriages", and have done since a court case in 1879. And, as operators of vehicles they have as much right to the whole lane as a motorist. Most of the time cyclists, quite sensibly, allow motorists to pass because that's the safest and nicest thing to do. But it's not a legal requirement. There's no such thing on the road as a "car lane." The only roads that motorists can call their own are motorways - the clue is in the name.

OK, so how about those cyclists who block the road by "riding two abreast". That's also perfectly legal. It's in the Highway Code. https://www.gov.uk/rules-for-cyclists-5 ... w-59-to-71 Remember, motorists - unless their cars concertina like Autobots from the Transformers movie http://www.imdb.com/title/tt0418279/ - ride two abreast all the time, even when driving solo.

The Highway Code states that cyclists should not ride more than two abreast and should ride in single file on "narrow or busy roads and riding round bends." However, the Highway Code doesn't define what it means by "narrow" or "busy" or quite how rounded the curve has to be before it's considered a "bend." Club cyclists, who often ride in packs, will ride two abreast to chat, and will thin out when necessary, but two riders will often "take primary position" before bends. It should be reasonably obvious why. Far too many motorists take bends, even blind ones, fast, and cyclists do not want to be squished when an overtaking driver realises they've overcooked the corner and has to dive back in to avoid a head-on smash.

Cyclists often "block the road" in order to save their lives, and possibly yours, too.

Carlton Reid is the executive editor of BikeBiz.com. He drives a Nissan Note "but not very often." He's writing a history book on motoring's cycling beginnings, Roads Were Not Built For Cars. http://www.roadswerenotbuiltforcars.com

By Carlton Reid
Tue, 15 Apr 2014
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 16 feb 2015 09:51

Iemand dit gezien afgelopen zaterdag?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2015 10:28

Toch te kansloos voor woorden? Overal rijden al jaren van die wegkapiteins rond. Het enige wat zin heeft is als iedereen elkaar aanspreekt op asociaal gedrag en het probeert te voorkomen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 feb 2015 16:15

Zolang je je aan de verkeersregels houdt en rekening met elkaar houdt, is er niets aan de hand.

Maar als zo'n oude baas zegt dat hij twintig jaar lid was van een toerclub en overal doorheen jaste (rotondes binnendoor, niet wachten bij stoplichten), dan is dat weer een bevestiging dat het nog niet goed gaat.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 17 feb 2015 16:36

Walter G schreef:Zolang je je aan de verkeersregels houdt en rekening met elkaar houdt, is er niets aan de hand.

Maar als zo'n oude baas zegt dat hij twintig jaar lid was van een toerclub en overal doorheen jaste (rotondes binnendoor, niet wachten bij stoplichten), dan is dat weer een bevestiging dat het nog niet goed gaat.
Volgens mij zegt hij 'd'n inne' ervoor, dus dat hij iemand in de club dat deed, niet hijzelf. ;)

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 22 feb 2015 17:41

Graag even aandacht voor deze zaak, misschien ook op te lossen :)

http://www.rtvnh.nl/nieuws/159985/vrouw ... reekt-heup

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 24 feb 2015 15:09

Ik ken de aangereden persoon persoonlijk. Het bericht klopt niet helemaal, de auto kwam tegemoet. Niet van achteren, zoals in de berichtgeving wordt gesuggereerd. Het gaat dus ook om de linkerspiegel en niet de rechter.
rule #5

Plaats reactie