Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2014

dc
Forum-lid

dc 23 jul 2014 10:55

elefantino schreef:
kawouter schreef:En vergeleken met een jaar of tien terug, is dit gewoon een geweldige lichting.
Helemaal mee eens. Sterker nog, maak daar maar 25 jaar van...

Alleen al het feit dat we kunnen bakkeleien over top tien renners wie er meer potentieel heeft is een aanwijzing hoe goed deze lichting is.

elefantino
Forum-lid

elefantino 23 jul 2014 10:56

Relatief naar het aantal inwoners/voetballers presteert Nederland gewoon al jaren geweldig op EK's en WK's voetbal, veel beter dan bijv. Brazilie.

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 23 jul 2014 11:01

Soap schreef: Komt door het sociale vangnet in nederland en de kansen die er genoeg zijn op andere gebieden in het leven.
Een sociaal vangnet is anders zo goed als non-existent in de VS. In welke sport behalve rodeo-rijden en square dancing excelleert de VS dan op wereldniveau? O wacht...Lance Armstrong... :roll:
Veni. Vidi. Fietsie.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 23 jul 2014 11:05

dc schreef:
Soap schreef: Komt door het sociale vangnet in nederland en de kansen die er genoeg zijn op andere gebieden in het leven. Waarom willen brazilianen altijd net ietsje meer winnen dan de hollanders? (Ok, dit wk uitgesloten door ontbreken goede trainer en goede ploeg)
Helaas voor je verhaal valt het in duigen als we naar feiten kijken :lol:

Het feit dat Europa zo goed is in sport blaast je hele verhaal omver. In welke sporten zijn een gigantisch land als Brazilie 200 miljoen mensensterker dan Nederland met 14 miljoen mensen?

Laten we het eens omdraaien: Het sociale vangnet geeft mensen de kans zich op sport te richten, daarom zijn landen als Brazilie zo ondervertegenwoordigt op sportniveau.

http://sport.infonu.nl/kampioenschappen ... -2012.html

Lijkt me duidelijk, het sociale vangnet is eerder een steun dan een handicap ;)
Volgens mij is de tegenstelling van rijk en arm veel extremer in Brazilie dan in Nederland en zou Nederland met zijn welvaart en sociale vangnet dus eigenlijk nog veel meer daaruit moeten halen. Ja een steun, want het is er en je mag het doen. In brazilie is het dan vooral gekoppeld aan voetbal en misschien wel de enige manier tot een acceptabel leven voor jezelf en de familie.

Dus nee sorry, versterkt het enkel nog maar ;)
Maar dit gaat wel offtopic, want fietsen is daar al helemaal geen sport volgens mij? :P
TumTumTum schreef:
Soap schreef: Komt door het sociale vangnet in nederland en de kansen die er genoeg zijn op andere gebieden in het leven.
Een sociaal vangnet is anders zo goed als non-existent in de VS. In welke sport behalve rodeo-rijden en square dancing excelleert de VS dan op wereldniveau? O wacht...Lance Armstrong... :roll:
Hahaha :lol:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

elefantino
Forum-lid

elefantino 23 jul 2014 11:13

@Soap:

Mensen uitlachen tijdens een discussie vind ik niet zo netjes.

De VS excelleert in veel sporten op wereldniveau vanwege twee factoren: Er wonen simpelweg ontzettend veel mensen en sport speelt een hele belangrijke rol in de maatschappij, dus wordt enorm gestimuleerd.

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 23 jul 2014 11:18

elefantino schreef:@Soap:

Mensen uitlachen tijdens een discussie vind ik niet zo netjes.

De VS excelleert in veel sporten op wereldniveau vanwege twee factoren: Er wonen simpelweg ontzettend veel mensen en sport speelt een hele belangrijke rol in de maatschappij, dus wordt enorm gestimuleerd.
???
Volgens mij neem jij dingen veel te zwaar op, was toch gewoon een leuke opmerking van TumTumTum en daarom moest ik wel lachen.
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

mrcoffee
Forum-lid

Gebruikersavatar mrcoffee 23 jul 2014 11:41

Weer even on topic.

Vandaag een sloop etappe. Kort maar wel met 4 leuke cols met in totaal tegen de 3500 hm (even snel gerekend). Het zal weer warm zijn en de etappe van gisteren zal denk ik wel gaan doorwerken.

Ik was wel verbaasd dat Mollema er gister zo af moest en Pinot, Péraud en Bardet nog aardig bleven doorkarren. En dat nota bene een, naar eigen zeggen, zieke Van den Broeck Mollema mee op sleeptouw moet nemen. Niet best. Hopelijk vind Bauke vandaag of morgen zijn benen weer een beetje terug en was dit zijn "Jour sans".
Het lossen van Valverde op het einde van de Port de Balès was ook opvallend terwijl Pinot nog vol aan het gaan was.

Ten Dam was gister gewoon goed en jammer dat hij door de rem actie door de lekke band van van Zubeldia niet bij König kon blijven.

Vandaag wordt er weer een hoop duidelijk achter Nibali want die zit verder op riozen mbt te eind overwinning. Hopelijk gaan die fransen nog op een hoop vandaag of morgen :twisted:
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 23 jul 2014 12:04

Heb zin in de etappe van vandaag, kan vuurwerk worden. Vooral omdat Nibali het schijnbaar even moeilijk had naar het einde van de klim toe.

Mollema leek zich gisteren op te blazen op het moment dat hij naar Bardet wilde rijden, maar die nog even extra gas gaf om dat te voorkomen. Met de huidige stand van zaken denk ik dat Mollema zich gewoon op een top 10 moet richten, met redelijke benen moet dat kunnen, mag aannemen dat Kwiatkowski er vandaag en morgen wel tussen uit valt.

Heb trouwens wel het idee dat het niveau bergop hier wat minder is dan in de Giro, het is lastig om het 1 op 1 te vergelijken natuurlijk, dus dat is gevoelsmatig. Er wordt natuurlijk ook al vanaf de eerste etappe elke dag keihard doorgereden, dus het zou ook kunnen dat de klimmers al aardig wat energie hebben gebruikt voordat ze aan klimmen toekomen.

dc
Forum-lid

dc 23 jul 2014 12:48

TumTumTum schreef: Een sociaal vangnet is anders zo goed als non-existent in de VS.
Off topic: Onzin. Het is vaak niet zo goed als in Nederland, maar het is er wel degelijk. Je wil liever arm zijn in de VS dan in Brazilie. En in bepaalde staten is het in sommige opzichten zelf beter dan hier.

Ik ben echt geen USA fan, maar heb er een tijd gewoont en heb me toch erg verbaasd over de regionale verschillen en (mijn) misvattingen over het sociale stelsel.. Sommige dingen zijn echt niet zo slecht geregeld als dat velen denken.

dc
Forum-lid

dc 23 jul 2014 12:58

Soap schreef: Volgens mij is de tegenstelling van rijk en arm veel extremer in Brazilie dan in Nederland en zou Nederland met zijn welvaart en sociale vangnet dus eigenlijk nog veel meer daaruit moeten halen. Ja een steun, want het is er en je mag het doen. In brazilie is het dan vooral gekoppeld aan voetbal en misschien wel de enige manier tot een acceptabel leven voor jezelf en de familie.
Dus je bent het er volledig mee eens dat een sociaal netwerk een steun is en dat het ontbreken ervan juist een enorme belemmering is en zeker niet leidt tot betere sporters. Dat Brazilie veel ongelijker is juist het punt. Volgens jouw stelling zou dat tot meer topppers moeten leiden, de ervaring is dus duidelijk dat dat niet zo is. Juist een sociaal vangnet en het feit dat niet je hele extended familie ervan moet leven geeft een sporter de mogelijkheid zich te focussen.

Betreft Nederland er veel meer uithalen... 14 miljoen mensen en 13e op de medaille spiegel in de zomerspelen! 3e WK voetbal. Top zwemmers. Absolute Top in Hockey etc. etc. We zijn een absolute wereldmacht op sportgebied en dat terwijl we een minilandje zijn. Ik ga er niet van uit dat het nog veel beter kan dan dit.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 jul 2014 13:25

Eens kijken of Saxo -Tinkoff de kaart Majka gaan trekken. Zou me niets verbazen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 23 jul 2014 13:34

Hij heeft gezegd dat ie er nog 1 wil winnen, maar dan moet hij vandaag denk ik wel echt de sterkste renner in koers zijn.

Plaats reactie