FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
- fietsnewbie
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 13 jan 2014 18:45
Ik heb toch ook even een vraagje. Ik heb nu een compact, voor het eerst. Ik zal voornamelijk in de polder rijden. Geen probleem dus. Maar 3 weken per jaar gaan we op die onvermijdelijke vakantie naar bergachtig gebied. Is het dan een optie om i.p.v. de crank de cassette te vervangen? Zet dat zoden aan de dijk? Nu zit er een 11-28 op (kan ook een 12-28 zijn). Is dan een 11-34 misschien wat? Of is dat een mtb-cassette en kan dat helemaal niet?
- fietsnewbie
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 13 jan 2014 18:45
Da's natuurlijk een goed idee. Maar is het mógelijk om een 11-34 te monteren, of worden je verhoudingen dan waardeloos?kees0251 schreef:Ik zou voor de vakantie maar eerst eens in Limburg of Ardennen gaan proberen hoe de 34x28 aanvoelt op de steilere heuvels, mogelijk gaat dat prima en hoef je geen absurde cirkelzagen te monteren.
De stappen tussen de versnellingen worden groter, maar of je dat voor een 'wielertoerist' nou echt waardeloos is, dat denk ik niet. Ik zou de 11-34 gewoon achterin de auto gooien (eventueel icm een langere ketting) en ter plekke besluiten of je het monteert of niet... Ik zit er liever mee verlegen dan om verlegen...
Wil je er niet meer over nadenken, dan zou ik het gewoon (laten) monteren.
Wat het uiteindelijke verschil is kun je mooi grafisch maken op deze site: Ritzelrechner (soms is Duits wel een mooie taal )
Wil je er niet meer over nadenken, dan zou ik het gewoon (laten) monteren.
Wat het uiteindelijke verschil is kun je mooi grafisch maken op deze site: Ritzelrechner (soms is Duits wel een mooie taal )
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
- fietsnewbie
- Forum-lid
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 13 jan 2014 18:45
Daar had ik nooit aan gedacht. Waarom trouwens "eventueel"?-eric- schreef:De stappen tussen de versnellingen worden groter, maar of je dat voor een 'wielertoerist' nou echt waardeloos is, dat denk ik niet. Ik zou de 11-34 gewoon achterin de auto gooien (eventueel icm een langere ketting) en ter plekke besluiten of je het monteert of niet... Ik zit er liever mee verlegen dan om verlegen...
Wil je er niet meer over nadenken, dan zou ik het gewoon (laten) monteren.
Wat het uiteindelijke verschil is kun je mooi grafisch maken op deze site: Ritzelrechner (soms is Duits wel een mooie taal )
Hangt een beetje van de huidige lengte ketting en je grootste achterkransje af... Als je achter 6 tanden meer hebt hebt, maar je hebt nu de ketting ruim dan kan het zijn dat het niet nodig is... Voor dat je gaat fietsen voorzichtig groot-groot schakelen en je weet het...
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17
@fietsnewbie: ik heb hetzelfde verzet als jij. En ik ben absoluut geen lichtgewicht klimmer, maar met die 11-28 ben ik alles in de Pyreneeën, de Provence en de Dolomieten boven gekomen. Volgens mij is het niet nodig om te switchen. Tenzij je heel erg zwaar bent en weinig fietservaring hebt. Maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen!!
Michiel
Vandaag m'n nieuwe compact crank gemonteerd (Campa Centaur UT). En meteen ook even een 39t blad gemonteerd. Duurt tenslotte maar 5 minuten, lees ik steeds
Wat betreft de 4 reguliere kettingblad boutjes klopt dat wel. Maar het boutje achter de crank daarentegen....
Voordat ik de bijbehorende ringetjes (1 dikke tussen de kettingbladen, 1 dunne tussen grote blad en crank) op de plek had én het boutje er doorheen kon leiden...
Het dunne ringetje heb ik uiteindelijk van ellende met wat witte montagepasta aan de crank "geplakt", waarna ik eindelijk de boel kon vastzetten.
Is hier geen trucje voor wat ik over het hoofd heb gezien? Zou dit toch graag binnen 5 minuten kunnen
Wat betreft de 4 reguliere kettingblad boutjes klopt dat wel. Maar het boutje achter de crank daarentegen....
Voordat ik de bijbehorende ringetjes (1 dikke tussen de kettingbladen, 1 dunne tussen grote blad en crank) op de plek had én het boutje er doorheen kon leiden...
Het dunne ringetje heb ik uiteindelijk van ellende met wat witte montagepasta aan de crank "geplakt", waarna ik eindelijk de boel kon vastzetten.
Is hier geen trucje voor wat ik over het hoofd heb gezien? Zou dit toch graag binnen 5 minuten kunnen
-
- Forum-lid
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 25 jan 2014 09:12
Ik ben nieuw op het forum en heb alle reacties op de verschillende verzetten met grote belangstelling en soms met vermaak gelezen .ik woon in de betuwe en fiets in de betuwe (vlak) op de veluwe en richting .Groesbeek . Ik heb een fiets met een compact cranck en een 10 speed cassette 12-23. Ik heb op de ritzelrechner een verzet voor mezelf gezocht en kom op 50 -34 voor en 14-25 waarmee ik "alles" afdek en meestal op het grote blad kan blijven. Graag reacties hierop van meer ervaren fietsers. Bvd dank