Pagina 55 van 292

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 aug 2016 10:22
door Infinito GB
Volgens mij gebruikt Bianchi al tijden alleen maar FSA balhoofdsets.
Via de link van Chrissiewizzie kom je idd bij het juiste balhoofd uit.
Op de site van FSA kun je een technisch document downloaden/printen met de tekening en stuklijst.
Als je deze maten weet kun je aan de hand van die gegevens altijd nog beslissen om een complete set te bestellen, of alleen een nieuw onderste lager.
Succes.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 aug 2016 10:27
door Orlok
Op de techsite van Mantel wordt e.e.a. uitgelegd met voorbeelden etc.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 aug 2016 19:20
door plantagenet
Super! Dank voor de reacties, zeer bruikbaar.
@Orlok: de site van Mantel had ik idd ook gevonden. Dank.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 aug 2016 19:25
door monsieurpinot
herstel: niet goed gelezen

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 aug 2016 20:00
door Keezx
Ehhh, dit ging over balhoofdlagers.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 31 aug 2016 20:01
door monsieurpinot
Keezx schreef:Ehhh, dit ging over balhoofdlagers.
dankje, de hitte was naar m'n hoofd gestegen :lol:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 01 sep 2016 09:59
door Orlok
monsieurpinot schreef:
Keezx schreef:Ehhh, dit ging over balhoofdlagers.
dankje, de hitte was naar m'n hoofd gestegen :lol:
De hitte of de 'pinot'.? :lol: :mrgreen:

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 04 sep 2016 07:29
door havana
Nice !!

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 04 sep 2016 11:39
door Orlok
Omdat ik al een tijdje wat geknars hoorde tijdens het aanzetten en daarom vorige week al op zoek gegaan naar waar dat vandaan zou komen. Na inspectie van bracket, balhoofd en snelspanners bleken de Novatec A271SB lagers van het voorwiel - industrielagers 609 2RS - nogal korrelig te draaien dus de rubberen kapjes daarvan los gepeuterd, inwendig schoon gemaakt, opnieuw ingevet en de rubbers weer terug gezet. De wielset heeft er nu ong. 18.000km op zitten. Het knarsen was daarna beduidend minder, maar niet verdwenen. Dus bij de lagerboer 2 nieuwe lagers besteld en de dag erop al ontvangen.

Gisteren dus de lagers vervangen. Het demonteren was een fluitje van een cent. Na dat met een inbussleutel 2mm de lagerkapjes waren los gedraaid en deze met een tang eraf waren getrokken kwamen met een ferme klap van een kunstof hamer op de as de lagers er één voor één uit. Als ondergrond had ik een ong. 2cm stuk afgezaagd aluminium stuurbuis van 31mm met daaraan vast getaped één van de lagerkapjes als as geleiding.
Eén van de lagers draaide korrelig. Wat mij op viel was dat de holle as nogal makkelijk in de lagers ging wat mij aan de gedachte bracht dat als het industrielager blokkeert de as - aluminium - volledig kapot draait.! In dat geval blijft er niets anders over dan een complete naafset te kopen want een losse as zal wel moeilijk worden.

Tip: Als je het totaal plaatje opmaakt van kosten ben je denk ik goedkoper uit als je een complete set A271SB/F372SB via Aliexpress (€42) koopt.!

Enfin, nadat de lagerschalen goed schoon gemaakt en licht ingevet waren heb ik de nieuwe lagers en de as weer gemonteerd. Omdat ik vooraf de lagers een uurtje in de diepvries had gelegd en de lagerschaal met een föhn had warm gestookt ging het monteren van de lagers - ze vielen er in - heel makkelijk. Om met een oud lager bovenop het nieuwe lager de laatste mm's er verder in te slaan. Ook hier weer gebruik gemaakt van het stukje stuurbuis met lagerkapje als as geleiding.

Voor het vastdraaien met een inbus 2mm van de lagerkapjes heb ik het voorwiel eerst in de vork vast gespannen omdat je daarmee de lagerkapjes goed tegen askant van de lagers aandrukt. Vooralsnog draait het wiel weer als een zonnetje. :D

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 04 sep 2016 14:29
door Swedish Chef
Niet geklust aan de racer maar aan de stadsfiets, een Koga Lightspeed
Nieuwe remblokken, cassette, ketting en derrailleurwieltjes (kabels waren pas vernieuwd). Na de tijd bleek er echter speling te zitten in de lagers/trapas. Omdat ik geen gereedschap voor hollowtech-lagers heb mee naar de fietsenmaker geweest.
Die wilde eerst een nieuw cranckstel met as plaatsen (prijs onderdeel 150 zonder montage, een deore triple heb je online voor ongeveer de helft). Toen ik aangaf dat het de lagers wel eens konden zijn ging hij even langs een collega. Die vond dat ook wel waarschijnlijker. Laten vervangen van de bracketlagers zou voor het onderdeel een kleine 40 euro zijn, kwam montage nog bij, ging al met al richting de 100 euro samen.

Dat was me veel te gek. Een nieuwe bracket kost bij Mantel 16 euro (en geen 40 zoals bij de FM), een tool er bij en voor aanzienlijk minder dan de helft van het geld is het zelf opgelost.

Ik ven best bereid de FM wat te gunnen, maar dit is veel te gek, zowel qua prijs als kennis van het personeel over wat er mis kan zijn met de fiets.

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 11 sep 2016 11:46
door havana
Eerst m'n Time weer rijklaar gemaakt. De rechter shifter is door @chrissiewizzie vakkundig gereviseerd. Deze opnieuw gemonteerd. Kabel van de voorrem was me iets te kort, dus nieuwe kabel getrokken.

Vervolgens een polderverzet gestoken. Veloce cassette 12-23 en een nieuw 39T binnenblad van TA.

Daarna een nieuw lintje erom en alles is weer klaar voor de rest van het jaar.

Daarna de Cannondale afgebouwd. Shifters, remmen en derailleurs in een doos gestopt voor René.

De crank gaat, zonder boutjes en bladen, naar een MP-koper.

Dan blijft over het frame, dat naar @53x11 gaat.

Afbeelding

Re: Vandaag geklust aan de fiets

Geplaatst: 11 sep 2016 18:00
door 53x11
Zeker goed bezig! :-P