Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Het grote schijfremmentopic

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jan 2017 19:18

Fietsen?altijd schreef:Maar welke valpartijen waren te voorkomen met schijfremmen?

Die van Kelderman is een goed voorbeeld maar voor de rest weet ik zo even geen.

In de regen remt het beter daar is weinig discussie over geweest geloof ik.
Tja, maar juist in de regen vallen renners, omdat het spekglad kan zijn en ze de remmen aan tikken. Denk bijv aan Mollema en vele andere renners in de 1 na laatste bergetappe van de afgelopen Tour onderuit gingen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 20 jan 2017 19:23

Nogmaals: de wetten der fysica gelden niet voor schijfremadepten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 jan 2017 19:32

eonderde schreef:Wie probeer je te overtuigen?
Heb je niet naar de tour de france gekeken? Of naar de olympische spelen? Of naar de giro?
Fiets jij eigenlijk wel eens buiten? Als het regent?
Dus iedere keer dat er 1 op de muil gaat ligt het aan de remmen?
IK heb geen remgerelateerde crash gezien, was het allemaal maar zo duidelijk.
Ik wil niemand overtuigen, alleen relativeren.
Lui die maar op 1 ding blijven hameren bevallen me niet zo, die zijn een beetje blind voor het grote plaatje.
Laatst gewijzigd door Keezx op 20 jan 2017 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 20 jan 2017 19:34

Ik dacht dat Kelderman zn tube er afliep door dat de lijm losliet door de hitte van het remmen?

Een schijfrem voorkomt denk ik geen enkele valpartij aangezien je niet zoveel eerder stil staat door het (persoonlijke mening) betere doceren en in het natte val je ook als je de remmen aantikt.

Je gaat 50 en iemand voor je valt dan blokkeer je je achterwiel en dat lukt met schijfremmen en velgremmen maar waarschijnlijk val je toch. Dan boeit het geen fuck wat voor remmen je hebt.
Maak joe woar

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 20 jan 2017 22:42

Kelderman kan echt wel remmen, zijn probleem was dat de tube gewoon niet goed gelijmd was, Ook die valpartij had niks met velg- vs schijfremmen te maken. Natuurlijk zijn er jaarlijks renners die wel problemen hebben met hun velgremmen, maar dat zijn de wielertoeristen die niet kunnen remmen en met een slepende rem in het hooggebergte gaan dalen. Maar geef die mensen een schijfrem en dan komen ze nog steeds in de problemen want daarmee kan je ook niet met een slepende rem een lange steile afdaling doen... De moderne velgrem is ondertussen zo goed, als je daarmee in de problemen komt, dan is die rem het probleem niet, maar de persoon op de fiets.

Voor alle duidelijkheid, als je een fiets met schijfremmen wilt hebben, koop er gewoon lekker eentje. Of dat nou is omdat je het gewoon mooi vindt, omdat je ze stoer vindt staan, omdat je de nieuwste techniek wilt, omdat de tijdschriften en websites er mee vol staan of om wat voor reden dan ook. Maar wees daar dan ook eerlijk over en verkoop het niet als de oplossing van een probleem, want dat probleem is er gewoon niet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 21 jan 2017 20:50

Ik blijf er ook bij dat schijfremmen op een racefiets een fantastische oplossing zijn voor een absoluut niet bestaand probleem!
Helaas lijkt het erop dat de pro-schijfrem extremisten de macht hebben in racefietsland en dit erdoor kunnen drukken met alle nadelen die dit met zich meebrengt. Het enige nut zie ik alleen bij fietsen die voorheen cantilevers hadden of bij het gebruik van full carbon wielen.

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 22 jan 2017 18:47

Ik rij nu zo'n 10 jaar met schijfremmen op de MTB en enkele maanden op de (winter) racefiets.

Mijn persoonlijke mening omtrent schijfremmen in de praktijk.

Schijfremmen zijn sowieso een winner bij het mountainbiken. Geen velgrandinslijting en remblokjes die langer meegaan in natte en modderige omstandigheden zonder ze hoeven bij te stellen. Ook blijft de remwerking nagenoeg hetzelfde, van droog tot nat. Bij extreem steil en technisch offroad dalen kan er wel fading optreden, maar dat doet bijna niemand ooit. Schijfremmen zijn vrij goed doseerbaar, maar bij een reflex noodstop kan de goede werking van zo'n schijfrem wel eens voor nare verrassingen zorgen (blokkeren voorwiel of uitbreken achterwiel)

Voor een racefiets, vooral bij zomergebruik zie ik niet onmiddellijk voordelen aan schijfremmen. Ze zijn zwaarder (+/- 500 gr.) dan velgremmen, toch iets meer onderhoudsgevoelig en moeilijker afstelbaar en de remwerking van velgremmen (op alu remvlakken alvast toch) voldoen ruimschoots om je in alle omstandigheden tot stilstand te brengen. Ik heb nog nooit remproblemen gehad op de weg, ook niet bij lange en snelle afdalingen in de bergen. Racebanden blokkeren ook veel vlugger dan MTB banden, vandaar dat die zeer goede remkracht van schijven op een racefiets wat overbodig is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9103
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 jan 2017 19:06

+1, niets meer aan toe te voegen, behalve dan misschien dat de overkill aan remkracht op de racer potentieel tot gevaarlijke situaties kan leiden (blokkeren en slippen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2429
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 22 jan 2017 20:40

53x11 schreef:+1, niets meer aan toe te voegen, behalve dan misschien dat de overkill aan remkracht op de racer potentieel tot gevaarlijke situaties kan leiden (blokkeren en slippen)
Inderdaad, nog sneller als bij de MTB zelfs. :winkthumb:

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39520
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2017 20:45

SqueeZer schreef:
roep toch ook niet als anti carbon persoon dat ik TEGEN carbon ben vanwege het feit dat het kan breken na een crash en dus als materiaal eigenlijk niks waard is? Mijn perceptie ivm. carbon ....
Probleem is alleen dat dit statement al een jaar of 10 achterhaald is. Goed carbon is sterker dan lichtgewicht alu. Kijk maar eens wat de carbon downhillers voor hun kiezen krijgen.
Less is bore

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 22 jan 2017 22:02

jakkel schreef:Ik rij nu zo'n 10 jaar met schijfremmen op de MTB en enkele maanden op de (winter) racefiets.

CUT
Goed, genuanceerd verhaal, het kan dus wel.... :winkthumb:
Zo ben ik ook wel weer...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 23 jan 2017 11:01


Plaats reactie