Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 25 mei 2016 11:15

magoo schreef:Je kunt toch zien dat er veel te veel spacers onder zijn stuurpen zitten! Dit is zeker te weten niet goed voor het stuurgedrag van de fiets.
Kun je mij uitleggen op welke wijze spacers het stuurgedrag van een fiets beïnvloeden?

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 25 mei 2016 13:10

NicoNB schreef: Kun je mij uitleggen op welke wijze spacers het stuurgedrag van een fiets beïnvloeden?
Minder spacers zorgen voor een stijver stuurgedrag van de fiets, de fiets stuurt dus directer. Dit is met name van belang als je snel rijdt, bijvoorbeeld in de afdaling van een berg. Vaak adviseren fabrikanten ook om niet meer dan een x aantal (meestal 4 à 5) cm spacers onder de stuurpen te plaatsen. Ik vind het aantal spacers hier nogal aan aan de hoge kant. De omhoog wijzende stuurpen is op zich geen probleem. Het geheel vind ik wel een vreemde constructie, zeker gezien het feit dat de Synapse al een comfort racefiets is.
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

Sha Kokken
Forum-lid

Gebruikersavatar Sha Kokken 25 mei 2016 13:19

magoo schreef:
NicoNB schreef: Kun je mij uitleggen op welke wijze spacers het stuurgedrag van een fiets beïnvloeden?
Minder spacers zorgen voor een stijver stuurgedrag van de fiets, de fiets stuurt dus directer. Dit is met name van belang als je snel rijdt, bijvoorbeeld in de afdaling van een berg. Vaak adviseren fabrikanten ook om niet meer dan een x aantal (meestal 4 à 5) cm spacers onder de stuurpen te plaatsen. Ik vind het aantal spacers hier nogal aan aan de hoge kant. De omhoog wijzende stuurpen is op zich geen probleem. Het geheel vind ik wel een vreemde constructie, zeker gezien het feit dat de Synapse al een comfort racefiets is.
De berijder begint net met fietsen. Denk je echt dat hij heel veel verschil gaat merken?
Als het aanslaat zal hij heus over twee jaar met correcte stuurpen en weinig spacers over 'lands heren wegen boenderen ;)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 mei 2016 14:11

herrera schreef:Heb sinds kort een Cannondale Supersix Hi Mod dura ace di2 (model 2015), ik zoek er een 50/34 spidering voor. Heeft iemand tips waar die te kopen (dr cannondale ken ik, maar liever in NL), en of die zelf makkelijk te monteren zijn?
Aanbieders in NL ken ik niet, via een officiele dealer zou het (voor de hoofdprijs?) moeten lukken denk ik. Ik zou overigens gewoon bij dr Cannondale kopen (heb daar zelf oa mijn SISL cranks vandaan).

Monteren zal niet anders gaan dan het monteren van een gewone spider neem. Heb je een speciaal tooltje voor nodig, en een bankschroef, om de tool in vast te zetten. Een beetje (niet permanente) Loctite wordt aangeraden geloof ik. Is geen moeilijke klus trouwens.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 25 mei 2016 14:59

magoo schreef:Minder spacers zorgen voor een stijver stuurgedrag van de fiets, de fiets stuurt dus directer. Dit is met name van belang als je snel rijdt, bijvoorbeeld in de afdaling van een berg. Vaak adviseren fabrikanten ook om niet meer dan een x aantal (meestal 4 à 5) cm spacers onder de stuurpen te plaatsen. Ik vind het aantal spacers hier nogal aan aan de hoge kant. De omhoog wijzende stuurpen is op zich geen probleem. Het geheel vind ik wel een vreemde constructie, zeker gezien het feit dat de Synapse al een comfort racefiets is.
IMHO, vind ik het nogal ver gezocht dat een fiets minder strak zou sturen als er wat spacers zijn gebruikt.

Wat je zegt is eigenlijk, door de langere vorkbuis zal deze meer over de verticale as torderen waardoor de stuur reactie achterblijft.
Ban bang dat dat alleen maar in het lab te meten is.

Daarbij wennen mensen aan het stuurgedrag, dus die miliseconde dat ze eerder in moeten sturen of die milimeter die het stuur even verder door moet, ik betwijfel of er mensen zijn die zo'n ontwikkeld machinegevoel hebben dat ze iets van vorkbuis torsie merken.
Aan de andere kant van het spectrum betekent enige beweging ook weer meer comfort voor de rijder..

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 25 mei 2016 17:26

Laat ik vooropstellen dat ik niets weet van Martin zijn leeftijd, lichaamsbouw, flexibilitiet enzovoorts maar als hij hoog wil zitten heeft hij een juist soort fiets gekozen. Maar verwacht ook dat het een kwestie is van wennen om dieper te zitten . Vindt namelijk dat sommige fietsenmakers de klanten wel erg rechtop de winkel uitsturen en het zijn nu eenmaal racefietsen. Het is natuurlijk zo dat zakken altijd kan en het stuur hoger plaatsen als de vorkbuis als is afgezaagd is natuurlijk wat lastiger. :D

Nadeel van zoveel spacers is wel dat er door het hefboom effect meer kracht komt te staan op de vorkbuis en betreffende stuurgedrag als je zo recht op zit kan je nooit echt goed door de bocht, immers je zwaartepunt licht te hoog en je hebt te weinig druk op je voorwiel.

Verder veel fietsplezier en onthoud goed door diep zitten krijg je snelheid kado!
No pain no gain, no guts no glory!

Echo
Forum-lid

Echo 25 mei 2016 19:25

Na diverse upgrades (zie http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 3#p1103453 ) ziet mijn Cannondale Synapse er nu zo uit. Ben er blij mee :like:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

mvonk
Forum-lid

mvonk 25 mei 2016 20:15

Perez schreef:De Supersix Evo van Ted King, met disc brakes

Afbeelding
Vond zijn Supersix met gewone remmen toch wat mooier:

Afbeelding

Fietsen?altijd
Forum-lid

Fietsen?altijd 25 mei 2016 20:29

Mooie fiets Echo
Maak joe woar

Jac
Forum-lid

Jac 25 mei 2016 20:32

Mooie fiets Echo , ik zeg niets meer aan doen .
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Nietbest
Forum-lid

Gebruikersavatar Nietbest 26 mei 2016 07:57

magoo schreef:
Nietbest schreef:Mooi Synapse Martin!! (...) Dat gezeur hier altijd over spacers en stuurpennen.....
Dat is helemaal geen gezeur.
Ik vind dat wel, elke willekeurige foto van een fiets met meer dan een k*thaar breedte aan spacers krijgt deze opmerking. Tuurlijk is het mooier om de stuurpen te slammen, maar dat is niet voor iedereenweg gelegd. Deze fietsen worden zo geleverd door de fabrikant! Cannondale kennende zouden ze er minder tussen doen als dit niet zou kunnen of horen. Mijn inziens is dit een uitgangspunt, de berijder gaat hier in in groeien en zal gaandeweg zijn zithouding gaan optimaliseren, lees spacers naar boven plaatsenen wellicht stuurpen omdraaien. Maargoed, ieder zijn ding....

Nietbest
Forum-lid

Gebruikersavatar Nietbest 26 mei 2016 08:47

En idd, mooie synapse zo in t zwart. :)

Plaats reactie