Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 27 mei 2016 05:32

53x11 schreef:
arnold schreef:(...)
Verder geef ik je de tip om je niet zoveel aan te trekken van de commentaren op dit forum. Je moet gewoon lekker doen waar jij zin in hebt. Het belangrijkste is dat je plezier hebt met het rijden en niet bv dat je dopje niet op je ventiel hoort, of je decalls op je wielen tegenover je ventiel horen, of je geen tasje op je fiets behoort te hebben
Dit soort commentaren verwonderen me altijd een beetje. Als je hier een foto van je fiets plaatst, dan verwacht je daar toch ook commentaar op? Of is alleen positief commentaar toegestaan?

Ik zal wel niet aardig gevonden worden nu, maar als jij met je stuur op (of boven) zadelhoogte wil fietsen, dan moet je niet op een racefiets stappen, maar gewoon een mooie hybride kopen. Niks mis mee, zit bovendien een stuk comfortabeler, en bij een hybride is de geometrie er wél op gemaakt.
Als het teveel off topic is verwijder maar admin!

Nogmaals "ik respecteer ieder zijn of haar mening" (voordat ik de nieuwe met veel praatjes ben)
Kijk dit is na 10 jaar niks te hebben gedaan met fietsen mijn eerste racefiets, ik ben echt een amateur en buitenom het lichte onderhoud en schoonmaken van de fiets ben ik zeker (nog) geen sleutelaar die 1-2-3 van alles veranderd en vervangt aan zijn fiets.

Ik begrijp de reactie van 53x11, ik post een foto van mijn nieuwe Cannondale en daar mag ieder zijn of haar mening over geven. (en daar horen misschien ook de minder leuke opmerkingen bij voor de foto poster)
Ook snap ik de hele discussie over de hoogte van mijn stuur, de dan wel goede graden van het stuur, de hoeveelheid spacers die gemonteerd zijn met al haar voor en nadelen.

Ik ben gewoon nog niet in staat om zelf te gaan bepalen wat de beste/mooiste houding is of afstellingen van deze Cannondale.
Nogmaals ik nodig iedereen uit om mij te helpen met sleutelen en afstellen zodat ik het kan ervaren wat jullie bedoelen. (en niet kijk maar op youtube)
De koffie staat klaar en als het moet kan je nog mee eten ook :!:

Het enige wat ik jammer vind is dat je zegt: "maar als jij met je stuur op (of boven) zadelhoogte wil fietsen, dan moet je niet op een racefiets stappen"

Is echt jammer want ook ik heb passie voor racefietsen en de sport, en mijn fiets mag misschien niet de "juiste" afstelling in de ogen hebben van sommige hier.
Ik heb wel de drive om gewoon fijn te fietsen en plezier te beleven op de fiets, mij wat te verdiepen in het merk Cannondale.
Maar in jou beleving zou het niet mogen met deze afstelling ;)

Een heel verhaal, nogmaals admin haal het weg als het niet gewenst is.

arnold
Forum-lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 01 mar 2014 15:30
Locatie: Haarlem

arnold 27 mei 2016 06:30

53x11 schreef:
Ik zal wel niet aardig gevonden worden nu, maar als jij met je stuur op (of boven) zadelhoogte wil fietsen, dan moet je niet op een racefiets stappen, maar gewoon een mooie hybride kopen.
Dit is nou precies wat ik bedoel. Hoezo moet hij dan niet op een racefiets stappen? Vertel nou eens waarom iemand dan geen racefiets zou mogen kopen? Als hij die fiets heel mooi vindt en wat spacers nodig heeft om relaxed te kunnen fietsen. waarom zou hij die dan niet mogen kopen?
En natuurlijk mag je best commentaar geven, maar wel graag opbouwend en niet bepalen wat een ander aldanniet/aldanwel MOET. Hij moet niets, hij bepaalt zelf.

Ik lees hier regelmatig reacties waar de honden geen brood van lusten, pure afkraak.

Ik heb soms het idee dat hier een best groot deel niet om het fietsen an sich gaat maar meer om het showen van de fiets, het "mannetje" zijn. Ik heb hier nieuwe leden gezien die na het posten van 1 topic niet meer terug kwamen omdat de reacties zeer onvriendelijk zijn/overkwamen

Nu zal ik wel tegen wat verkeerde beentjes trappen, maar:

Ik zie hier hele dure fietsen voorbij komen soms zelfs met materiaal waar zelfs de pro's niet eens op rijden. En het overovergrote deel alhier is gewoon niet meer dan een recreant op de fiets. Hoe zou jij het vinden als er wordt geschreven zolang je geen pro bent MOET je niet zo'n dure fiets kopen maar een fiets van 600 euro, of gewoon een omafiets, want een pro wordt je nooit. Want laten we eerlijk zijn, hoe duur de fietsen ook zijn voor een recreant de verschillen in conditie zijn zo groot dat het meeste resultaat wordt behaald met meer fietsen, gerichte training en niet met het aanschaffen van duurder materiaal. Zulke dure fietsen zijn rationeel gezien helemaal niet nodig voor de recreant, gewoon wat harder trappen.
Het belangrijkste is dat Martin78, de fiets zelf mooi vindt, prettig zit op de fiets en geen lichamelijke klachten krijgt en als dat met deze spacers en hoogte van het stuur is dan lijkt me dat prima. En wie weet fietst hij je (op den duur) wel lachend voorbij qua tempo. Dan heb je dan je commentaar op zijn spacers maar in de benen wordt je voorbijgestreefd door de man met de vele spacers op zijn fiets.

Ik fiets ze regelmatig voorbij, mannen op hemeldure fietsen, hoge carbonwielen etc maar ze fietsen als een ouwe krant.

En ja ik houd ook van mooie fietsen als materiaal , maar ik houd meer van het fietsen als sport zelf. Mij zal je nooit iemand anders zijn/haar fiets zien afkraken of roepen dat iets niet mag/moet

En ook hier geldt voor de admin: als het teveel off topic is, verwijder het maar.
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2016 07:06

Waarom een hybride dan beter is? Omdat deze afstelling op een racefiets als een natte krant fietst. Heeft niets met "het mannetje zijn" te maken.

(Overigens is de sfeer op het forum volgens mij juist erg gemoedelijk. Als je niet tegen het kleine beetje kritiek kan dat soms her en der wordt geuit, dan is het internet misschien niet zo'n geschikte plek voor je :twisted: )

@Martin: stuur afstellen is echt niet zo moeilijk hoor. Als je geen 2 linkerhanden hebt is dat makkelijk zelf te doen. En je kunt op dit forum altijd om hulp vragen. Juist bij net beginnen moet je van alles proberen met je houding, daar kan geen bikefit tegenop. Nogal onhandig als je daarvoor steeds naar de fietsenmaker moet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 27 mei 2016 08:01

Als je lichaam qua geometrie niet op een racefiets kan zitten houdt het toch gewoon op? Kies een andere sport.
Allerlei kunstgrepen zoals een extra hoog balhoofd (Synapse) en daarbij ook nog een te grote rij spacers en als krent in de pap ook nog een omgedraaide stuurpen om nog hoger te zitten zegt toch wel alles.
Ben weer benieuwd welke "fietsenboerexpert" hiermee is weggekomen...
Koop dan een omafiets, die zit dan als gegoten...

En een stuurpen omdraaien zijn drie boutjes losmaken en weer aandraaien, dat kan mijn zoontje van 8.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 mei 2016 08:16

@arnold: Je bent nieuw, je hebt een goed begin genomen. Volgende stap is om wat leniger te worden zodat je lager 'kan' zitten.
Het beste advies: probeer wat kilometers onder in de beugel te rijden (elke rit wat meer), wanneer je daar geen last meer van hebt (lees: pijn in de rug), kan je de stuurpen omdraaien (kan de FM voor je doen wanneer je fiets binnen is voor onderhoud), dan rij je terug wat normaal om vervolgens terug wat in de beugel te gaan rijden en dan stilaan de spacers onder je stuur weg (halve centimeter per keer), binnen een jaar of 2 rij je zonder spacers rond op een heerlijke fiets (want dat is die Synapse wel)

Gewoon rustig op het gemak en niks forceren (zo heb ik het ook gedaan, heeft 2 jaar geduurd maar zonder pijn)

Het is trouwens echt veel comfortabeler om wat lager te zitten op een koersfiets (minder schokken naar de onderrug)
Afbeelding

herrera
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 okt 2010 13:24

herrera 27 mei 2016 09:38

53x11 schreef:
herrera schreef:Heb sinds kort een Cannondale Supersix Hi Mod dura ace di2 (model 2015), ik zoek er een 50/34 spidering voor. Heeft iemand tips waar die te kopen (dr cannondale ken ik, maar liever in NL), en of die zelf makkelijk te monteren zijn?
Aanbieders in NL ken ik niet, via een officiele dealer zou het (voor de hoofdprijs?) moeten lukken denk ik. Ik zou overigens gewoon bij dr Cannondale kopen (heb daar zelf oa mijn SISL cranks vandaan).

Monteren zal niet anders gaan dan het monteren van een gewone spider neem. Heb je een speciaal tooltje voor nodig, en een bankschroef, om de tool in vast te zetten. Een beetje (niet permanente) Loctite wordt aangeraden geloof ik. Is geen moeilijke klus trouwens.
Bedankt 53x11, iemand ervaringen met de verschillen tussen de "si sl2" en "opi" ringen? Ik zie alleen dat de sl2 iets lichter is, verder nog voordelen?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 27 mei 2016 10:12

Martin78 schreef:
Een heel verhaal, nogmaals admin haal het weg als het niet gewenst is.
arnold schreef: En ook hier geldt voor de admin: als het teveel off topic is, verwijder het maar.
tevens offtopic:
gelukkig halen we geen posts op commando weg ;).

@arnold: je hebt gelijk inzake het feit dat het hier niets uitmaakt op wat voor fiets je fietst : maar dus zoals het niet terzake doet of je op een fiets van 300E fietst, doet het natuurlijk net zo min terzake of je op een fiets van 6000E rondfiets ;).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 27 mei 2016 10:29

@Arnold, belangrijk is dat jij plezier hebt in het fietsen. :like:

53x11 schreef:(Overigens is de sfeer op het forum volgens mij juist erg gemoedelijk. Als je niet tegen het kleine beetje kritiek kan dat soms her en der wordt geuit, dan is het internet misschien niet zo'n geschikte plek voor je :twisted: )
Het is maar net wat je gemoedelijk noemt.
In de discussie over het aantal spacers vind ik dat het af en toe voorbij opbouwende kritiek gaat en meer op ongeremd afbranden lijken.

Altijd leuk als je blij bent met je nieuwe fiets en je krijgt hier even een koude douche. :(

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 27 mei 2016 10:39

Een Cannondale Synapse is een prachtige fiets. Die wordt niet afgebrand.
Maar als je die mooie fiets verbouwd tot bijna omafiets dan is er toch iets mis mee... :geek:

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2016 10:43

herrera schreef: Bedankt 53x11, iemand ervaringen met de verschillen tussen de "si sl2" en "opi" ringen? Ik zie alleen dat de sl2 iets lichter is, verder nog voordelen?
Die SISL2 OPI ringen zijn NOG duurder zie ik! Ik neem aan dat het verschil dat je "merkt" als gebruiker vooral gewicht is idd.
Zelf zou ik niet zo snel een spiderring op mijn fiets zetten, want:
- veuls te duur
- zeer beperkte keuze (ik fiets bijv graag 50-42 in NL, niet mogelijk met spiderrings)
- geen vermogensmeter in de spider mogelijk
- ik vinnet nie zo mooi
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9110
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2016 10:51

NicoNB schreef:
Altijd leuk als je blij bent met je nieuwe fiets en je krijgt hier even een koude douche. :(
Zo koud is die douche toch niet? De fiets is best fraai (schreef ik al eerder), maar de afstelling slaat nergens op zo. De eigenaar van de fiets geeft vooral aan dat hij op deze manier op de fiets is gezet door de FM en er zelf niet veel aan durft te veranderen. Ik raad hem aan dit vooral WEL te doen (idd 3 boutjes losdraaien, 7 als ook de stuurpen omgedraaid moet worden), want alleen door veel te proberen vind je jouw ideale positie op de fiets.

En ik blijf erbij, als je echt op deze manier op de fiets wil zitten, koop dan een hybride/fitness bike. Die zijn daarvoor gemaakt, dat fietst dan een stuk beter.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
J.Edge87
Forum-lid
Berichten: 940
Lid geworden op: 21 jul 2015 12:57

Gebruikersavatar J.Edge87 27 mei 2016 10:54

Heb deze discussie even mee zitten lezen. Als hij nu eerst eens een paar weken zo gaat fietsen. Wennen aan een wielren fiets. In en uit klikken enz enz. Na een paar honderd km een spacer er van onder. Na een paar honderd km nog een.... dan komt het wel goed toch ? Het lijkt me een uitgangspositie en geen eindpositie hoe de afstelling staat...
is het fietsen aan het her-ontdekken

Plaats reactie