Ik weet het even niet meer. Ik zou een poging kunnen ondernemen om de plakker te verwijderen en een nieuwe te plakken. Dan ga ik wel even terug moeten opschuren maar aan de binnenzijde van de band is het rubber niet zo dik en het karkas schemert nu al door zoals op de foto zichtbaar is.
Ofwel ga ik voor de optie nieuwe band.
Ofwel ik gebruik de band vanaf nu met binnenband.
Ondertussen is de lijm wel uitgehard (24u volgens de verpakking en de band is ongeveer32u geleden geplakt) en ik hoor nog steeds een sissend geluid als ik de band tegen mijn oor plaats maar de band blijft wel nog redelijk hard dus het lek is zeer klein maar ik vertrouw het niet om daarmee nog te gaan fietsen.
Orange Seal is ook besteld en onderweg.
@wasbeer2006: Dat galvanisch proces heb ik niet goed begrepen. Ik dacht dat galvanische processen enkel op metalen van toepassing zijn.
Meer algemeen dacht ik dat je bij verlijmen de contactoppervlakken altijd hard moet aandrukken. Of het nu hout, rubber, plastic,... is. Daarom bestaan er toch lijmklemmen?
Tubeless
Kunstgras korrels/rubber stukjes.roelw schreef: ↑10 apr 2025 09:32 Ik weet het even niet meer. Ik zou een poging kunnen ondernemen om de plakker te verwijderen en een nieuwe te plakken. Dan ga ik wel even terug moeten opschuren maar aan de binnenzijde van de band is het rubber niet zo dik en het karkas schemert nu al door zoals op de foto zichtbaar is.
Ofwel ga ik voor de optie nieuwe band.
Ofwel ik gebruik de band vanaf nu met binnenband.
Ondertussen is de lijm wel uitgehard (24u volgens de verpakking en de band is ongeveer32u geleden geplakt) en ik hoor nog steeds een sissend geluid als ik de band tegen mijn oor plaats maar de band blijft wel nog redelijk hard dus het lek is zeer klein maar ik vertrouw het niet om daarmee nog te gaan fietsen.
Orange Seal is ook besteld en onderweg.
@wasbeer2006: Dat galvanisch proces heb ik niet goed begrepen. Ik dacht dat galvanische processen enkel op metalen van toepassing zijn.
Meer algemeen dacht ik dat je bij verlijmen de contactoppervlakken altijd hard moet aandrukken. Of het nu hout, rubber, plastic,... is. Daarom bestaan er toch lijmklemmen?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Je gaat mij toch niet vertellen dat je deze (Samson) plakker met die Bison Max Repair hebt geplakt?roelw schreef: ↑10 apr 2025 09:32 Ik weet het even niet meer. Ik zou een poging kunnen ondernemen om de plakker te verwijderen en een nieuwe te plakken. Dan ga ik wel even terug moeten opschuren maar aan de binnenzijde van de band is het rubber niet zo dik en het karkas schemert nu al door zoals op de foto zichtbaar is.
Ofwel ga ik voor de optie nieuwe band.
Ofwel ik gebruik de band vanaf nu met binnenband.
Ondertussen is de lijm wel uitgehard (24u volgens de verpakking en de band is ongeveer32u geleden geplakt) en ik hoor nog steeds een sissend geluid als ik de band tegen mijn oor plaats maar de band blijft wel nog redelijk hard dus het lek is zeer klein maar ik vertrouw het niet om daarmee nog te gaan fietsen.
Orange Seal is ook besteld en onderweg.
@wasbeer2006: Dat galvanisch proces heb ik niet goed begrepen. Ik dacht dat galvanische processen enkel op metalen van toepassing zijn.
Meer algemeen dacht ik dat je bij verlijmen de contactoppervlakken altijd hard moet aandrukken. Of het nu hout, rubber, plastic,... is. Daarom bestaan er toch lijmklemmen?
Enfin, in dit topic had je kunnen lezen hoe je die Bison Max Repair (versie Extreme) had moeten gebruiken want nadat je aan de binnenkant de plek rondom het lek goed had schoongemaakt en ontvet met bijvoorbeeld wasbenzine is/was het voldoende er een 'klodder' - of klontje - van die brijachtige lijm op te plakken en deze een aantal uur te laten drogen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Die Bison Max repair moet je gebruiken om van buitenaf kleine gaatjes dicht te lijmen, niet om je plakker mee vast te plakken aan de binnenkant!
Zoals Orlok al zegt...
Vulkaniseren doe je dmv een aansteker wanneer je de solutie lijm op je binnenband hebt gedaan, even de aansteker erbij houden en daarna de plakker op z'n plaats plakken en evt daarna met een hamer bewerken.
De Bison Max Repair heb ik alleen nog maar gebruikt bij mijn racebandjes wanneer ik er scherpe steentjes uitgeplukt heb, om het gaatje van buitenaf te dichten.
Ik rijd met binnenbanden en die zijn dan nog niet lek gegaan door die steentjes.
Bij m'n tubeless gravel-en mtb banden heb ik die Bison nog niet hoeven gebruiken omdat de latex alles dicht.
Zoals Orlok al zegt...
Vulkaniseren doe je dmv een aansteker wanneer je de solutie lijm op je binnenband hebt gedaan, even de aansteker erbij houden en daarna de plakker op z'n plaats plakken en evt daarna met een hamer bewerken.
De Bison Max Repair heb ik alleen nog maar gebruikt bij mijn racebandjes wanneer ik er scherpe steentjes uitgeplukt heb, om het gaatje van buitenaf te dichten.
Ik rijd met binnenbanden en die zijn dan nog niet lek gegaan door die steentjes.
Bij m'n tubeless gravel-en mtb banden heb ik die Bison nog niet hoeven gebruiken omdat de latex alles dicht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00
Toen ik nog met binnenbanden fietste en deze wel eens plakte...sloeg ik er ook met een hamer op. Werkte perfect!
Met alleen een klodder bison max repair heb ik mindere ervaring...door de sealant werd de lijm weer nat ofzo, want het begon weer te lekken en toen ik de band verwijderde was de lijm helemaal week geworden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14368
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zie je zo gek ben ik niet
behalve dat ik twee processen door elkaar haalde dan......

Zolang het lek wordt gedicht is er niets aan de hand, ergo het ziet er het zelfde uit alsof er een latex propje zit.Kornuit schreef: ↑10 apr 2025 15:00Toen ik nog met binnenbanden fietste en deze wel eens plakte...sloeg ik er ook met een hamer op. Werkte perfect!
Met alleen een klodder bison max repair heb ik mindere ervaring...door de sealant werd de lijm weer nat ofzo, want het begon weer te lekken en toen ik de band verwijderde was de lijm helemaal week geworden.

Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik had Bison Liquid Rubber gebruikt om een gat te dichten van binnenuit, maar ook dat loste blijkbaar op, want na een paar ritjes was de band weer lek. Toen ik de band eraf haalde zag ik dat de 'klodder' lijm gewoon los was gelaten.
Deze lijm exact:
https://www.bison.net/nl-nl/producten/b ... -ml-nlfr-1
Deze lijm exact:
https://www.bison.net/nl-nl/producten/b ... -ml-nlfr-1
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24