Cannondale
Gaat dit nog steeds over de fiets van Martin? Moet toch kunnen voor iemand die 10 jaar niks heeft gedaan. Zadelhoogte / framemaat lijkt goed, de stuurpen en wellicht spacers zullen in de loop van het seizoen kunnen worden aangepast, dan is er niks mis mee. Niet iedereen heeft een laag balhoofd met 0cm spacers en een zadel naar stuur drop van minimaal 15cm. We zijn allemaal anders en fietsen met een andere instelling. Het gaat m.i. om het plezier en de belevenis van het wielrennen. Bij sommigen moet de fiets perse afgesteld worden als een pro, anders wordt je door deze veredelde recreanten niet serieus genomen en soms zelfs negatief becommentarieert. Oei... zeg ik nu iets verkeerd..... Mooie (kleur) fiets trouwens.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Een racefiets heet niet voor niets racefiets. Gemaakt met de bijbehorende racegeometrie.
Als je daar niet op een fatsoenlijke manier op kan zitten, in de racehouding, waarvoor hij bedoelt is ga je hem toch niet ombouwen tot een fiets met stadsfiets/omafiets-geometrie?
Heeft niets met een pro of recreant van doen: racefietsen zijn gemaakt om te wielrennen, daar hoort nu eenmaal de diepere renhouding bij.
Koop dan inderdaad een toerfiets of zo, waar je niet in een racehouding hoeft te zitten maar rechtop.
Ik zie vaak fietsers voorbijkomen met een belachelijke afstelling van hun "racefiets", doet zeer aan m'n ogen. Dan denk ik, koop een fiets die bij je (doel) past want het ziet er niet uit.
Als je daar niet op een fatsoenlijke manier op kan zitten, in de racehouding, waarvoor hij bedoelt is ga je hem toch niet ombouwen tot een fiets met stadsfiets/omafiets-geometrie?
Heeft niets met een pro of recreant van doen: racefietsen zijn gemaakt om te wielrennen, daar hoort nu eenmaal de diepere renhouding bij.
Koop dan inderdaad een toerfiets of zo, waar je niet in een racehouding hoeft te zitten maar rechtop.
Ik zie vaak fietsers voorbijkomen met een belachelijke afstelling van hun "racefiets", doet zeer aan m'n ogen. Dan denk ik, koop een fiets die bij je (doel) past want het ziet er niet uit.
Een positie om aan te wennen hoeft toch niet zo extreem te zijn? Je hebt al een comfortracer doe bedoeld is om bejaarden en mensen met allerhande lichamelijke klachten nog fatsoenlijk te laten wielrennen. Dit is wel een erg veilige weg. Ik vind het in ieder geval nergens voor nodig voor een beginner. Meestal begin je toch met kleinere stukjes te fietsen en tegen de tijd dat je meer dan 100km gaat fietsen is je lichaam toch wel gewend.
Dat een fietsenmaker dit zo aan iemand adviseert kan de beginner natuurlijk niks aan doen. Gelukkig dat er forumleden zijn die hem hier wel op wijzen .
Het is natuurlijk wel zo dat iedereen zelf mag doen met zijn spullen wat hij zelf wil, zolang hij maar geen andere mensen in gevaar brengt.
Dat een fietsenmaker dit zo aan iemand adviseert kan de beginner natuurlijk niks aan doen. Gelukkig dat er forumleden zijn die hem hier wel op wijzen .
Het is natuurlijk wel zo dat iedereen zelf mag doen met zijn spullen wat hij zelf wil, zolang hij maar geen andere mensen in gevaar brengt.
Campagnolo Ultra Dork
Beauty is in the eye of the beholder natuurlijk. Een fiets die bij je (doel) past fietst in zijn algemeenheid vooral veel lekkerder dan een fiets die voor een ander doel is ombouwen naar jouw doel (alsjebegrijptwatikbedoel).
@Ernie: met je opmerking over comfortracers schop je wel wat mensen tegen de schenen vrees ik. Ikzelf heb trouwens makkelijk praten: met mijn relatief korte pootjes pas ik alleen maar op een racegeo met "geslamde stem"
@Ernie: met je opmerking over comfortracers schop je wel wat mensen tegen de schenen vrees ik. Ikzelf heb trouwens makkelijk praten: met mijn relatief korte pootjes pas ik alleen maar op een racegeo met "geslamde stem"
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
53x11 schreef:Die SISL2 OPI ringen zijn NOG duurder zie ik! Ik neem aan dat het verschil dat je "merkt" als gebruiker vooral gewicht is idd.herrera schreef: Bedankt 53x11, iemand ervaringen met de verschillen tussen de "si sl2" en "opi" ringen? Ik zie alleen dat de sl2 iets lichter is, verder nog voordelen?
Zelf zou ik niet zo snel een spiderring op mijn fiets zetten, want:
- veuls te duur
- zeer beperkte keuze (ik fiets bijv graag 50-42 in NL, niet mogelijk met spiderrings)
- geen vermogensmeter in de spider mogelijk
- ik vinnet nie zo mooi
Bedankt voor de opmerkingen/meningen, maar je hebt er dus geen ervaring mee?
Ik heb zelf ook een comfortgeometrie hoor . Natuurlijk is het voor veel wielertoeristen ook een mogelijkheid om er plezier aan beleven maar ze zijn in eerste instantie ontwikkeld om de klantenkring uit te breiden met volk dat in wat mindere lichamelijk conditie verkeert.53x11 schreef:Beauty is in the eye of the beholder natuurlijk. Een fiets die bij je (doel) past fietst in zijn algemeenheid vooral veel lekkerder dan een fiets die voor een ander doel is ombouwen naar jouw doel (alsjebegrijptwatikbedoel).
@Ernie: met je opmerking over comfortracers schop je wel wat mensen tegen de schenen vrees ik. Ikzelf heb trouwens makkelijk praten: met mijn relatief korte pootjes pas ik alleen maar op een racegeo met "geslamde stem"
Campagnolo Ultra Dork
@Herrara: nee, geen ervaring met spiderrings (wel met de "gewone" SISL crank). Dat weerhoudt me er uiteraard niet van ongegeneerd mijn mening te spuien
@Ernie: dan mag het!
@Ernie: dan mag het!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als je niet met een drop a la Van Summeren kan rijden ben je imo geen echte renner.Jaap Telder schreef:..............
Ik zie vaak fietsers voorbijkomen met een belachelijke afstelling van hun "racefiets", doet zeer aan m'n ogen. Dan denk ik, koop een fiets die bij je (doel) past want het ziet er niet uit.
Dus als je zelf met een echte drop rijdt mag je met anderen lachen, in het andere geval kan je beter wijselijk gewoon zwijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
@ Martin. Het belangrijkste is je keuze om weer te gaan fietsen. Dan heb je voor een beginner ook best een goede keuze gedaan door een fiets te kiezen met een relatief hoog balhoofd waardoor je niet zo diep komt te zitten. Ik vraag mij wel af of je huidige afstelling echt wel nodig is. Als je in de buurt zou wonen wil ik je er best wel helpen met het afstellen van e fiets. Misschien als je bekend maakt in welke buurt je ongeveer woont zijn er ook andere frumleden die jouw wellicht een duwtje in de goede richting kunnen geven.
Op een forum mogen nu eenmaal allerlei meningen gegeven worden dat houdt het leerzaam, interresant en levendig. En in mijn beleving lukt dit ons vrij aardig op een acceptabele en respectvolle manier.
Op een forum mogen nu eenmaal allerlei meningen gegeven worden dat houdt het leerzaam, interresant en levendig. En in mijn beleving lukt dit ons vrij aardig op een acceptabele en respectvolle manier.
Laatst gewijzigd door dieseltje op 27 mei 2016 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
No pain no gain, no guts no glory!